16 december 2014

Top12 (10) - Schilderijen


  1. Treurende oude man (1890)  Vincent van Gogh
  2. Vaas met vijftien Zonnebloemen (1888)  Vincent van Gogh
  3. Sterrennacht boven de Rhône (1888)  Vincent van Gogh
  4. Zelfportret (1889)  Vincent van Gogh
  5. Kom met Rozen en Pioenen (1886)  Vincent van Gogh
  6. Terugkeer van de verloren zoon (1668)  Rembrandt van Rijn
  7. Morning Coffee (21e eeuw)  Scott Mattlin
  8. Gezicht op klooster en Jufferenstraat Elburg (ca. 1950)  Jos Lussenberg
  9. Stilleven met akkerbloemen en rozen (1887) ― Vincent van Gogh
  10. In Early Spring (1855)  John William Inchbold
  11. Adam en Eva worden verdreven uit het Paradijs (1865)  Gustave Doré
  12. Portret Pim Fortuyn (2007)  Roderik van Schaardenburg


Na de schilders de schilderijen. Deze Top12 is nog een onmogelijker opgave dan de schilders zelf. Het is zoiets als de 12 mooiste vrouwen ter wereld uitkiezen. Onmogelijk, me dunkt.
De meeste mooie vrouwen zijn niet beroemd. En dus moet je kiezen uit dat wat je kent.
Of toevallig tegenkomt..

Afijn, daar ik een groot bewonderaar ben van de mens én schilder Van Gogh, begint deze lijst met 5 schilderijen van hem.
In de waardering voor een schilderij speelt emotie voor mij de belangrijkste rol.


Toelichtingen
klik op plaatje voor vergroting


1.

In dit plaatje komt veel van wat ik voel als mens en chronisch pijnpatiënt bij elkaar. Nee, niet het beste schilderij.. dat niet.
Vincent schilderde het naar een eigen tekening die hij 8 jaar eerder tekende. Die hangt in het Van Gogh, Amsterdam.
Dit schilderij, dat in Otterlo hangt, maakte hij twee maanden voor zijn dood.
Beste, mensen, een schilderij kan veel bij je losmaken.
Subtitel van het doek is: Op het randje van de Eeuwigheid. Waagde er eens een blogje aan.


Otterlo

Schets, houtskool, 2016

2.

1 van de 7 in de serie Zonnebloemen in een vaas van Van Gogh. Dit is de versie welke in Tokyo (Sompo Japan Museum of Art) hangt en in 1987 op een veiling 40 miljoen Dollar opbracht. Zot.. De versies Londen, Amsterdam en zeker ook de blauwe versie welke in München hangt, vind ik allen even mooi.

München

Dit is een iconisch schilderij. Waarschijnlijk meer besproken dan welk ander schilderij ook. Zo niet, dan in ieder geval de meest gekopieerde.
Maar de echte reden waarom ik dit prachtige schilderijen vind? 1. Ik houd van Zonnebloemen! 2. Het geel op geel. 3. Het aspect vernieuwing. Niemand had ooit eerder bedacht om op déze wijze zonnebloemen te schilderen.

3.

De Sterrennacht boven de Rhône. Wederom een schilderij van Van Gogh. Volgens velen één van zijn mooiste en daar ben ik het van harte mee eens.
Hangt in Musée d'Orsay in Parijs waar nog 25 andere Van Gogh's hangen.

4.

Het zeer waarschijnlijk laatste zelfportret van Vincent. Maar ook de mooiste. Wie dit van dichtbij bestudeerd zal tot dezelfde conclusie komen. Dit is een meesterwerk!
Net als de Sterrennacht hierboven hangt deze in het Musée d'Orsay.

5.

Veel van de mooiste Van Gogh's hangen in het Kröller-Müller in Otterlo. Zo ook deze. (Tenminste, als ze niet uitgeleend zijn..) Eigen foto van voorjaar 2014. Met name de kleurencombinatie (complementair) is geniaal te noemen. Ik hou van de grove penseelstreken waarmee de bloemen zijn aangebracht.

6.

