4 januari 2014

De HEER heeft gegeven, de HEER heeft genomen


Ooit huppelde ik door de bergen.
Geen berg te hoog,
geen route te steil, geen pad te smal..
De Heer zegende mij,
met een energiek lichaam en ongeremde passie
voor Zijn schepping.

Rende over de renbaan van het leven,
dacht ik toen, ònbewust.
Tienduizenden tennisballen in mijn handen gehad.
Voetballen weggetrapt.
Herfstige bospaden over getrapt.
Mooie landen gezien.

Maar nu,
nu is de dag zèlf vaak een berg.
Dagelijks bergen beklimmen,
altijd al gewild.
Onbegrijpelijke uitputting.
Machteloos lichaam,
nooit gewild..
Onzichtbare pijn.

Als wij alleen voor dìt leven op Christus hopen,
zijn wij de beklagenswaarsigste mensen die er zijn.
1 Kor. 15:19


De HEER heeft gegeven,
en mijn HEER heeft genomen.

Maar Hij fluistert me zachtjes toe:
In je zwakheid,
wordt ware kracht pas zichtbaar.





8 opmerkingen:

  1. Woorden waar een mens stil van wordt, Hans, tot nadenken stemt (hoop ik) en - Amen - op zegt.
    Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Luister nu de tekst van het lied:
    Blessed be Your name
    On the road marked with suffering
    Though there's pain in the offering
    Blessed be Your name

    Blessed be the name of the Lord
    Blessed be Your name
    Blessed be the name of the Lord
    Blessed be Your glorious name

    You give and take away
    You give and take away
    My heart will choose to say
    Lord, blessed be Your name

    En dus toch Hem prijzen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is heel bijzonder dit zo te lezen, Hans! En ik weet dat dit werkelijkheid is voor je op een manier die weinigen je echt zo kunnen nazeggen met het oog op je lichamelijke situatie.
    Maar we willen je wel graag aanmoedigen op die weg want ons hart zegt helder en duidelijk: ja precies ZO is het Hans! Alleen door te kijken vanuit de hoogte krijg je helder zicht op de werkelijkheid zoals we vanuit de Bijbel kunnen begrijpen dat God die ons zo voorhoudt.
    Tijdens de koffie vanochtend hadden vrouwlief en ik het nog even over juist dat perspectief aan de hand van een wat ouder Zweeds lied.

    Hur underlig är du i allt vad du gör, (Hoe wonderbaarlijk bent u i alles wat u doet)
    vem kan dina vägar förstå. (Wie kan uw wegen verstaan?)
    Men ett är dock säkert: den väg du mig för (Maar één ding is zeker: de weg waarlangs u mij leidt)
    för mig är den bästa ändå. (Is voor mij toch de beste).

    Een prachtig lied (1895) van de bekende 1900-eeuwse predikant Emil Gustafson. Het lied heeft nog een aantal meer coupletten van gelijke strekking.
    We hadden het erover dat de inhoud van dat lied zo rijk is en zo geheel anders dan veel moderne liederen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zoek altijd even, hier is de volledige tekst in het Engeld (Zweeds heb je niet veel aan Hans :) )
      Hur underlig är du i allt vad du gör,

      How strange are you in everything you do,
      who can understand your ways?
      But one thing is certain: the road you lead me
      to me is the best anyway.

      Down here you do not know, my child, what I do,
      but one day you shall see it.
      Troubled heart, why do you cry?
      The days of trials are short.

      Thousands ways, O Lord, you have,
      and what you've choosed for me
      may be the same, because happy I'll go
      to heaven in the company of you.

      And as Elijah in swift pace
      I leave the desolate land,
      all the pain disappears and everything becomes clear
      with God in the land of delight.

      worship we shall, there we'll bow
      and shout ten thousands in chorus:
      Righteous and merciful, O Lord, you are
      forever in all that you do!

      Verwijderen
    2. Heel mooi Theodor,
      dankjewel!!

      Verwijderen
  4. Dit gebed van Job bad ik ooit toen mijn broertje verdronk. Ik was nog jong maar voelde rust erover. Ik denk dat toen ook mijn vertrouwen in God is begonnen. Toch merk ik dat het soms veel moeilijker is om God ook te danken en er vanuit te gaan dat Hij erbij is als het allemaal lekker loopt. Dat vind ik wel lastig, want blijkbaar ben ik niet anders dan de Israelieten...en ik geloof dat God juist ook blij is als ik hem (h)erken in alle fijne dingen. Dat Hij overal de eerste plaats inneemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden het er eerder over; het is een bijzondere zegen wanneer je op jonge leeftijd dit gebed van Job kan uitspreken...
      Daar heb je een punt Mirjam, misschien is het nog wel moeilijker om God te betrekken in voorspoed? Maar God is een God van alle seizoenen van ons leven!

      Verwijderen