24 augustus 2014

Gaat geloof groot genoeg, genezing geven?


De Bijbel is een geestelijk Boek. En zo moeten wij hem ook lezen meen ik. Juist in een tijd van ongekende Christenvervolging. Want het op hol geslagen westerse christendom dat kickt op wonderen heeft het Lichaam van Christus reeds veel leed aangedaan, vrees ik.

'God is goed dus zal Hij dit of dat doen of dat of dit voorkomen' is de sinterklaas-achtige gedachte onder sommigen in het hypermoderne christendom dat steeds vaker aan een kwartjesautomaat doet denken.

Toch is de broeder of zuster die een arm om mijn schouder legt, middenin mijn soms diepe lichamelijke pijn, voor mij oneindig meer mede-Reisgenoot van Jezus dan zij die verslaafd zijn aan (zogenaamde) wonderen. Deze lieden willen wónderen zien. Zoveel mogelijk. "Halleluja!! Dronken in de geest, haha!" Men staat te dansen en gek te doen op en voor het podium en meent helemaal "in de Heer te zijn".
Maar stil worden en mee-lijden? Nee, er mòet iets gebeuren. Een soort 'geestelijk' carnaval is dan iets te vaak het resultaat van deze armoedige verslaving ..

Het welvaartsevangelie, inclusief het genezingsevangelie,
is de grootste leugen in Christenland.
Het maakt meer kapot dan het Lichaam lief is.


Lijden is dè manier in de Wet van het Koninkrijk om ons duidelijk te maken dat dit leven waard is geleefd te worden! Al is het maar een paar jaar. Opdat ons leven een veel hoger doel heeft, dan slechts dìt leven ..

Jezus zei: Ik was ziek en jullie hebben mij genezen. Of zei Hij: gij hebt mij bezocht? ....

Wij hebben een Almachtig God voor wie niets onmogelijk is. Gezondheid en dus ook genezing is iets prachtigs. God geneest nog steeds. Makkie voor Hem.
Toch blijft het een wonder. Een uitzondering in het geheel. En dat is maar goed ook ...

In het wereldje van de "ministries" lijkt er soms een soort wedstrijd gaande wie het podium heeft met de meeste genezingen. Men organiseert zelfs trainingen over genezen. Inderdaad, "genezen" als werkwoord.. Beste mensen, is dit werkelijk Gods bedoeling? Ehmmm.

"Genezingsfeest" (ja, zo wordt het echt genoemd..)
Idioterie ten top.
Verdrietig, voor zovele zieken, maar niet in de laatste plaats voor God zelf ..


Als het echt zo was dat een groot geloof bergen zal verplaatsen en alle zieken doet genezen, dan stond er geen berg meer op zijn oorspronkelijke plek en veel idioter nog: Er zou geen (gelovige) zieke meer zijn ... toch?

Maar als er geen lijdende mensen meer zouden zijn, was er ook niemand om werkelijk voor te zòrgen. Geen mee-lijden.
Willen we als christenen deze wereld ècht?
Een wereld waarin geen zorgen-voor meer is?! ...

Nee, genezen is geen werkwoord. Ook geen geloofsspelletje.
Genezing is een WONDER.
Maar nog NIETS vergeleken met het Wonder van de Eeuwigheid, niets vergeleken het het wonder van al dan niet lijdende Jezusvolgers die boven alles uitzien Jezus en Abba Vader te ontmoeten!
Goed gedaan, goede en trouwe dienstknecht ...



    |-| a n s

Hierbij kun je lezen: Matteüs 25:35-40 en Romeinen 8:17,18 en 2 Timoteüs 4:2-5



22 opmerkingen:

  1. Lijden is niet zinloos. Nooit. Niet iets wat te allen tijde ("in Jezus' naam") dient te worden uitgebannen ofzo...
    Nee, lijden is vaak het middel (door God toegestaan), om te kunnen groeien in Agapè-liefde. Als leerschool voor de troon.
    Deze karaktergroei is noodzakelijk om straks voor Eeuwig te kunnen regeren...

    Als wij toelaten dat Gods tucht ons afwendt van ijdele eerzucht en zelfzucht, zal daardoor de agapè-liefde kunnen groeien en wordt onze gebrokenheid omgezet in eeuwige heerlijkheid ...

