22 februari 2012

Nieuw Amerongse Bergrede


Vandaag zat ik op een boomstronk, bovenop de Amerongse Berg. Met bijna 70 m. de hoogste 'berg' van de provincie Utrecht. Er stond een kóude wind, daar boven op die berg.
Nederzittende kwamen enkele overdenkingen in mij opborrelen..:


" Gelukkig hen, die geen goedkeuring nodig hebben. Zij kunnen zijn wie ze in Mìj zijn.

Gelukkig zijn zij, die aan weinig voldoende hebben, want zij zijn tevreden.

Gelukkig zijn zij, die hun onechte ik vaarwel hebben gezegd, want zij zijn Vrij.

Gelukkig hen, die depressief durven zijn. Ze zullen vertroost worden in Abba's armen.

Gelukkig hen die hun egoïstische ambities afleggen. Zij zullen dicht bij Gods Vaderhart leven.

Welzalig de man die al zijn verdriet en pijn-lijden aan Abba kan geven, want hij wordt geëerd.

Gelukkig zijn zij en degenen om hen heen, die afgerekend hebben met hun farizese geest:
Zij zijn bevrijdt van dode religie en de drang om anderen hun wet voor te schrijven.

Gelukkig die geven & vèrgeven, want zìj kunnen liefhebben.

Gelukkig zijn zij, die struikelend achter Mij aan slenteren,
  zij zullen wonen in Mijn Vaders Huis."









Hierbij kun je lezen: Matteüs 5:1-12, 2 Korintiërs 3:12-18, Romeinen 5:1-8, Johannes 14:1-3

15 opmerkingen:

  1. Goede en diepzinnige overdenking! Zet tot nadenken dat geluk niet te vinden is in materialisme, maar....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi omschreven Hans, het geeft mij meer overdenking mee dan het voorspoedevangelie die als een luchtballon na even op te zijn gestegen ergens in de eenzaamheid weer neerzakt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens.
      Volgens mij is De Bergrede van Jezus is niet alleen de meest radicale maar ook de mooiste preek die ooit uitgesproken is.

      Verwijderen
  3. Hoi hans,

    Gisteren zomaar via via bij jouw blogg terecht gekomen. Wat een bemoedigingen geef je door op de wijze. Ik heb gisteren een heerlijk uur gehad en tot rust gekomen ook met heerlijke muziek.Een kado van de Schepper! Hem zij de dank,lof en eer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi. En groetjes van mij uut 't Veen. We hebben vast dezelfde wolk gezien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jedidja Aritha ;-) Dank je plaatsgenoot :) Heb net de wolken van gisterenavond op mijn Fotolog gezet. De tweede lijkt echt een beetje op die van jou. Jouw plaatje is alleen véél mooier. Het waren gisteren echt gave luchten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb net even gekeken. Jouw foto's zijn echt kunstwerken op zich. Je hebt so wie so talent om op het juiste moment op de knop te duwen.
    Op je fotolog kan ik niet reageren, vandaar hier even. Wat een prachtfoto's.

    Wat betreft die wolk in het midden op mijn foto. Hij was in het echt meer zilverachtig. Het mooiste kon ik niet echt vangen. Toch bedankt voor je complimentje, al vind ik mijn foto's minnetjes vergeleken bij die van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jeditha, dankjewel voor je complimentje,
    Ik doe mijn best.
    Probeer de liefde voor de Schepping en fotograferen te combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel dat je deze nog weer eens omhoog haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor mij is deze Amerongse Bergrede nieuw. Ik had het nog niet gelezen. Kort en krachtig, vooral de laatste rede.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hee, deze blog had ik nog niet gelezen. Erg mooi! gaaf hoe de Geest soms zo duidelijk inspireert, en andere keren zachtjes fluistert.. dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen