17 mei 2017

Ik ben geen "christen" meer


Oké dan, kleine correctie: Ik nóem mij geen christen meer. En eigenlijk al veel langer niet meer.
Om het met een moderne uitspraak te zeggen; ik kom nu pas uit de kast ermee. Je kunt maar het beste modern zijn tegenwoordig hè. Dan wordt je tenminste begrepen joh.

Het spijt mij beste mensen, ik kan en wil mij niet langer vereenzelvigen met het moderne christendom dat steeds meer de Kerk binnensluipt. Of stormt..
De 'moderne kerk' met haar populaire (plastic) pastor's, doopfeesten, worship festivals, charismatische wonderwerkers, genezingsgoochelaars en good-life goeroes...
Oh oh oh, die dwaze clowns die genezingsdiensten organiseren op hún podia; hoop zó die gasten niet te herkennen in de hemel hè! ;-)

Wij leven in een gemaskerde maatschappij
Al dat elite-toneelspel is dus ook de Kerk binnengedrongen. En niet zo'n klein beetje... Want alles móet strak zijn. Echtheid en daarmee ook eerlijkheid (maskers af), is soms ver en steeds verder te zoeken, zo lijkt het.
Er zit een soort van plastisch chirurg achter het podium en in de coulissen die ervoor moeten zorgen dat er een excellente dienst wordt voorgeschoteld.. Een super worship night! Een gelikte en hopelijk veel gelike-te (livestream) video. Een 'sunday funday'. Yes! Happy!

Kerkje in Groet

Doe mij ajb. de schoonheid en stilte van de Schepping
Een oud klein kerkje in de bergen ofzo. Véél beter. Met een paar mensjes 'maar'. Nee, geen "succesvolle gemeentegroei".
Wat dan wel? MEDE-MENSEN. Die MEE-Leven en MEE-Lijden: COM-Passion.
Ze zijn net als ik in Verwondering. Stil dus. Stil voor Abba Vader.
Niet plastisch of geforceerd 9 x het opwekkings-refrein herhalend, maar zuchtend en zachtjes zingend. Er zijn er ook die slechts neuriën. We zingen een oude hymne, a capella. Met een vreugde-sprongetje in het hart. Écht. Just As I Am.


Nee, ik noem mij geen christen meer. Wat ik dan wél ben? Ik ben een Jezusvolger. Ja dat betekent net als christen ook volgeling van Christus, weet ik. Maar ik ben er zo één die het allemaal niet meer weet. Zo één die struikelend achter Hem aan strompelt, weet je wel.
Met een diep verlangen naar de 1e opname. In een oogwenk, voor altijd bij Hem. Verlost van alle aardse aanvallen. (die ook nog komen gaan, want het wordt nog veel gekker...).

Voor nu: Volmaakt, door geaccepteerde onvolmaaktheid.
Door Genade alleen.

 Maranatha


    |-| a n s



13 opmerkingen:

  1. Had mijn verhaal kunnen zijn,wat heb je het mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hans, je geeft op zo'n mooie manier woorden aan het 'normale christelijke be-leven'. Wat zou ik graag aanschuiven in het hard houten bankje daar in the old country church en een oude hymne met je meezingen. Een traan in de ogen en een brok in de keel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank, Ron. Dankbaar dat je volkomen aanvoelt wat ik bedoel met dit stukje. En ik zie ons al zitten en zingen hoor.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi blog Hans!
    Christen zijn heeft iets stars, iets van blijf waar je bent en wat je bent, daar krijg je geen speld meer tussen.
    Maar als we zeggen dat we volgelingen van Jezus zijn dan komen we in beweging en zijn we met elkaar onderweg en ook zooo vaak nog op zoek....
    Hoop dat je weer vaker gaat schrijven want deze stukjes vind ik een grote bemoediging in een wereld waarin het zo vaak gaat om al het grote, succesvolle en perfecte.
    Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had van alles geschreven, maar dat was ineens weg toe ik wilde posten. Tja... wat ik o.a. zei is dat we volgens mij heel dicht bij het moment zijn dat Jezus ons komt halen. Onze verlossing is nabij.
    Maar de meeste mensen zijn daar niet zo mee bezig, die leven meer in het nu om het allemaal fijn te hebben als gelovige. Dat zou ik ook wel willen, maar dan ga je aan de realiteit voorbij.
    Als je de realiteit accepteert dan word je vanzelf een Jezus-volger, en wil je zo snel mogelijk bij Hem zijn.
    Er schoot me een tekst te binnen, over de Heer die als rechtvaardige rechter een kroon voor ons klaar heeft liggen (al interesseert mij die kroon op zich niet echt wat...). Maar die beloning is niet voor mensen die het hier allemaal op aarde zo goed voor elkaar hebben in hun gemeente, die de mooiste dienst in elkaar kunnen zetten of het best alle (of vaak hun) waarheden hebben verdedigd. Maar het is voor 'hen die Zijn verschijning hebben liefgehad'- 2 Tim 4:8
    Die niet kunnen wachten totdat ze Hem zullen zien.
    Vandaag nog hoop ik... Dan valt al het andere weg en is onbelangrijk geworden.
    Blessed assurance, Jesus is mine!
    Oh, what a foretaste of glory divine!
    Heir of salvation, purchase of God,
    Born of His Spirit, washed in His blood.
    Refrain:
    This is my story, this is my song,
    Praising my Savior all the day long;
    This is my story, this is my song,
    Praising my Savior all the day long.
    Perfect submission, perfect delight,
    Visions of rapture now burst on my sight;
    Angels, descending, bring from above
    Echoes of mercy, whispers of love.
    Perfect submission, all is at rest,
    I in my Savior am happy and blest,
    Watching and waiting, looking above,
    Filled with His goodness, lost in His love.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi stuk Hans behalve de telegraaf intro... :-) Groet Barney

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel Barney! Telegraaf; da's ook al niks.. ;-)
    Oíche mhaith agus codladh sámh,
    -Brendan Aidan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gegroet lezer dezes,

    Vanaf m'n 24ste t/m m'n 65ste ben ik zo'n "kerkspeler-christen" geweest en het zijn 41 nutteloze jaren geweest.
    Pas zes jaar geleden kwam ik er achter, dat ik volkomen misleid geweest was door de algemene kerk, omdat verreweg het overgrote deel van al die kerken (misschien wel 99,999%) geen correcte heilsboodschap meer verkondigen, laat staan het ware leven van een waar kind van God voorleven, zoals het zou moeten.

    De bijbels, die wij in ons land kunnen lezen, zijn geproduceerd door de uitgever Satan, die al vele honderden jaren door zijn leugens de algemene kerk langzaam maar zeker op een nietszeggend zijspoor gezet heeft: op weg naar de hel.
    Dus geen wonder, dat er mensen rondlopen, zoals uit dit blog blijkt, die het "christen-zijn" niet meer zien zitten. Ik dus ook niet. Er is echter één verschil.

    Zes jaar geleden ben ik met het "volkomen gezaghebbende Woord van God" in contact gekomen, en toen heb ik begrepen, dat ik fout zat als "kerkspeler-christen", maar dat er wel degelijk heil beschikbaar is, en dat er wel degelijk de mogelijkheid bestaat, om al je zonden vergeven te krijgen, zodat de hoop beschikbaar komt voor eeuwig leven nadat je dood gaat.
    Ik zeg expres het "volkomen gezaghebbende Woord van God", omdat zelfs dát door 99,9% van de geestelijke leiders niet geloofd wordt, en daarom dus hun eigen mening verkondigen en dat verheffen bóven het Woord van God.

    Op 65 jarige leeftijd heb ik alsnog de correcte heilsboodschap kunnen horen en daar heb ik (uiteraard) meteen op gereageerd, zoals de Bijbel zegt te moeten reageren.
    Er is maar één evangelie, en niet, zoals iedere geestelijke leider maar denkt z'n eigen interpretatie daarover te moeten laten horen aan al hen, die ze misleiden.

    Nu, dat ik volgens Gods spelregels een kind van God geworden ben, is het mij dan ook volkomen helder, dat "kerkspeler-christenen" hypocrieten zijn en mensen afstoten van het wáre evangelie, wat zij zelf niet eens kennen.

    Het is onmogelijk om in een Nederlandse bijbel de correcte heilsboodschap te vinden, omdat de eens correcte versie volkomen weg-vertaald is geworden door de ook zelf misleide theologen.

    Wil je tegenwoordig het enige en correcte evangelie kunnen lezen, of beluisteren, dan is er maar één oplossing voor ons in NL, en dat is het lezen van de "King James Bible pure Cambridge edition", en om toch te luisteren naar wat er gezegd wordt op de website, hoe je je zonden echt vergeven kunt krijgen, en echt een zinnig kind van God kunt worden, die geen "kerkspeler-christen" meer hoeft te zijn, maar echt een lichtend licht en zoutend zout kunt worden door z'n echte nieuwe leven.

    Afsluitend wil ik toch nog zeggen, dat iedereen z'n mening mag hebben en erop na mag houden, maar weet wel, dat waarheid is waarheid. De wereld ligt in het duister en is in handen van de Satan, die haar regeert. Wees daarom wijs en zoek wel de (echte) waarheid, anders ga je, net zoals al die mensen, die je nu verfoeid als "christen" ook (samen met hen) naar de hel! Want jouw eigen mening kan je niet redden.

    website: www.areyoujustified.com of www.thescripturesalonebilbeschool.info

    Ik schrijf dit onder "anoniem", omdat ik niet beter wist te kiezen, maar ik heet Bart V.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Bart V.

    Hartelijk dank voor de moeite om uitgebreid te reageren.

    Ach, ieder zijn mening inderdaad. Ik geloof absoluut niet in de enige correcte Bijbelvertaling, want ook die is ooit vertaald hè, door mensen.. Ik geloof en meen al helemaal niet dat het lezen van 'de juiste vertaling' ook de enige manier is om "je zonden echt vergeven te kunnen krijgen", zoals u hierboven schrijft.
    Nee, ik geloof dat de enige weg tot behoud Jezus Christus zélf is. Hij is de weg de waarheid en het leven. Eeuwig leven, voor wie zijn hart aan Hem terug geeft..

    Ik verfoei ook geen christenen zoals u beweert. Wél het moderne christendom.
    U beweert dat de meeste kerkgangers ("kerkspeler-christen") hypocrieten zijn. Ook dat wens ik niet te geloven. Wel denk ik dat er veel, laat ik zeggen, namaak-christenen zijn. Ook zijn er velen die in al hun naïviteit verder geen idee hebben, maar wel oprecht in Jezus en Zijn verlossingswerk geloven. Gelukkig hebben wij een genadig God. En enkel God heeft het eindoordeel.

    U mag (blijven) reageren als u dat graag zou willen, maar ik laat het hierbij voor wat dit betreft.

    Ook Gods zegen liefdevolle nabijheid toegewenst..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind de label 'eenvoud' mooi onder je bericht. Hoe pas jij eenvoud toe in je leven?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het mooiste leven is een eenvoudig leven, meen ik.
    Eenvoud begint bij mij door niet mee te doen met de 'grote groep'. En Verwondering. Meestal voor de Schepping, waar ik mijn Schepper doorgaans het meest dichtbij voel. Verder het leven koesteren doch jezelf vooral niet al te serieus nemen..

    BeantwoordenVerwijderen