    Laat deze hoop onze vreugde zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt dat mijn blog je deze motivatie heeft gegeven. Ik ben echter geen voorstander van die grootst opgezette genezingsdiensten. Ik hoop dat je dat ziet. Wel ben ik voorstander van wat de bijbel zegt. Dus ook over zaken als dat je mensen kunt genezen door handoplegging en gebed. Wie zoekt zal vinden, klop en u zal open gedaan worden. Vraag en u zal gegeven worden.

    Het afdoen als dat dit alles alleen geestelijk bedoeld wordt, doet mij vragen welke gedeelten dan geestelijk bedoeld zijn in de bijbel, en welke delen we toch letterlijk kunnen nemen. De bijkomstige vraag wordt dan wie bepaald dat iets geestelijk of letterlijk (lichamelijk) genomen moet worden.

    Verder kunnen we lezen dat er bepaalde bedieningen zijn. Het is niet voor niets dat er verschillende bedieningen zijn. Er staat zelfs geschreven dat elk mens andere gaven en talenten gekregen heeft. Gelukkig wel. Als we allemaal hetzelfde zouden doen, dan werd het inderdaad behoorlijk saai in deze wereld. Als iedereen inderdaad iedereen kon genezen, dan was er geen ziekte meer. Er zou echter ook geen brood meer zijn, want als niemand de gave van broodbakken gekregen had, dan zouden we omkomen van de honger. Wel gezond natuurlijk, want iedereen kon iedereen genezen. Tot dat punt. Niet iedereen heeft ook dezelfde grootte van geloof. Dan zouden we allemaal voorganger zijn. De zaal was dan voor de voorganger, en de preekstoel voor, tja voor wie? Er hoeft dan niemand te luisteren naar het Woord, want iedereen heeft dezelfde gave. Begrijp je mijn punt? De opmerking over geen berg meer op zijn plaats vind ik dan ook ietwat overdreven. Immers verteld de bijbel duidelijk dat wij allemaal onze EIGEN talenten hebben, niet allemaal dezelfde. Wat het Koninkrijk juist kapot maakt, is het aanpassen van datgene wat in de bijbel staat aan de zogenaamde behoefte die er in de maatschappij is. Daar zit de breuklijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Harry,
      dank voor je reactie. Het gaat mij er echter niet om of een bijbeltekst letterlijk of geestelijk genomen dient te worden. Daarom begon ik te zeggen dat de Bijbel op de 1e plaats een geestelijk Boek is. En geen (zelf)hulphandboek ofzo. God is zó Groot, dat wij Hem nooit en te nimmer voor ons karretje kunnen spannen. Zelfs niet met Bijbelteksten.. ;)

      Maar meer nog dan hoe om te gaan met bepaalde bijbelteksten, gaat het er juist om hoe we met ELKAAR omgaan. In bovenstaand blogje specifiek met zieke broeders en zusters.
      En ik ben er daar één van. En wij (chronisch) zieken ervaren helaas dat de manier waarop er met een zieke omgegaan wordt vaak nog pijnlijker is dan de ziekte zelf...

      Verwijderen
    2. Dat is iets heel anders. En ik denk dat de bijbel juist een boek is waarin staat hoe je je leven hoort te leven. Dus eigenlijk wel een handboek, een handboek voor het leven. En bij het leven zitten positieve en negatieve dingen. Hoe je hiermee om kunt gaan, kun je in de bijbel terug vinden.
      Het spijt mij als mede broeders en zusters het verkeerd opvatten, wat betreft jou ziekte en lijden. God is immens groter dan wij ons kunnen voorstellen.
      En ik denk dat je mijn motieven om dit soort stukjes te schrijven niet helemaal begrijpt. Ik span God niet voor Zijn Woord. Zoals al eerder gezegd ben ik niet ziek, dat wil echter niet zeggen dat mijn motieven niet juist zouden zijn en ik misbruik zou willen maken van de bijbel, door maar wat teksten aan te halen.
      Toch merk ik het vaker, dat men meer tegen de bijbel teksten aan gaat schoppen. De tijd daarvoor is gekomen denk ik.

      Verwijderen
  3. Dank je wel voor het schrijven van deze blog. Weet je, soms kun je heel verdrietig horen als je zelf te maken hebt met psychisch/chronisch lijden van mensen die je lief zijn en de verhalen van anderen die zeggen dat zij/hij gewoon niet genoeg geloof heeft. Met mijn kleine verstand ben ik tot de ontdekking gekomen dat God dingen toelaat in ons leven, waarvan we echt niet snappen waarom hij ze toelaat. En dat hoeft ook niet. Als hij er maar bij is. Ik denk dat we ons meer moeten toeleggen op 'er zijn' voor elkaar dan streven naar genezing op een hype-achtige manier. Zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is inderdaad de kern ja: er ZIJN voor elkaar. Belangrijker dan wat ook in het Koninkrijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je dat je dit wilde delen. Want hoeveel mensen worden er wel niet teleurgesteld of erger nog, keren het geloof de rug toe (gevolg van de teleurstelling?) omdat ze blijkbaar niet goed genoeg geloven of niet hard genoeg (kunnen) bidden en de hemel dus voor hun gevoel gesloten blijft? Soberheid, nederigheid en naastenliefde is wat Jezus ons leert. Hij heeft ook niet tegen Zijn discipelen gezegd zo gek en uitbundig te doen en er een complete show van te maken. Integendeel... Hopelijk ontvangen meer mensen dit onderscheidingsvermogen om in te zien wat echt is en wat onecht...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fijne reactie, Tineke. Dank je! Ja, zo is het. Helaas.. Velen weet niet meer wat echt is of onecht. Ik hoop met je mee dat de geest van onderscheid weer mag toenemen. Héél hard nodig. Want we leven in een tijd dat de gekte op 'christelijke' podia geen grenzen meer lijkt te hebben....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had ineens een tekst in gedachten die gaat over 'onderscheiden'... ook van wat echt en onecht is. En toen ik de tekst ff opzocht was het deze:
    Filp. 1
    9 En dit bid ik, dat uw liefde nog steeds meer overvloedig moge zijn in helder inzicht en alle fijngevoeligheid, 10 om te onderscheiden, waarop het aankomt. Dan zult gij rein en onberispelijk zijn tegen de dag van Christus,

    En wat je ten eerste ervoor moet hebben voor die geest van onderscheiding, is LIEFDE.. Dan ren je niet meer op een podium heen en weer... (En dat men dat nog durft als er aan de ander kant van de wereld christenen als beesten worden afgeslacht... volgens mij KAN dat niet!)
    Als er dan liefde is, gebeuren er andere dingen, en mag een zieke verwachten,,,, niet dat hij of zij genezen wordt in zo'n bijeenkomst zoals er dan vaak wordt geroepen, maar dat die mensen die op die podia staan en in de zaal aanwezig zijn, eens op bezoek komen bij diegene die ziek is,,,,
    Vaak ook een onrealistische verwachting,,,
    Inzicht en fijngevoeligheid, dat is ook wat in die tekst staat en wat er zo nodig is ...
    Ik hoop ook zo dat meer mensen dit gaan zien en in praktijk brengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Hans, mag ik zo vrij zijn te vragen wat de aanleiding is om dit blog te schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Anoniem,
    dat mag uiteraard.
    De aanleiding staat min of meer al in het blogje zelf omschreven, toch? Ben zelf chronisch ziek en pijn-patiënt. Verder staat er meer dan genoeg op mijn weblog over het wat ik noem "genezingsevangelie". Een evangelie dus die ontelbaar chronisch en ernstig zieken veel (extra) leed en verdriet aandoet. En ik geloof werkelijk dat het nìet Gods bedoeling is om op de wijze (podium-shows bv.) die vandaag de dag in sommige kringen gebruikelijk zijn geworden, om te gaan met zieken, ziekte of ander lijden.
    Zie ook enkele reacties hierboven.

    Kan hier uitgebreid dieper op ingaan maar om nu een vraag van een anoniem iemand te beantwoorden is ook zo raar niet? U mag zich in alle vrijheid òf anonimiteit nader bekend maken; holdmejesusweblog@gmail.com
    Klik evt. op het label "genezingsevangelie" voor veel meer. Mijn hele weblog is overigens redelijk gevuld met wat voor mij de aanleiding is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans, bedankt voor je reactie. Zou je misschien het artikel willen lezen op www.hefzibah.nl en dan onder Mattheus, het sieraad van een zachtmoedig hart. Mag ik je dan nog een vraag stellen? Als God dezelfde vraag die ik eerder heb gesteld in al Zijn liefde aan jou persoonlijk zou stellen, hoe zou je dan reageren? Dit naar aanleiding van: Heb de Heere uw God lief met je heel je hart heel je ziel en verstand, en je naaste ( ook de vervelende en die je gekwetst hebben) als JEZELF (ook heel belangrijk) Liefs, Miracle of Love.

