11 april 2014

"Jesus Paid it All"



Jesus Paid it All - 1865

Woorden: Elvina M. Hall, 1820 - 1889
Muziek: John Thomas Grape, 1835 - 1915

".. niet met bloed van bokken en jonge stieren maar met Zijn eigen bloed.
Zo heeft Hij een eeuwige verlossing verworven."
Hebreeën 9:12

"Al zijn je zonden rood als scharlaken, ze worden wit als sneeuw"
Jesaja 1:18


Deze hymne werd op een zondagmorgen in 1865 geschreven door een burgervrouw met de naam Elvina Hall. Op moment van schrijven zat zij in de koorruimte van de Street Methodist Church of Baltimore, Maryland zogenaamd te luisteren naar de preek van haar pastor, George Schrick. Maar ze was er met haar gedachten niet bij. Althans, niet bij de preek. Herkenbaar ;-) In plaats van te luisteren naar de preek begon ze een gedicht te schrijven in het schutblad van haar liedboek.


Na de dienst liep ze met enig schuldgevoel maar ook enthousiasme naar de predikant toe om te vertellen wat ze geschreven had. En nagelaten had ..
Dat ging ongeveer zo:

 Mevr. Hall: "Dominee, ik vond uw preek erg fijn vanmorgen, maar ehmm, nou, eigenlijk heb ik helemaal niet geluisterd. Weet u, tijdens de prediking dacht ik eraan hoe wij Gods vergeving en liefde wèrkelijk kunnen begrijpen. En deze woorden kwamen in mij op. Heeft u tijd om ze even te lezen?"
 Pastor Schrick: "Natuurlijk, Elvina. En je hoeft je echt niet schuldig te voelen voor wat je tijdens de preek gedaan hebt hoor. Het is goed mogelijk dat Gods Geest door jou heen werkte terwijl ik aan het preken was.."
 Mevr. Hall: Dus u bent niet boos dat ik dit gedicht schreef in plaats dat ik naar de preek luisterde?"
 Pastor Schrick: "Welnee Elvina! Wat jij gedaan hebt kan alleen als Gods Woord wortel schiet in ons leven. Het doet me denken aan iets anders. Een paar dagen geleden gaf onze organist, John Grape, mij een kopie van een melodie die hij recent had geschreven. Als ik mij goed herinner had hij het de titel gegeven: All to Christ I Owe. En weet je Elvina? Ik denk dat dit de perfecte melodie is voor jouw gedicht. Wacht, ik heb de kopie in mijn Bijbel! Lees jij nog eens je eerste zin dan kijk ik of het bij John's melodie past. 
 Mevr. Hall:
I hear the Savior say,
'Thy strength indeed is small;
Child of weakness, watch and pray,
Find in Me thine all in all.'

 Pastor SchrickOh, dat is prachtig Elvina. Het enige dat we nog nodig hebben is een goed refrein.
 Mevr. Hall:
Jesus paid it all,
All to Him I owe;
Sin had left a crimson stain,
He washed it white as snow.


John Grape was een kolenhandelaar en organist van deze kerk in Maryland. Daarnaast deed hij ook veel zondagsschoolwerk. 
Doet ons opnieuw herinneren aan het feit dat God werkt doorheen 'gewone' mensen.
Een gewone vrouw in het koor van de kerk. Maar God gebruikt haar krabbeltjes in haar liedboek, lang na haar dood ..

Als je wenst dat God je gebruiken wil, denk dan niet te groot ....




"Nothing you have not given away, will ever really be yours."
C.S. Lewis,

Mere Christianity (Onversneden Christendom)


          |-| /-\ |\| S

2 opmerkingen:

  1. Van de week viel me net weer dit stukje op van het lied "In Christ alone" toen we het zongen met koor:

    Til on that cross as Jesus died
    The wrath of God was satisfied
    For every sin on Him was laid
    Here in the death of Christ I live, I live

    He paid it all... ! Al onze zonden, de toorn van God is er al over gegaan, dat was even weer een eye opener, dat we niet meer bang hoeven te zijn voor Gods toorn...
    Al wil Hij wel dat wij onze zonden die we nog steeds doen, belijden. Dat is eigenlijk erkennen dat we weer iets fout hebben gedaan.
    Maar dan ook weten dat Jezus er al voor betaald HEEFT en Gods toorn er dus ook al overheen is gegaan...

    Eens staan we voor de troon, In Him complete... :) Mooi he, niets van onszelf...

    BeantwoordenVerwijderen