13 december 2015

Top12 (19) - Bergen (bezichtigd, bestegen of bedwongen)


December 2014 begon ik een serie Top12's. Ter gelegenheid van mijn 40e levensjaar ;-) Slaat nergens op en is evenmin zinvol, weet ik.. Maar wel gewoon leuk. Voor de fun dus.
De serie zal uiteindelijk een dubbel dozijn lijstjes bevatten. Met een veelvoud aan links erin verwerkt. Vandaag aflevering: Bergen.

  1. Mount Kilimanjaro  Tanzania/Kenia, Oost-Afrika
  2. Mount Brandon  Dingle, Ierland
  3. Wetterhorn  Berner Oberland, Zwitserland
  4. Wildspitze  Pitztal, Oostenrijk
  5. Drei Turme  Montafon, Oostenrijk
  6. Fluchtkögel  Ötztal, Oostenrijk
  7. Finsteraarhorn  Berner Oberland, Zwitserland
  8. Matterhorn  Wallis, Zwitserland
  9. Mönch  Berner Oberland, Zwitserland
  10. Mount Meru  Tanzania, Oost-Afrika
  11. Mischabel (Dom)  Wallis, Zwitserland
  12. Gleninagh Mountain  The Burren, Ierland
  13. Grebbeberg  Rhenen, Nederland :-)
  
   Klik op de namen voor meer


Met elk van bovenstaande bergen heb ik iets, een verhaal. Maar die verhalen laat ik vandaag maar achterwege..

Van kinds af aan al heb ik iets met bergen. Iets meer dan iets eigenlijk. Was nog geen 2 jaar jong toen ik door de Oostenrijkse sneeuw liep. De zomervakanties als jongetje bracht ik vaak door in de Alpen.

Al snel had ik de droom om 'later' hoge bergen te beklimmen. Al (te) snel viel (ook) die droom in duigen.. Want ik werd ziek. Nooit gedacht dat ik 'later' dagelijks bergen zou gaan beklimmen. Bergen die geen toppen hebben..
Maar ondanks alles dankbaar dat ik veel bergen van onderen en boven heb kunnen zíen. Begin 2000 deed ik een poging Afrika's hoogste berg te "bedwingen", zoals men dat wel noemt. Dat was het voorlopige hoog(s)tepunt in mijn Alpine carrière ;-)
Maar bergen blijven mooi! Ja, ook wanneer je nooit de top zult halen ....

Mount Kilimanjaro, Tanzania, februari 2000,
met véél pillen en vizier naar Boven.. én
met een stukje top, Uhuru PeakNiet bedwongen..


Ik hef mijn ogen op naar de bergen,
waar komt mijn hulp vandaan?
Ik hef mijn ogen op naar U, Heer,
die mij bij zal staan.
Opwekking 640



       -|-|  n s

  p.s. zie ook Bezochte plekjes


2 opmerkingen:

  1. Heerlijk de de bergen in Oostenrijk, Zwitserland. we zijn er vaak geweest met de kinderen. Psalm 121 zegt veel over de bergtoppen en dalen in het leven. Zoals de hymne zegt: Life is easy, when you're up on the mountain;
    And you've got peace of mind, like you've never known; But things change, when you're down in the valley, Don't lose faith, for your never alone - For the God on the mountain, is still God in the valley!

    Read more: Lynda Randle - God On The Mountain Lyrics | MetroLyrics

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, mooi hè Ron. Dank. Dat is ook een prachtige hymne ja. Bijna net zo mooi als Psalm 121.. Omhoog kijken dat is het!
    Lukas 21:28 ;
    "Wanneer nu deze dingen beginnen te geschieden, kijk dan omhoog en hef uw hoofd op, omdat uw verlossing nabij is."

    BeantwoordenVerwijderen