      Verwijderen
    2. Ps Hans, ik was zo bezig met mijn (zieke) lichaam dat ik vergat dat mijn hart het allerbelangrijkste is. Het hart. Want daaruit is de oorsprong van het Leven: God. De Liefde dus. Stop met bloggen en internet en het lezen van boeken door mensen geschreven, die je afhouden van een zinvolle tijdbesteding. Belijd je zonden. Want echt: dat is het probleem: de zonde. Het gebroken hart. De diepe kloof die daar te zien is tussen de mens en God. Ik denk dat jij honger hebt naar God, net als ik. Laat je bitterheid varen en belijd ook dit weer aan Hem Die graag vergeeft.
      Liefs, MoL

      Verwijderen
    3. Hoi Hans, nog een x, ik heb zo het goede met je voor Hans! Ik moet je iets bekennen: ik ben zo iemand als Kain, die zag dat het offer van Abel beter was. Ik ben zo iemand die Abel doodsloeg. Omdat zijn bloed getuigde van iets beters dan mijn zogenaamde goedbedoelde werken. Die Abel betekent voor mij de vernederde Mens Jezus Christus.
      Hem hebben we in principe allemaal gekruisigd. Want gekruisigd, dat word je door degene die je het meest lief zijn op aarde. Bedankt, dat ik even hier mij gedachten met je mocht wisselen. Hartelijk dank. M.o.L.

      Verwijderen
    4. Hoi Anoniem, mag ik ook eventjes reageren? Ik heb het idee dat je niet echt Hans zijn antwoord hebt gelezen want daar ga je helemaal niet op in. Maar je stelt gewoon dezelfde vraag weer, maar dan alsof God die zou stellen... (een vreemde manier vind ik dat, je stelt je nogal ' hoog' op lijkt het dan)

      Het lijkt (als ik je reacties lees) alsof wij als gelovigen, alleen maar liefdevol mogen zijn naar anderen, en dus nooit iets mogen zeggen over iets wat in de wortel echt verkeerd is. En als je dat wel doet je, je geen liefde voor anderen hebt maar een wortel van bitterheid hebt, die je eerst maar es moet uitroeien.

      En wordt hier in dit blog iets gezegd over het (ook in mijn ogen verkeerde) propageren dat Jezus wil dat iedereen hier op aarde gezond is en dat we op alle fronten in ons leven voorspoed zullen hebben.
      Kortom dat er ook geen lijden en ziekte hoeft te zijn, en als je wel ziek bent en elk moment van de dag veel pijn hebt, dat dat helemaal niet nodig hoeft te zijn.
      Waarschijnlijk is er iets mis met je geloof, want God wil dat je SUCCESVOL bent. Veel mensen die ziek zijn, die zijn op die manier weggezet als mensen waar iets mis mee is...

      Dan kun je niet aankomen met de opmerking: we mogen toch niet bitter zijn en moeten van iedereen houden, en zachtmoedig zijn... Dat is dan eigenlijk iemand de mond snoeren...
      Jezus was ook zachtmoedig, maar niet ALTIJD. Toen Hij in de tempel kwam en de onteering zag door de handel die er gedreven werd, ipv dat er tot God gebeden werd, werd Hij zeer boos, maakte zelfs een zweep en sloeg alles kort en klein wat daar opgesteld stond... Weg ermee.
      Ook maakte Hij duidelijk dat niet iedereen die de naam van de Heer noemt bij wat hij of zij doet, ook echt in Zijn naam bezig is.

