2 juni 2014

Graankorrels in Gods akker


Christenland wordt steeds vaker en massaler geïnfecteerd met het dodelijke "succes"-virus. 
Het egoïstische idee, welke gebracht wordt als een evangelie, dat zegt dat wij succesvol zullen zijn als we geloven in onszelf en de woorden die wij uitspreken.. We zullen dan voorzeker 'slagen' in dit leven. We zullen een gezond lichaam hebben en houden, een goed zo niet riant inkomen genieten, goede relaties hebben, etc. etc. ...

"You are supposed to be powerful, that's Gods will for you!" (Joyce Meyer) of "Whatever I touch, is going to prosper and succeed!" (Joel Osteen) en oneindig meer van dit soort ijdele kreten van de populairste pastors dezer eeuw.

Oh hoe armzalig de mens die dit wenst te geloven. Beste mensen, geloof niet in deze nonsens. Ongelukkig zij die geloven in zichzelf ..


"Ik geloof werkelijk dat het de mens vergaat zoals het graan, word je niet gezaaid
om op aarde te kiemen, wat geeft het, je wordt vermalen tot brood."
Vincent van Gogh, Saint-Rémy, 1889

De Zaaier, Vincent van Gogh, Arles, juni 1888
Kröller-Müller Museum Otterlo

"Men begint veeleer duidelijker in te zien, dat het leven maar een soort van bemestingstijd is, en de oogst niet hier."
Vincent van Gogh, 1883

De Zaaier (naar Millet), Vincent van Gogh, Arles, juni 1881
Van Gogh Museum Amsterdam
Het is vandaag, 2 juni 2014, de 41e verjaardag van het Van Gogh Museum.
Een duim meer of minder op het schilderij maakte toen niet uit haha, zie filmpje.


"So go out and live real good and I promise you'll get beat up real bad. But,
in a little while after you're dead, you'll be rotted away anyway.
It's not gonna matter if you have a few scars.
But it will matter if you didn't LIVE."
Rich Mullins

"Waarachtig, Ik verzeker u:
als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel,
maar wanneer hij sterft draagt hij veel vrucht.
Wie zijn leven liefheeft verliest het,
maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor
het eeuwige leven.
Wie Mij dient moet Mij volgen:
waar Ik ben zal ook Mijn dienaar zijn, en wie Mij dient zal
door de Vader geëerd worden."
Jezus, Johannes 12:24-26


Dìt leven, is het Evangelie niet...
Ons leven is als een graankorrel. Jezus zei dat als we niet bereid zijn te sterven aan onszelf, we niet meer dan ons armzalige eigen-ik blijven.
Als ons leven enkel gericht is op de oogst, op resultaat, op (geestelijk) succes, zullen we, ook al worden we uiteindelijk net als graankorrels 'in de grond gestopt', vruchteloos blijven.

Maar wie zijn leven in dèze wereld haat is in staat om zijn kruis op zich te nemen.
En dàn kun je een grote oogst nalaten op Gods eeuwige akkers ....

 
  |-| a n s

p.s. Lees hier meer over 'graankorrels'.

8 opmerkingen:

  1. Joh! Die uitspraak van Vincent van Gogh zet me wel aan het denken...., Ik geloof werkelijk dat het de mens vergaat zoals het graan, word je niet gezaaid om op aarde te kiemen, wat geeft het, je wordt vermalen tot brood."

    mooie blog Hans!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Fred. Ja wat een gave uitspraak hè! De brieven van Vincent zijn intens. Door zijn brieven geniet ik steeds meer van zijn schilderijen. Bijzonder begaafde man.

      Verwijderen
  2. Om je leven te willen verliezen, te haten in deze wereld, dat kost vertrouwen (in God) dat je het weer zult vínden in het eeuwige leven...
    Als je eenmaal hebt ontdekt dat het écht zo werkt: grote geestelijke winst door iets wat op het eerste gezicht 'verlies' lijkt, dan wil je niet meer anders. Al doet het pijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies. Geloven is vertrouwen & gehoorzamen. Niet zozeer onze gevoelens en de geneugte van dìt leven. Daarbij heb je het véél leuker wanneer je jezelf vergeet, verliest...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Hans, een volgeling is niet meer dan zijn Heer. Een bewonderenswaardige vrouw vind ik Joni die in alle eenvoud wijst op het gezaaid worden voor de komende oogst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien,,, Om aan vast te houden als we nog niet aan het maaien toe zijn...

      Verwijderen
  5. Zeker waar Ron. Joni weet ook dat Zijn striemen ons Genezen. Maar niet noodzakelijkerwijs van onze ziekten.. Wel tot behoud van onze ziel!
    ( http://www.holdme-jesus.com/2013/01/ik-heb-je-genezen.html )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel Hans. Ik had je blog wel gezien maar niet gelezen. Nu kwam ik er via "zoekend onderweg". Jouw blogs raken me vaak en soms wil ik niet geraak worden :-) Dat is naar jouw toe een compliment natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen