22 maart 2012

Eén Man sterft ~ Lijdenstijd [1]


"Lijdenstijd". Een tijd van (extra) bezinning, gebed en vasten om ons te richten op God.
Veel christenen bidden voor hun omgeving. Voor verandering van hun eigen hart. Voor mensen dichtbij en ver weg. Het is ook een gelegenheid om extra te bidden voor broeders en zusters in de Heer die op brute wijze worden vervolgd, zoals bijvoorbeeld in Noord-Korea. Wereldwijd worden er iedere dag christenen vermoord, alleen omdat hij of zij Jezus wil volgen ..

We zeggen dat we willen vasten, terwijl chocolade in de vorm van paashazen en eitjes ons om de oren vliegen.
Veel kleurt geel deze weken. In de natuur zorgen krokussen, narcissen en forsythia's voor veel geel en vanmorgen zag ik in de tuin van mijn ouders 2 felgele citroenvlinders fladderen. Lang niet gezien. Prachtig gezicht.
Maar eigenlijk past er bij deze tijd maar één kleur en dat is rood. Als symbool voor het bloed van Jezus Christus.
Lijdenstijd. Een periode van 40 dagen die loopt tot en met stille Zaterdag. We gedenken de lijdensweg van Jezus tot in Zijn graf. Jesaja profeteerde over het gewillig lijden van het Lam: Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet en deed zijn mond niet open. Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid. Jesaja 53.

Jezus werd als baby door zijn ouders meegenomen naar Egypte om Hem aan de dood te laten ontsnappen. Nu wordt Hij vervolgd, tot de dood toe..
Deze Man, die durft te beweren dat Jahweh zijn Vader is, moet zo snel mogelijk opgeruimd worden! De hoeders van de Wet hitsen elkaar op en het Joodse volk niet minder..
Kajafas, de 'hogepriester' van dit jaar, roept tegen zijn mannenbroeders dat het beter is dat één man sterft voor heel het volk "zodat niet het hele volk verloren gaat".
Deze liefdeloze arme figuur begreep niet dat hij profetische woorden sprak.
De Farizeeën en Schriftgeleerden waren liefhebbers van de Wet van Mozes én van zichzelf..
Zij hadden vanaf dat moment nog maar één doel: Jezus laten vermoorden. Zo snel mogelijk.

De diepe Lijdensweg van de Meester was begonnen.

Intussen neem ik stiekem nog een gevuld "paaseitje", een witte.. Op stille zaterdag zal de weegschaal ons vertellen of we dit jaar de lijdenstijd eìndelijk serieus hebben genomen ;-)
Geloven is ook oefenen.
Blíjven oefenen ..




2 opmerkingen:

  1. Vandaag wilde ik ook een stukje over Pasen plaatsen op mijn blog en las jouw stukje. Je verwoordt het mooi. Wat is het toch verdrietig dat zoveel mensen niet meer weten wat de betekenis is van de Lijdenstijd en Pasen en alleen denken aan Lente, paashazen en eieren. Ik word er altijd stil van als ik zie wat de Here Jezus voor ons heeft gedaan.
    Dank je voor het delen Hans.. enneh...niet te veel eitjes eten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Heb net van een paaseitje genoten. Met een blauwgekleurd zilverpapiertje erom. :)
    Tja.. kleuren. Toen ik bovenstaande las deed het me denken aan de christenregels. Misschien ken je ze?
    Groen: God heeft ons gemaakt.
    Zwart: mijn zonden maken scheiding tussen God en mij.
    Rood: Jezus gaf Zijn leven om mij te redden.
    Wit: als ik in Jezus geloof, ben ik gered.
    Geel/goud: nu wil ik voor Jezus leven en straks mag ik altijd bij God zijn.

    Twee zondagen terug zag ik het eerste citroenvlindertje vliegen en genoot van Gods liefde hierin. Zonet zag ik er ook één in onze tuin. Supers!
    Toen ik gisteren door de buurt liep zag ik dat een boompje helemaal geel was gekleurd door 't stuifmeel; Prachtig!

    God en kleuren..

    Ik denk dat ik voor goudgeel ga!

    BeantwoordenVerwijderen