3 april 2015

Ik was het


Stond ik ook niet nabij dat middelste kruis?
Was ìk degene die de soldaat de spijkers aanreikte?

Ja, ik stond daar ook, stiekem tussen de menigte.
Plotseling hoorde ik een stemmetje.
Het was alsof ik mijzelf hoorde, of toch niet?

Ik keek om mij heen.
Daar stonden snikkende mensen.
Vrouwen die om Hem huilden.

Gods Zoon ging vrijwillig aan het kruis, zo leek het. 
Maar ìk, ik hield Hem niet tegen..
Wéér hoorde ik tussen al het lawaai, diezelfde stem.

Iemand dreef de spot bij het gekreun van de Man aan het kruis.
Niet veel later hoorde ik alleen mijn eigen stem nog.
Plòtseling ... was ik de enige bij dat kruishout..

Ik was het! ìk was het .. die de Lijdende bespotte.
Ja, ook ik was het,
die Zijn bloed vergoot ....


     |-| .


Afgeleid van een gedicht van Horatius Bonar (1808-1889)
Herhaling re-edited, 4 april 2012

Zie ook: Pijnlijke Vingers


Geen opmerkingen:

Een reactie posten