1 december 2012

Een mens is een ziel


Als je gezond bent, heb je geluk. Als je veel geluk hebt, ben je helemaal gezond. Als je heel veel geluk hebt ben je gezond én sterk. Als je astronomisch veel geluk hebt, dan heb je een lang leven lang een gezond en sterk lichaam.

Maar dan nog. Dan nog is dat slechts je lichaam ....

Een mens is geen lichaam.
Een mens is een ziel. Hij hééft een lichaam.
C.S. Lewis


Als je gelooft in de Zoon van God, heb je eeuwig leven.
Dan leeft je ziel voort, in een níeuw lichaam. Gezond en beresterk.
Op het moment dat vanuit de hemel de bazuinen klinken, zul je opstaan uit je graf in een compleet nieuw lichaam..
De Bijbel noemt dat een verheerlijkt lichaam. Net als Jezus.
Best wel gaaf woord: verHEERlijkt. Een lichaam net als de Heer, zie 1 Johannes 3:2.
Dat is geen geluk meer. Nee, dat is Gods belofte.
 Ik kan soms niet wachten .. elke dag..
  Jij?





Hierbij kun je lezen: 1 Korintiërs 15:52-57

38 opmerkingen:

  1. Mooi! Wat een belofte hè. Ons lichaam is een tijdelijke woning die wordt ingeruild voor een eeuwige en onvergankelijke. Iets om naar uit te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Belofte van eeuwigheid bij Jezus, mooiste belofte die er is. Kan geen sinterklaascadeau tegenop! ;) "De dood is opgeslokt en overwonnen."

      Verwijderen
  2. We moeten geduld hebben, maar kan soms haast niet wachten tot de bazuin gaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi om te lezen dat ik niet de enige ben met dit ongeduld ..

      Verwijderen
  3. Wat een mooie uitspraak Hans en wat een geweldige dingen zijn ons beloofd. We moeten nog een poosje geduld hebben :)
    Veel sterkte toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven! We hoeven geen 'geluk' te hebben om een verHEERlijkt lichaam te krijgen straks, nee, want dat is Gods belofte, en Hij maakt geen loze beloften waar je alleen maar geluk voor moet hebben:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proef door alles heen de strijd van een mens die nou eindelijk eens uit de hoek van het niet gezond zijn wil komen.
    De gezonden onder ons weten zo onwijs goed wat een minder gezond mens moet doen om ook net als zij te worden.
    Maar ik wil, hoe vreemd dat ook zal klinken, liever ziek blijven dan iemand die zegt dat ziekte en ellende niet hoeft.
    Zulke uitspraken komen enkel van mensen die lichamelijk zo sterk zijn dat ze niet meer weten wat het is om mee te lijden met de zwakken.
    Ik ben ook al zo'n zwakke in het geloof met zeer kleine kracht.
    Ik vertrouw enkel op de Meester en zelfs als Hij niet geneest blijf ik huilend aan Zijn doorboorde hand lopen.
    Mijn "vrienden" roepen mij toe, wat ik allemaal moet doen om Jezus zo ver te krijgen dat ik net als hun word, maar dat wil ik niet.
    Ik wil slechts ten alle tijden wandelen met Hem of Hij nou zegent of niet.
    Ik wil niet alleen maar met Hem wandelen als Hij doet wat ik vind dat Hij moet doen.
    Ik wil leren wandelen temidden van een massa "vrienden" die mij niet steunen in gebed, maar slechts met bijbelteksten om de oren slaan en mij dan vreemd aankijken als ik nog harder huil...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie woorden van iemand die ook weet wat het is om pijn te hebben. Dank. Meen dat we als Jezusvolgers ons hart en oog gericht mogen houden op Hem en een eeuwig leven met Hem.
      Hoe moeilijk het ook is, uiteindelijk ben ik ook liever chronisch ziek dan iemand die wegloopt met het 'genezingsevangelie'.
      Gezondheid is geweldig! Elke dag een beetje sterven nog veel beter..

      Verwijderen
    2. prachtige blog en geweldige reactie van clint eastood. Net of het mijn eigen woorden zijn. Wij weten dat Jezus christus alle dingen zal doen meewerken voor hen die volgens zijn voornemen geroepen zijn! God houd van ons. Iedere keer als ik de pijn in mijn lijf voel weet ik dat weer. Als dit zijn middel is om mij meer en meer op Jezus te laten lijken, dan neem ik dat als een kostbaar geschenk van Hem aan, en zal ik het lijden aanvaarden.
      Het is fijn om niet de enige te zijn die dit meemaakt.
      Dank jullie beiden voor het delen!!

      Verwijderen
    3. Dankjewel. Jij ook bedankt voor het delen, Loïs! Ja, Clint aka Peter ;) preekt ook vanuit eigen ervaring. En daarom zijn zijn woorden van en met waarde.
      Precies. Ik geloof dat fysieke pijn ons herinnert aan de pijn van de Meester.. Pijn zal ons dichter bij de Heer brengen mits wij dat toestaan. Lijken op Hem is een pijnlijk proces.. Daarom heb ik een afkeer van het 'genezingsevangelie'. Als God wil genezen doet Hij dat, als Hij andere plannen heeft... laat Hem zijn ding doen. Gods liefde stijgt overal bovenuit!

      Verwijderen
    4. Spreekt met een S bedoelde ik, haha ;)

      Verwijderen
  6. Mooi, zo beleef ik het leven in mijn sterfelijk lichaam ook.
    Gisteren keken Jeroen en ik naar een toespraak van Otto de Bruine en hij vertelde over de zekerheid van Christus in zijn onzekere lichaam.(te zien bij family 7)

    Ik wil je nog bedanken voor de tip die je 2 weken geleden gaf t.a.v. de dvd over Jeruzalem.
    We hebben 'm gezien en zijn nog steeds onder de indruk van de nauwkeurigheid waarmee God de profetiën één voor één heeft vervuld.
    Inmiddels is de dvd op reis in Lelystad langs iedereen die 'm ook graag wil zien.
    En dan nog het antwoord op jouw vraag.
    Ik verlang er ook iedere dag naar dat Jezus terugkomt.
    Alleen moet ik daar niet teveel over praten wanneer we jongeren over de vloer hebben. Zij zijn bezig met het bouwen aan hun toekomst (gezin stichten,werken enz)en vinden het nog heel moeilijk om dit aardse bestaan los te laten...dus geniet ik zelf van dat verwachtingsvolle gevoel dat Hij elk moment kan terugkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, mijn vraag was maar een open vraag eigenlijk Dineke. Wanneer je midden in het leven staat en/of jong en gezond bent, sta je niet echt te popelen op Zijn wederkomst. En dat is heel begrijpelijk. Het leven kan mooi zijn, en het leven is hoewel vaak moeilijk, hoe dan ook goed, want God is Goed..
      Ook goed en leuk te horen dat je de DVD 'Verbondsstad' bekeken hebt en hem doorgeeft! Belangrijk voor christenen om dit (meer dan) eens te zien, meen ik. Het geeft diepe inzichten in Gods Plan. "Kom Jezus, kom haastig."

      Verwijderen
  7. Ik zie dat er meer mensen zijn die dit begrijpen. Dat wil wel zoveel zeggen dat er meer mensen weten wat chronisch lijden is en het stempel: niet geslaagd wegens ziekte, ongeloof of mogelijk zelfs bezetenheid (Wilkin van der Kamp) .
    Het doet pijn om te beseffen dat er meer mensen zijn die uit ervaring weten dat er “gezonde” christenen zijn die hun gewonde soldaten met bijbelteksten nog een dolksteek in de rug geven. (jij hebt geen geloof/ te weinig geloof).
    Naast de pijn is mijn grootste moeite om “christenen” die maar lopen te drammen over genezing en dat de Heer ook mijn ziekten droeg op het kruis, lief te blijven hebben.
    Je kent ze vast wel, die christenen die jou vertellen vanachter hun eigen bril, dat een oogziekte niet behoeft als je maar geloven wilt.
    Ze lispelen tussen hun gevulde tanden en kiezen of nog erger vantussen hun kunsttanden, dat kiespijn ook door Jezus werd gedragen.
    Ze zeggen dat de aftakeling van het lichaam niet hoeft en dragen zelf steunzolen.

    Heer vergeef mij, maar hoe ik ook probeer, ik blijf ervaren dat de gebeden van de oude zieke vrouw bij mij in de straat, van zoveel meer waarde voor mij zijn, dan alles wat de gezonde christenen zoal in mijn oor fluisteren.
    Die oude vrouw, zo verlamd dat ze elke dag door haar man in een speciale stoel moet worden gezet, omdat ze ook al bezeten is of te weinig geloof heeft volgens sommigen, maar altijd als ik haar zie, ervaar ik Jezus in haar. Zie ik de Heer lachten in haar oude ogen. Diezelfde Heer die ik zo mis bij al die mensen die zo goed weten hoe je gezond moet worden, ik vind Hem altijd bij deze zieke verlamde oude vrouw die mij altijd zegt:”Jij bent zo speciaal in Gods ogen. Hij houdt zo verschrikkelijk veel van jou en zal altijd bij je zijn.”
    Ik zie Jezus met het hoofd op haar schoot liggen terwijl ze Zijn bebloede haren streelt en fluistert:”Huil maar niet om wat de meeste mensen van Goddelijke genezing hebben gemaakt…”
    Altijd ga ik met tranen in de ogen bij haar vandaan en voel ik Gods liefde in overvloed. Als ik moest kiezen waar ik naast mag wonen in de hemel, Heer laat het dan AUB die zieke, (volgens sommigen) bezeten, zachtaardige, liefdevolle vrouw. Ze heeft niets en toch alles. Anderen hebben vaak alles, en toch niets….
    De liefde, het is de liefde waar het mank op gaat mensen.
    Zonder liefde wordt zelfs het evangelie kei en keihard.
    Je kan alle dingen hebben, maar als je de liefde niet hebt dan ben je niets….

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Hans,

    Mooi stuk heb je geschreven.Gezond zijn is lang niet voor iedereen weggelegd, zo ook niet voor mij. Het genezingsevangelie heb ik dan ook echt niets mee. Zo'n verHEERlijkt lichaam lijkt me niet verkeerd, dat mag gerust komen. Zoals Peter hierboven zegt: Liefde..als je dat niet hebt, ben je niets. Is gewoon zo...al ben je supergezond, je stelt weinig voor als je geen liefde ervaart toch?Je mist dan het belangrijkste wat er is.

    Groet,Marga

    p.s. Ik las een stuk over jou in de CIP-nieuwsbrief, mooi hoor zoals jij de dingen verwoordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Caroline Snoek05 december, 2012

    Wat schrijf je gaaf! Nooit eerder iets van je gelezen, maar het zal wel door de bloedbanden komen, dat je stukjes me zeer aanspreken :-) Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, dank je, leuk om te lezen Caroline. Haha, tja wie weet!

      Verwijderen
  10. Hallo, Hans,
    Ik las je artikel, en over de kwalen, die je elke dag teisteren. En dat je diverse keren gen. diensten hebt bezocht.
    Het onderwerp genezing/gezond zijn is een moeilijk onderwerp, mar Jezus is hier duidelijk over. Het gaat om zijn reddende, bevrijdende en genezende kracht en almacht. Ik heb van de Heer/Heilige Geest de gave van genezing gekregen en de Heer wil nog steeds mijn handen daarvoor gebruiken; om zijn genezing door te geven.
    Ik vraag me af, of je je er inmiddels bij neer hebt gelegd, want in geval van genezing moeten we niet aan God vragen, of Hij ons geneest, maar juist staan op het volbrachte werk van Jezus a/h kruis! Pastor Sunday zegt/zei:
    Vraag God niet, maar spreek genezing uit in de Naam van Jezus !!! Zijn striemen (de 39) hebben ons al genezing gebracht, want alle ziekten waren op Hem! (Die 39 staan voor de -bewezen- 39 hoofdziekten en alle daar van afgeleide kwalen).
    Mocht je verder erover willen praten, of een afspraak maken, om samen naar een genezingsdienst te gaan, dan graag.
    Met hartelijke groet,
    rhofman.3@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Reeny, heel lief van je hoor.
      Maar 'genezing uitspreken in Jezus' naam' is al een keer of 187 voor en met me gedaan. Toen de mensen naar Jezus kwamen en om genezing smeekte, zei Jezus toch ook niet: 'kom nog maar eens terug hoor, blijven proberen!'? .. begrijp je wel. Deze mensen waren niet alleen ècht ziek, ze werden tevens ècht genezen door de Heer.
      Ik heb veel trieste gedachten gehoord vanuit het wat ik noem genezingsevangelie, maar 39 geselslagen/striemen staand voor iedere hoofdziekte en alle afgeleide kwalen? Nee, zo één dwaasheid hoorde ik niet eerder.
      Voor mij staan ze voor al mijn '39 hoofdzonden', plus alle afgeleide zonden die ik ook nog weleens doe... Maar gelukkig leerde Jezus mij via Zijn trouwe Soldaat Paulus dit: MIJN GENADE IS OOK VOOR JOU GENOEG.
      Wel goed dat je hier openlijk mededeelt dat je de "gave van genezing" hebt, Reeny. Ik nodig je uit om samen met mij en/of anderen de ziekenhuizen en aidsklinieken in te gaan. Dan kun je voorlopig vooruit .......

      Verwijderen
  11. Vroeger had ik nooit gedacht dat ik dat kon denken.
    Sinds 2011 geloof ik in Jezus, ik heb bewust besloten om me te laten dopen en sindsdien is het ineens nóg duidelijker geworden voor mij.

    En eerlijk gezegd..nee, ik kan niet wachten, maar Zijn wil geschiede en dus ook de tijd wanneer het zover is.
    Ik kan iedereen overigens het boek "Zijn Naam is Jezus" van Max Lucado van harte aanbevelen.

    Mooie blog Hans, je bent gezegend.

    Jacco.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaaf Jacco. En zo is het, enkel God weet van Jezus' wederkomst zegt de Bijbel. Het maakt ook niet uit of wij als levenden Zijn wederkomst meemaken of dat dat gebeuren zal na onze dood, na een lang leven.. Hoe dan ook: Hij komt! Ik zal eens kijken naar dat boek van Lucado.
    groet en zegen, Hans.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik geloof niet in handige foefjes om de hand van Jezus in beweging te krijgen. Er zijn mensen die geloven dat als je maar de juiste woorden weet te vinden of de juiste naam van God gebruikt of zelf pleit op het enige juiste, ja dan komt er beweging in Gods hand.
    Wat een domme gedachte!
    Als een kind een vader om iets vraagt, direct, via zijn moeder, middels misschien kinderlijke formuleringen of van mijn part vraagt het kind het helemaal fout, dan nog zal een echte vader altijd begrijpen wat het kind wil zeggen en op grond daarvan handelen.

    Zo is het ook met God. Er zijn geen handige listige sleuteltjes mensen. Er is er maar EEN die de sleutel heeft en dat is Jezus zelf. De deur naar Gods genade is open en de toegang is vrij. Maar laten we nou niet net doen alsof God een voorraad kast is, waaruit je kan nemen zoveel je wilt (ook genezing) als je de juiste combinatie van woorden (sleutels) maar gebruikt.
    Zo te denken is God degraderen tot een fruitautomaat....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. P.S Hans, ik ben blij dat we elkaar hebben om op te steunen. Van mij dus geen handigheidjes om te genezen, geen truckjes, workshops, gebedsgenezers waar ik je op wijzen wil. Ik wijs je (net als mijzelf) slechts op Jezus die uiteindelijk van al ons lijden, iets zo moois maakt, dat het alles overtreffen zal. Niet ieder kind van God kan dat lijden dragen omdat hun geloof te klein is. Het is niet taai genoeg om het te veel druk te geven. Maar onder de grootste druk worden diamanten gevormd.
    Christenen die menen dat God altijd maar klaar staat om te genezen, bedriegen zichzelf. Ze willen wel de zegen, de blijdschap, de hemel, maar niet delen in het lijden, waarvan de bijbel zegt dat juist het lijden ons vormen zal naar een beeld van Hem die geleden heeft.

    Je zwakke, sterke, broeder met kleine kracht.

    P.s Sinterklaas is al geweest hier en doe rustig aan met je boek.

    P.s, ja ik denk dat het tijd is om je boek te gaan schrijven. Geen boek vol genezing, maar een vol genade en taai geloof. Daar zit ik nou net op te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het Peter. Als we het toelaten zal Jezus van de scherven van ons leven het mooiste mozaïek maken.

      Verwijderen
  15. Ik denk Hans dat iedereen wel eens van de momenten heeft dat je verlangd naar Zijn wederkomst! Dat zou toch geweldig zijn. Ik kon van de week het interview niet openen, maar het is nu gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook Gerda. Iedere christen zal hier van tijd tot tijd naar verlangen. Pijn en verdriet zal of kan dat verlangen dan versterken. Tevens geeft het zicht op onze hemelse toekomst hoop voor elke dag!
      Een goede week, Hans.

      Verwijderen
  16. Ja! Veel herkenning, ook dat je onder het schrijven ineens iets moois ontdekt en dat heet van de naald kan neerschrijven... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. :) Hoi Gerda#2 ;) Yep, tijdens schrijven kunnen er soms onverwachte dingen opborrelen hè. Dat zijn vaak de leukste schrijfmomenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Las net een stukje van Jesaja 53: hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. 3 Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.
    4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.

    Hoe zie jij vers 4 Hans... en dan ook het tweede stukje... Of stel ik nu een erg moeilijke vraag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda. Nee dat is voor mij juist een hele makkelijke vraag. Tekst uit Jesaja gaat helemaal niet om lichamelijke genezing zoals de meeste 'gezonde' pinksterchristenen wensen.. Maar om onze geestelijke Genezing. (Het staat er, in iedere vertaling, in tegenwoordige tijd).
      Zie mijn blogje over o.a. deze beroemde Jesaja 53:3-5:
      http://www.holdme-jesus.com/2012/08/strijd-en-striemen.html

      Verwijderen
    2. Ja, zover was ik ook al wel. :) Maar toen Hij hier op aarde rondwandelde, daar gaat vers 4 over denk ik... hoe/waarom hield men Hem toen 'voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte'... Waarom was Hij als iemand voor wie men het gelaat verbergt?

      Verwijderen
    3. Oh sorry, haha. Gelukkig ;) Super goeie vraag Gerda.. Jesaja of degene die dit schreef, praat in de wij-vorm. Dus wie zijn "wij"? Tevens profeteert hij, en wel ca. een half millennium voor Jezus' tijd op aarde. Dus niemand zag Hem daadwerkelijk(?) En ten derde: waarom zag 'men' hem als door God geslagen en vernederd?
      Kortom, kan je vraag nu enkel beantwoorden met nog meer vragen...
      Wat denk jij?

      Verwijderen
    4. Zou Hij zó de ziekten van de mensen die Hij genas en troostte, op Zich genomen hebben dat het Hem 'tekende' en dat Hij daarom werd als iemand waarvoor je liever een blokje omloopt... en dan Zijn uiterlijke verschijning? Zo interpreteer ik die tekst maar even...
      (Ben wat off-topic hier natuurlijk maar toen ik de reacties hier las, herinnerde ik me dit gedeelte weer)

      Verwijderen
    5. Off-topic maakt niets uit. Ja, zo kunnen we het interpreteren inderdaad. Want het staat er letterlijk. Toch kan ik het me niet voorstellen, want de mensen liepen Hem achterna, gezond of ziek. Hmm, best lastige tekst eigenlijk ;) en één die vreselijk verdraaid wordt helaas.

      Verwijderen
    6. Ze liepen Hem achterna vanwege de wonderen en tekenen - er is niets nieuws onder de zon.
      Je zou 'het gelaat verbergen voor Hem' ook nog zo kunnen zien als dat men de pijn etc op Zijn gezicht zag, dat het op hem drukte... zodat je Hem als het ware niet aan kan kijken ...
      Ik denk nu wat hardop. :)
      Misschien zeiden ze op zo'n moment als dat naar voren kwam: "Wat is Hij door God toch geplaagd en verdrukt... Moet je kijken!!"

      Verwijderen
    7. Zou zo geweest kunnen zijn, Gerda. Who knows.. Hoe dan ook, en dit bedoel ik niet vervelend hoor, ik hecht meer waarde aan de woorden van de Evangeliën dan aan 1 tekst in Jesaja. Net als bv Jeremia 29:11, voor veel christenen een favoriete Bijbeltekst. Maar Jeremia spreekt hier toch duidelijk over het volk Israël? Maar iedereen past het op zichzelf toe weet je wel.
      Nee, niets nieuws onder de zon. Helaas in dit geval. Jezus zei het nota bene zelf: "Als jullie geen tekenen en wonderen zien, geloven jullie niet!" - Joh. 4:48. De 'wonder-gelovigen', vandaag de dag zien we er velen.

      Verwijderen
    8. Probeerde het wat bij elkaar te krijgen. En geeft het OT soms diepere achtergrondinformatie. Dat hele hoofdstuk gaat wel over Hem natuurlijk, net als Psalm 22 bv... Daar lees je ook meer dan in de Evangeliën trouwens...
      Maar bedankt voor het even meedenken! :)

      Verwijderen
    9. Ja, absoluut, heel Jes. 53 gaat over de Heer. Sterker nog, groot deel van Jesaja gaat over de komst van de Messias. Nog Sterker; groot deel van het OT gaat over de Verlosser. Er zijn een stuk of 15 zgn. Messiaanse Psalmen. Heel gaaf om dat te ontdekken!

      Verwijderen