      Liefde verdraagt wel van alles, maar is ook blij met de waarheid. En mag het evangelie niet verkocht worden als DE manier waarop we rijk en zeker gezond zullen zijn als gelovigen.
      (Zoals de mensen die handel dreven in de tempel en hun offerwaar daar verkochten om er beter (rijker) van te worden. Maar God aanbaden ze daar niet. Daarom zei Jezus niet: ach blijf maar lekker zitten daar met je spulletjes)

      Daarom hebben we verantwoordelijkheid ook om als er dingen echt mis zijn - ook juist in de gemeente onder gelovigen, dat niet allemaal met de mantel der liefde te bedekken maar mogen we waarschuwen, dat het echte evangelie heel anders is dan de succesverhalen van voorspoed en gezondheid, die op de podia worden verkondigd/verkocht.

      Verwijderen
    5. Hoi Anoniem on the Way. Ik begrijp je punt, maar ik zie het (in dit geval) toch echt anders. (Zie bv. ook reactie van Ron hieronder).

      Dit stukje heeft niets met bitterheid te maken. Maar met liefde voor de Waarheid met hoofdletter, en dus verdriet over het Lichaam van Christus.
      Verdriet is een reactie en (gelukkig) iets heel anders dan bitterheid dat uiteindelijk een keuze is/blijft. En dus een enorme valkuil inderdaad.

      Bedankt in ieder geval voor je reactie.

      Shalom, -Hans Miracle of Adonai.

      Verwijderen
    6. p.s. dat je "zo het goede!" met me voor hebt is fijn te lezen, maar op zijn minst toch ook een beetje vreemd te noemen.
      Immers, hoe moeilijk de lichamelijke pijn ook is, ik hèb reeds het beste. Maar zoals Gerda al schreef, je gaat niet in op het inhoudelijke. In je reactie mijdt je het onderwerp zelf; het lege verdrietige welvaarts- en genezingsevangelie.

      Ben benieuwd wat je met het vermanende onderwijs van Petrus, Paulus en Jezus in je bijbel doet. Het NT is er redelijk mee gevuld.. Allemaal doorgekrast?

      Verwijderen
    7. Nee zeker niet doorgekrast. Nooit. Het is mn enige houvast die brieven, trouwens de hele bijbel. Maar ik wilde wel dat ik net zoals jij, gewoon een blog kon maken en schrijven wat ik er allemaal wel niet van vind. Maar ja, het was denk beter dat ik het in mn binnenkamers moest ventileren. Het ligt aan mij hoor, vergeet me maar - hopelijk.

      Verwijderen
  10. Het is al jaren geleden dat ik mee mocht werken in de nazorg van de "....... Genezingscampagnes". Ja, het stoorde me dat de naam van de prediker voorop stond. Honderden zag ik met verwachting en hoop op genezing van hun pijn en ziekte. Op een enkeling na reden mensen na de dienst opnieuw met hun rolstoelen of liepen met hun krukken teleurgesteld huiswaarts. Wat een troost hebben we door de jaren daarna mogen ervaren dat juist op die momenten dat de weg moeizaam was - de Heere ons niet losgelaten, maar gedragen heeft. Daar is geen cursus voor te volgen. Je kunt het alleen ervaren door die diepe weg te gaan. Al begrijpen we vaak niet het 'waarom' van het lijden - steeds opnieuw mogen we zeggen dat we Zijn trouw hebben leren kennen in die fasen van ons leven. Moedig van je Hans om aandacht aan dit onderwerp te besteden. En het is o zo waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankbaar voor je reactie, Ron. Dank!
    "Je kunt het alleen ervaren door die diepe weg te gaan." -- Ja, zo is het. Daarom begrijpen velen die geen diep dal kennen hier niets van en willen enkel "zegen" in de vorm van genezing, gezondheid en een gelukkig gevoel, en wel hier & nu.. En het zijn deze lieden die hùn shows staan op te voeren op hùn podia, ten koste van het overgrote deel wat (uiteraard) niet geneest. En dat is voorzichtig uitgedrukt ten hemel schreiend toch?

    Wèlgelukzalig de mens die het alleen van Hem verwacht. Niet enkel voor nu, maar voor de eeuwigheid!

    "De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft.
    Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig."
    ―2 Kor. 4:17,18

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Trainingen over genezing... hmm. Als God wil dat iemand de gave van genezing ontvangt, heeft hij / zij geen training nodig tenzij God dit van hem / haar vraagt. Ik dank God voor alles, ook de "uitdagingen". Hoe moeilijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen