11 december 2012

Intro Hymnen


Vandaag start ik met een nieuwe serie: Hymnen.
Een serie die ik met veel plezier zal schrijven. Hoop iedere keer het verhaal achter de betreffende hymne te vertellen. Ik hou van deze (eeuwen)oude liederen! Veel van deze hymnen doen mij meer dan het gros van de moderne worship songs.. Ze worden nòg mooier als je de geschiedenis achter het lied kent. Want die zijn soms indrukwekkend.

Hymnen als "It is well with my soul", "Just as I am" of "Abide with me" zijn liederen vanuit de Diepte. Ze zijn zeg maar niet van het type 'halleluja-lekker-praisen-met-z'n-allen' ..
Nee, sommige van deze hymnen zijn zelfs geschreven vanuit persoonlijk tragedie, midden in verdriet, pijn of verlies.
Het Godsvertrouwen dat vanuit de eeuwenoude woorden klinkt geeft troost, moed en vreugde. Het is dan ook geen toeval dat ze de tand des tijds met gemak doorstaan hebben. In Amerika worden ze nog steeds elke zondag in honderden of misschien wel duizenden kerken gezongen.


Sommige zijn in het Nederlands vertaald en tevens opgenomen in de Opwekkingsbundel. Voorbeelden hiervan zijn Blesses Assurance (Opw. 220 - Volle Verzeek'ring, Jezus is mijn) en My Jesus, I love Thee (Opw. 392 - Mijn Jezus, ik hou van U).
Tevens zijn veel hymnen vertaald en opgenomen in zangbundel van Johannes de Heer.

De meeste hymnen zijn geschreven in de 19e eeuw en veelal van Britse of Amerikaanse oorsprong. Een bekend hymne-schrijfster was Fanny Crosby (1820-1915). Een blinde vrouw die meer dan 8000 (!) hymnen schreef. Haar volledige naam was Frances Jane Crosby. Ze werd één van de meest invloedrijke vrouwen van Amerika in die tijd. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen, helaas.. Haar bekendste hymnen zijn Blessed Assurance, To God be the Glory en Save in the arms of Jesus.
Andere bekende hymnal schrijvers waren bijv. Robert Lowry, Isaac Watts en de gebroeders John & Charles Wesley.

Morgen aflevering 1: "What a friend we have in Jesus".
Een bijzonder ontroerend verhaal.




19 opmerkingen:

  1. Mooi Hans! Ik houd van heel veel liederen dus de verhalen erachter, erg mooi om te gaan volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Gerda! De bron is haast onuitputtelijk met zoveel mooie liederen.. Hoop in 2013 een serie te plaatsen.

      Verwijderen
  2. Oh, dat vind ik nu echt heel leuk. Ben benieuwd naar het vervolg Hans. De tekst van de oudere liederen zijn mooi vaak,maar het verhaal erachter ken ik van geen 1 dus kom maar met je blogjes ;-)

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van sommige liederen is de geschiedenis echt heel bijzonder. Blijven volgen dus ;)

      Verwijderen
  3. leuk Hans,
    Ik houd veel van zingen en die oude liederen vind ik ook erg mooi. Kun je er ook filmpjes bijvinden waar dat oude lied dan wordt gezongen, zo leer ik misschien nog weer een paar "nieuwe"?
    Zie maar, in elk geval een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal proberen de mooiste Youtubes van betreffende lied erbij te plaatsen, Loïs.

      Verwijderen
  4. Goed idee, ik ben ook een beetje 'old school' als het om zingen gaat :) Hou erg van de oude hymns, hebben die in de USA ook vaak gezongen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Amerika snappen ze het tenminste ;) Klopt, de hymne-cultuur wordt er gelukkig nog volop in ere gehouden. Het is denk ik niet overdreven ingeschat dat de oude hymnen nog iedere zondag in 1000 of meer kerken gezongen worden. Gaaf toch?!

      Verwijderen
  5. Leuk zó'n serie...iedere maandagavond werk ik m'n strijk weg en luister dan naar een verzoeknummer-programma op groot nieuws radio. Vaak komen er dan van dat soort prachtige oude nummers voorbij...ik heb al heel wat traantjes weggepinkt boven de plank....nou ja dat scheelt weer water in het strijkijzer.
    Ik hoop dat je veel gaat laten zien en horen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, herkenbaar hoor. Er zijn veel prachtige teksten die je tot tranen toe kunnen roeren. Authentieke strijkmomenten ;)

      Verwijderen
  6. Wat een mooi onderwerp Hans. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg. Opw 220 'Volle verzeek'ring' is overigens mijn dooplied. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké. Dat is ook zeker een mooi lied Wendy. 't Origineel is uit 1873, van Fanny Crosby.
      "Veilig in Jezus armen" is ook van haar, en een tekst die veel op grafstenen gegraveerd staat.

      Verwijderen
  7. Lijkt mij gaaf om daar meer van te lezen. Ik zie uit.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Hans,

    Ik was voor 5 jaar terug in Australië,bij mijn oom en tante.
    Ook zij zingen in hun gemeente oude liederen.
    Prachtig om naar te luisteren en mee te zingen.
    Dus vind het een goed idee van je.
    "vlinder"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaf hè. Tja, deze liederen kunnen we eigenlijk nooit "oud" noemen. Want ze vertellen over en wijzen op de Waarheid en dat is Jezus. En die is tijdloos.. Gelukkig zijn er ook veel in het NL vertaald, maar in het Engels vind ik ze vaak nog veel mooier.

      Verwijderen
    2. Ja,daar heb je gelijk. Op een één over ander manier klinken ze dan inderdaad mooier.
      "vlinder"

      Verwijderen
  9. Achter die van "It is well with my soul" zit inderdaad een heftig, indrukwekkend verhaal, die ken ik inmiddels... Zo bijzonder dat die man onder zulke omstandigheden zo'n lied kon schrijven! Ben benieuwd naar de andere verhalen achter de hymnen, dus ik kijk uit naar je posts!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annemieke, niet verklappen nog! ;) Dat is inderdaad een zeer indrukwekkend verhaal en mijn absoluut favoriete lied all time. Heb hem wel 2000 keer geluisterd in vele versies. In deel 2 dan maar It is Well? :)

      Verwijderen