Treffend plaatje dat bij mij bepaalde gevoelens oproept.. Ik ben een fan van de stijl van Scott Mattlin. Veelal grof werk gecombineerd met klein beetje fijn.

7.

Sinds het lezen van Eindelijk Thuis van Henri Nouwen voor mij een bijzonder intrigerend doek van Rembrandt. Een mee-lijdende en liefhebbende Vader. Rembrandt schilderde de Vader met één hand van een man en de andere van een vrouw..
Zie ook hier en hier.
Dit beroemde schilderij hangt in de Hermitage in St. Petersburg.


8.

Een bekend straatje in Elburg die bij mij dezelfde gevoelens oproepen dan het doek op nummer 6. Schilderij van Jos Lussenberg. Een typisch Oud-Hollands motief, in de stijl van Cornelis Springer. Laatstgenoemde staat hoog genoteerd in mijn Top12 Schilders :-)

9.

KMM - september 2015

Nog niet zolang geleden definitief aan Van Gogh toegewezen.
Of Vincent het nu wel of niet geschilderd heeft; mooier kan een vaas met wilde bloemen niet geschilderd worden dacht ik. Bij tijd en wijlen te bewonderen in het Kröller-Müller.

10.

Doet mij denken aan en verlangen naar de lente als jonge jongen. De tijd dat ik nog gezond was! De lente niet alleen kon ruiken, maar ook ten volle lichamelijk kon beleven. Tja, schilderijen kunnen net als muziek veel emoties doen losmaken... Eén van de redenen waarom ik zoveel van schilderkunst houd.

11.

Greep me als jongetje al aan. Geen schilderij, maar een indrukwekkende tekening. Eén uit de grote serie tekeningen van Doré die opgenomen zijn in de luxe versies van het bekende boek "Paradise Lost" van John Milton. Daarin staan overigens ook tekeningen van o.a. William Blake, maar dat terzijde.

12.

Grijpt mij aan. Bijzonder mooi portret van een in meerdere opzichten bijzondere man.. Of je nu "voor" of "tegen" hem was, de beste man kwam op een schandalige en vreselijke manier aan zijn einde.
Van Schaardenburg maakt mooie portretten, zie hier.



Tot slot nog enkele voorbeelden van gave (zelf)portretten :

Vincent van Gogh  Zelfportret (1887), Van Gogh Museum Amsterdam
Morgan Weistling ― Kissing the Face of God (20e eeuw), ?
John Peter Russel  Vincent van Gogh (1886), Van Gogh Museum Amsterdam
Rembrandt  Zelfportret (1659), National Gallery of Art, Washington D.C.
Paul Oz  Ayrton Senna (21e eeuw), ?
Vincent van Gogh  Zelfportret (1887), Hartford, Connecticut, USA
Henri de Toulouse-Lautrec  Portret Vincent van Gogh (1887), Van Gogh Museum A'dam










      -|-| a n s

 p.s. klik hier voor mijn Top12 Kunstschilders


2 opmerkingen:

  1. Het schilderij van 'de verloren zoon' vind ik altijd prachtig om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi ... zeker met je uitleg erbij waarom. Van Van Gogh heb er al meerdere gezien in het echt, en het aparte is dat ik nu bepaalde schilderijen steeds mooier vind worden. Zoals de Zonnebloemen inderdaad. Hoe dat kan, geen idee. :) En Sterrennacht boven de Rhône die ga ik nog zien!
    Adam en Eva van Doré is ook bijna de enige die ik mooi vindt van hem, had juist die ook al es gebruikt voor een blogje. Het drama is te voelen. En dat past ook bij die situatie van de verdrijving uit het paradijs.
    De niet-van Gogh's zijn ook mooi.
    En is het inderdaad ook wat je met een schilderij hebt vanwege het verhaal wat erbij hoort.
    Bijzonder ook als mensen op een manier in een portret gevangen kunnen worden die je raakt, omdat ze zo echt zijn. Inderdaad is dat ook zo bij Pim Fortuyn ...
    Mooi om zo je top twaalf te zien en mee te beleven. :)
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen