11 december 2013

Hij kwam bij ons heel gewoon, zonder reputatie


Dit jaar, 2013 noemde wij het, is bijna voorbij. De kerst staat weer voor de deur. Op scholen, verenigingen en kerken is men deze dagen weer aller betlehems druk met de voorbereidingen voor het kerstfeest ..

God werd mens en kwam naar deze wereld als Dienaar. In dienst van Gods volk, in dienst van de volken uit de heidenen. Een begin van een 'nieuwe' wereld, dat verloren was in schuld.
Deze dienaar diende tot de dood, de dood aan een kruis.
Daarna werd Hij verhoogd door Zijn Abba, hoog verheven boven èlke naam.
~Fil. 2:3-11

God werd Mens. 
Dat is een rare gedachte hè. Welke God werd nou mens?!
De meeste goden zijn toch van hout of ijzer? Maar een God die mens wordt, is de Enige God die ons begrijpen kan.. Jezus was er altijd al. Dat is simpelweg niet te bevatten. Maar we mogen het geloven. God daalde af naar de aarde. Hij kroop in een baarmoeder en werd een foetus ...
Jezus werd geboren, om te sterven ...
Alleen de God die sterft, kan ons Verlossen.
Vóór Jezus de Man van Smarten werd, was Hij een foetus. God werd baby, jongetje, tiener ..

 
the Humbled and Exalted Christ
  
6. who, being in the form of God, did not consider it robbery to be equal with God,
7. but made Himself  of no reputation,
taking the form of a bondservant, and coming in the likeness of men.
9. For this reason also
God highly exalted Him, and bestowed on Him the Name
which is above every name.





                            bé God's ! 

                                                                                   |-| /-\ |\| S


P.s.st :
Kerst op 25 december heeft een heidense achtergrond. In de eerste eeuwen na Christus vierde de Romeinen en Germanen op deze datum het midwinterfeest en feest van de zonnewende.
In de vierde eeuw werd deze datum "gekerstend" door Constantijn de Grote door op deze dag de "Kerstmis" te vieren. Het feest waarin anno 2013 nog steeds veel oprechte christenen de geboorte van de Verlosser gedenken en vieren. Lijkt mij de aller allerbeste reden voor een feest!

4 opmerkingen:

  1. Dank je wel! Ik weet nog goed dat ik op de lagere school leerde over de heidense oorsprong van het feest. Een kerstboom was bij ons uit den boze (versiering en kaarsen mocht dan weer wel). Ik heb mij daar een tijdlang tegen afgezet, die willekeurig van wetjes en regeltjes. Maar nu sta ik zelf steeds meer stil bij de betekenis áchter het kerstfeest, de geboorte Jezus die mens werd en zich vernederde voor ons. Idd, de allerbeste reden om een feest te vieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idem dito als Marmarel. Mooi blog Hans. Ik vier het dit jaar echt. weliswaar zonder boom maar met veel liefde en advent-accessoires. Het Lam van God, ik hou zo van Hem <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al knikker ik dit jaar mijn kunstkerstboom de deur uit... het mooiste is inderdaad dat God mens werd, en dan niet een voornaam en belangrijk mens in ogen van mensen...
    Dat helpt,,, als we onszelf soms zo terugvinden als totaal onbelangrijk in de ogen van (bepaalde) mensen. :)
    Maar God vond het zo waardevol dat zijn zoon zelfs tot in de dood zichzelf wilde geven, dat Hij Jezus uitermate heeft verhoogd. Wat een waardering!
    Heel mooi Hans, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen