31 mei 2012

Lucht en Leegte


"Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij heeft verworven?"
Ik citeerde vanmiddag deze tekst uit Prediker 1 aan mijn eigenwijze doch wijze moeder.
Haar antwoord op deze vraag van 'de Prediker' was simpel, wijs en raak: "Helemaal niets. Want zodra de mens iets heeft is hij er snel op uitgekeken, en moet weer iets anders hebben."
"Zo is het ma", stemde ik in met het heldere antwoord van mijn moeder.
Lucht en leegte is het.

"A man should own nothing but his harp."  ~Augustinus

 De Prediker zei:
De ogen van een mens kijken, en vinden geen rust,
Wat er was, zal er altijd weer zijn,
wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon.
Wanneer men van iets zegt: 'Kijk, iets nieuws,'
dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest. 

De mens zwabbert van het ene ideaal naar het andere. Op zoek naar het volmáákte ideaal die hopelijk al hun verlangens vervult.. Een zoektocht, dat een eindeloos gehannes blijft. Voor menigeen duurt dat voort tot ze 75 jaar zijn, als ze die leeftijd mogen halen.. Ze vliegen van de ene 'uitdaging' naar de volgende uitdaging. En ze zijn iedere keer weer verbaasd en gefrustreerd hoe snel ze alweer op de uitdaging uitgekeken zijn..
Mensen raken zelfs op hun geliefde uitgekeken. Van tijd tot tijd horen we de trieste verhalen, en op een dag dichterbij dan je zou wensen.

"To be clever enough to get a great deal of money, one must be stupid enough to want it."  ~G.K. Chesterton

 De Prediker zei:
Al het gezwoeg dient ertoe dat de mens zijn buik vult, maar zijn verlangens blijven onvervuld.

Mássa's hebberige ogen loeren de wereld in..
Mensen "zwoegen onder de zon". Dag in dag uit. Hun korte leven lang. En dat allemaal voor het droomhuis, die droomauto en haar droomvakantie.
Je droomleven?
Ach, ook een 'droomleven' duurt maar even. Zelfs al wordt je oud.. Je moet àlles weer in-leveren, alles waar je onder de hete zon voor gezwoegd hebt. Of beter gezegd; je moet alles achter je laten. Alles is ook echt alles. En niets kunnen meenemen is dus ook echt nìets..

Foto: Michael Belk

De rijke wijze Salomo zei: Maak me niet arm, maar ook niet rijk, voed me slechts met wat ik nodig heb. -Spreuken 30:7-9. En hij kon het weten..

Het is overigens een gift en een zégen om gezond te zijn en te kunnen werken voor je huis en gezin! Zeker in een tijd als deze.
Wat echter verdrietig is, is dat er zoveel 'carriere gemaakt' wordt, enkel en alleen voor goedkope luxeWant ondertussen verlìezen we alleen maar met al die hebberigheid.
Gods liefde en trouw wordt steeds vaker nog maar summier ervaren. Niet meer in oprechte dankbaarheid aanvaard. De vreugde voor en van de 'kleine' dingen, de cadeautjes van God. Ze worden niet veel meer gezien wanneer de portemonnee (te) dik wordt..
Maar het leven is niet maakbaar.
Jezus zei tegen de 'rijke' farizeeën: "Jullie kunnen zien, maar zijn nog steeds blind."

"One of the great dangers of having a lot of money is that you may be quite satisfied with the kinds of happiness money can give and so fail to realize your need for God. If everything seems to come simply by signing checks, you may forget that you are at every moment totally dependent on God."  ~C.S. Lewis

 De Prediker zei:
Wie van geld houdt, kan er niet genoeg van krijgen. Wie verzot op rijkdom is, is altijd op meer gewin belust. Ook dat is enkel leegte.

Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen zegt een spreekwoord niet voor niets.
Je schatten in de hemel bewaren, is verreweg het beste! -Matteüs 6:19-21.

 Onder de streep is het enige wat je als mens bènt, datgene wat God van jou vind

Rijk zijn is niet verboden. Met veel centjes, kun je heel veel goeds doen..
 Maar je Rijk wéten, in Hèm, is enkel winst. Eeuwige Winst ..


Hierbij kun je lezen: Prediker 1, Prediker 5:9 - 6:12 en Johannes 9:24-41

8 opmerkingen:

  1. Prediker, geen boek wordt minder begrepen dan prediker. De verzuchting van een mens naar het waarom van het leven, de voorspoed en het lijden op deze aarde. Ik vind het een van de meest menselijke bijbelboeken die er zijn en lees er dan ook graag uit voor. De leukste passage is zonder meer Prediker 7: 28 in de (noem het) Het boek vertaling. Speciaal en warm aanbevolen aan alle vrouwelijke dominees...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De schrijver is officieel onbekend, maar moet haast wel Salomo zijn, toch? Mooi Boekie inderdaad!
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lees nou het boek even in dat gedeelte Hans van Prediker wat ik noemde. Maar wel die parafrase vertaling. De kaft ontwierp een vriend van mij. Het aardige is dat ik laatst een nieuwe kocht in de kringloop voor 1 euro. Er zat een briefje bij dat de schenker (onze gemeente) de ontvanger veel leesplezier toewenste. Maar als je dat deel leest zal je in ieder geval vanavond met een glimlacht op de lippen slapen. Ik lees het altijd voor het slapen gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Peter, je een na laatste weggehaald, was bijna identiek aan laatste opmerking hè. Het Boek heb ik niet. Maar zal niet heel veel verschillen met de NBV, of wel? Bijzonder detail trouwens, dat briefje.. Die tekst lees jij iedere avond voor t slapen gaan? jaaja.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja scheelt enorm Hans niet te vergelijken. Ik zal het maar neerschrijven ook tis Gods woord dus... Ehhh voordat ik schrijf het weblog bleef hangen en ik dacht lastig nog maar een keer en toen had je er twee. Goed hier komt hij dan:27 Dit is mijn conclusie, zegt de Prediker: Stap voor stap bereikte ik dit resultaat, na in elke richting te hebben gezocht:
    28 Eén op de duizend mensen met wie ik sprak, kan als wijs worden beschouwd. Onder hen bevond zich echter geen enkele vrouw.
    Welterusten Hans...

    http://www.biblegateway.com/passage/?search=Prediker+7&version=HTB

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, dank je voor je blog Hans, dat sluit mooi aan op de mijne van vanavond en had ik net even nodig!
    vwb Prediker 7: 28; gelukkig weten sommige vrouwen in deze tijd wel beter...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi stukje Hans. Dank je wel voor het delen.
    Voor mij een extra reden om Prediker vaker te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn te lezen dat je bovenstaand stukje mooi vind. Herkenning. Ik zie zo vaak bij mensen, helaas ook bij christenen (soms juìst bij hen..) het najagen van geld en goed. Vind dat altijd moeilijk, begrijp het gewoon niet. Het is moeilijk om je als Jezusvolger te focussen op voorspoed.. Kameel, naald... Dat is dus eigenlijk onmogelijk.
      Bedankt voor het lezen ;-) -hans

      Verwijderen