2 februari 2012

Plannen en Stappen


Stappenplannen .. Daar zijn er heel wat van.
Voor totaal uiteenlopende doeleinden. Zowel emotioneel als lichamelijk. In het bedrijfsleven, de psychiatrie, of in de sportwereld, bijna overal wordt met 'stappen' gewerkt.
Binnen de christelijke wereld, met name de pinkstergemeenten, hoor je sinds een aantal jaar de kreet ook steeds vaker: "stappen". En bijna altijd gelinkt aan wat men noemt: "bevrijding en genezing" of "bevrijdingspastoraat".

In 7 stappen naar Vrijheid, In 4 stappen naar een sterkere identiteitIn 12 stappen op weg naar een nieuw leven of Stappenplan voor een gezonde levensstijl.
Verzin ze niet zelf, het zijn de titels van bestaande boeken. Bestsellers vaak..
Toch kost echte verandering slechts 1 Stap...

Voor Vrijheid en Genezing is maar 1 ding vereist: Jezus volgen.

Als je achter Jezus loopt, wandel je in je bestemming. Je ware identiteit is gelegen in het feit dat je van Hém bent. Je bent Gods kind. Hij houdt van je. Meer dan wie ook.

Zelf ben ik chronisch ziek. En weet je wat je te horen krijgt van zeg maar de ietwat overenthousiaste pinksterbroeder?
Dit: "Ben je wel helemaal vrijgezet om genezing te ontvangen!?!".
Het is mij echt meer dan eens gevraagd. Bizar...
Ik begrijp deze gedachtegang van christenen echt tó-táál niet.
Ervaar het slechts als blasfemie....

Wanneer je je leven aan Jezus hebt (over)gegeven, bèn je Vrij. Ziek of gezond. Rijk of arm. Dat is tenminste mijn ervaring, prijs de Heer. En gebonden aan een zondige natuur blijft de mens tot zijn dood. Maak je daar dus geen zorgen over, God weet dat als geen ander.
Vandaar Zijn Plan...

De hemel begint pas ná dit leven.
Daarom zal je je leven moeten loslaten om de hemel binnen te kunnen gaan.. Je zult je eigen kruis op je moeten nemen, om achter Jezus aan te gaan. Daar is moed voor nodig, zeker. Jezus volgen gaat gepaard met strijd, het is vallen en opstaan en weer vallen. Toch is het geen moeten maar het gááfste mogen. Een grotere vreugde en troost bestaat niet. Want Hij tilt je àltijd weer op. Je staat beschreven in het boek met de naam: "Gods Plan".

"We can make our plans, but the LORD determines our steps" Spreuken 16:9


Vertrouw dus op Jezus en zet die eerste Stap. Al zijn de volgende stappen strompelend en struikelend, dat maakt niets uit. God is de meest geduldige Gids..
De plannen van de wereld zijn naast je verantwoordelijkheid nemen, vooràl gericht op resultaat en succes, op carrière en ambities, op je status en aanzien.. (Een tamelijk leeg leven dus, maar veel mensen moeten eerst 70 worden om dat eìndelijk in te zien..)
Het Plan van God vertelt ons gelukkig het tegenovergestelde.



God wil dat je van Hém bent. De rest is bijzaak..

Voor Vrijheid is maar één Stap nodig. De eerste achter Jezus aan.
Geloven = vertrouwen & gehoorzamen. Dwars door alles heen.
"Succes en resultaat", die behaal je maar op je zaak.. In de Geestelijke wereld bestaan geen resultaten. Alleen vernieuwde harten.

 Prijs God voor Zìjn stappen Plan!







Hierbij kun je lezen: Spreuken 16:8,9,19 en Jesaja 55:6-9 en Jakobus 4:10-17

6 opmerkingen:

  1. Dag Hans,

    Een van de boekjes die je noemt: in 7 stappen op weg naar vrijheid... in Christus (denk dat je die ook bedoelt toch?) Heb ik zelf gedaan. Deze wordt ook wel eens gebruikt bij pastorale hulp. Het is niet zo dat je daarna 'vrij' bent van lichamelijke ziekten e.d. Het is vooral bedoeld tgv geestelijke groei. Bijv. vrijheid door vergeving, omdat je daardoor leert loslaten. Sommige vanuit de Pinkstergemeente zijn idd nogal 'geestelijk' ingesteld, maar je moet idd ook in de realiteit blijven. Kan me zo voorstellen dat je, over wat je benoemd, totaal geen vat kan krijgen. Het neigt meer naar een valse leer. Jammer dat mensen daardoor gekwetst worden. Gelukkig weten sommigen wel beter! Dus dank voor je post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tineke. Beetje late reactie.. Ik heb niets tegen de schrijvers van deze boeken. Wel zou ik heel graag de focus zien op het volgen van Jezus. In plaats van de focus op 'bevrijding en genezing'. Die gedachte en dat verlangen groeit voort uit het feit dat ik zelf al jaren (heel) veel pijn heb. Toch ervaar ik de Vrede van God, dwars door alles heen. Podia waar men mensen probeert te genezen heb ik bezocht. Maar daar kom ik niet meer, nooit meer.. (Pastorale) Hulp met Hart en Liefde is Prachtig!! En o zo nodig..

      Verwijderen
  2. Ps, de pastorale hulp waar ik het over had, was trouwens geen 'bevrijdings' pastoraat, maar gewone pastorale hulp vanuit de gemeente waar ik kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zal wel weer aan mij liggen maar ik heb niets met dergelijke gedachten. Of het nu in een boekje staat in zeven stappen of op een andere wijze aan de man wordt gebracht als de weg naar Christus volheid, ik kan er niets mee.
    Preken in zeven delen, ik zak in slaap. Het ruikt me te veel naar een systeem en ik geloof niet in systemen als het om geloof gaat.
    Voorbeeld: je hebt in de reformatorische hoek ook van die gedachten over bekering. Je moet dat in stappen zien en pas als je al die stappen hebt weten te zetten volg je de Meester.
    Hoe anders dan de bekering van Levi. Jezus sprak:"Volg Mij". Dat was de hele bekeringsgeschiedenis van Levi.

    Jezus volgen en loslaten en bevrijdt worden, het is allemaal waar denk ik. En toch zal een van mijn grootste vreugden zijn dat als de aarde vergaat in vuur, dit soort boekjes waarmede de vaak reeds bevrijd zijnde en dikwijls ook volkomen gezond zijnde christen die bij elke wind die hij laat een halelujageur nalaat, de zwakken onder ons, de les lezen...

    Ik zal het maar eerlijk zeggen, ik ben een beetje gevoelig voor wat uit de Pinksterhoek kom. Vergeef mij als je kan....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is inderdaad precies zoals ik het bedoelde, Peter ;-) als ik aan Jezus denk, de verachtte Jezus en de Verheerlijkte Jezus; dan kan ik ook onmogelijk in systemen (stappen) denken. Maar goed, dat is mijn ervaring en beleving. "Volg Mij", 2 woordjes slechts, maar de belangrijkste van het Evangelie. Jezus volgen gaat gepaard met opstaan, struikelen en vallen. Met tegenslag. Het is je kruis op je nemen en gèèn garantiebewijs voor een gezond leven in voorspoed. De Ware zegen is Gods vaderhart te kennen, door Jezus Christus. Alleen dan blijf je staande, juist in de dalen van het leven. Maar vanuit een dal ziet alles er Groot uit, vanaf de toppen is alles klein...

    BeantwoordenVerwijderen