31 december 2011

"Heer, hier zijn mijn tranen"


De laatste uren van 2011.
Wèèr een jaar voorbij; en wat voor één...
Wat gaat er in 2012 gebeuren? Dromen mag, maar voorspellen is zinloos.
Tijdens deze "zeer strenge winter" krijgen we vanavond als verrassing de warmste jaars-wisseling ooit gemeten. 
In de toekomst kijken, kan God alleen.
2011 was een jaar van vele tranen en tranen van velen.. Van het pure verdriet van Mauro tot het ziekelijk verplichte wangwater van de Noord-Koreanen afgelopen week....
Tranen..

"Zalig hen die treuren, want zij zullen vertroost worden", zegt Jezus in de Bergrede. Maar waarom? Huilen is toch niet leuk!? Huilen komt toch meestal voort uit verdriet? Wat is daar nu zo "zalig" aan? Is de troost zoveel meer waard dan de tranen?

Ja.. Omdat tranen in Góds ogen kostbaar zijn.

"Wie met tranen zaaien, zullen oogsten met gejuich", zegt de Psalmdichter in Psalm 126.
Tranen, juist die van verdriet, zijn voor God kostbaarder dan goud. Verspil je tranen dus niet, en geef ze aan God... God huilt ook weleens. Hij zegt: Ik heb gezocht, maar ik vond niemand. Jezus weende over Jeruzalem, zie Lukus 19:41.
Heer, maak ons toegankelijk. Open onze harten.
                                                                                        
"One sees great things from the valley; only small things from the peak" ~ G.K. Chesterton.

Op de 'top' van je leven, of in een diep dal: De Heer wil je omarmen. Hij houdt van je!
Het is de allerhoogste vorm van Intimiteit: Met Jezus wandelen. Bij Hem schuilen en rusten. Op een boomstronk midden in de natuur, met Jezus naast je.. Denkend aan en pratend over alles wat er in je leven geweest is: Pijn en vreugde, verdriet en blijdschap. Vragen en verlangens. Hoop en wanhoop. Tranen en toekomst. Een blíjvende Toekomst..

Vlak voordat Jezus aan het Kruis stierf, fluisterde Hij; 
'Abba, lieve Papa, ik kom. Ik kom thuis, in Uw handen beveel ik mijn geest; in Uw hart beveel Ik mijn hart. Papa, het is volbracht. Ik kom Thuis'.

Gods liefde voor ons kan niet mooier verwoord worden dan in Hooglied 7:10 (NBV vs. 11):
 Ik ben van mijn Liefste 
en Zijn begeerte gaat naar mij uit. 


Gebroken, gescheurd, gelijmd of gerafeld. Soms (bijna) doormidden. Geen hart is heel..
Daarom gaat Gods Vaderhart uit, naar jòuw hart!!
Bij GOD kom je Thuis. GOD is ons eeuwige Thuis.

In een Opstandingsleven zullen er tranen  over je wangen kruipen. Maar denkbeeldig bloed zal aan je wangen blijven plakken als een teken van de hoogste Liefde!
Jezus Zèlf zal àl je tranen afwissen met Zijn eens bebloede doorboorde handen….

De Heer weet wat tranen zijn en Hij weet óók waar ze vandaan komen. Hij bewáárd ze zelfs, in Zijn fles -Psalm 56:9. Zie ook: Heb. 4:15.
Tranen zijn kostbaar.
Geen traan die in Gods fles terecht komt is verspilt.


"Jezus weende" toen Hij het verdriet bij Maria zag, zie Johannes 11:35. Het is de aller-kortste Bijbeltekst maar in die 2 woordjes laat God zien dat Hij mèns werd en ìn Zijn Zoon midden in onze gebrokenheid kwam staan.
Dèze God loopt met je mee, Hij laat je nòòit meer alleen.

Joy and sorrow are this ocean
And in their every ebb and flow
Now the Lord a door has opened
That all Hell could never close
Here I'm tested and made worthy
Tossed about but lifted up
In the reckless raging fury
That they call the Love of God

 ~ Rich Mullins

Onthoudt dit: Papa God, houdt evenveel van jou, dan van Jezus, Zijn geliefde Zoon.. 
Echt waar.
Ongelofelijk hè..
Je zou er bijna van gaan huilen… Laat ze maar lopen, je tranen. 

 "Heer, hier zijn mijn tranen".



6 opmerkingen:

  1. Supermooi!
    Bedankt voor dit prachtige stuk.
    Liefs,
    Maria Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is best een beetje vreemd dat tranen, huilen en verdriet niet zo hoog staan in het christelijke vaandel. Blijdschap en lachen veel meer. Toch vraagt Prediker zich af wat lachen nu eigenlijk uitwerkt en of het huilen niet te verkiezen is boven het andere goed? Zit veel in want iemand die lijd zuivert zich vreemd genoeg. Ik denk dat jij dat ook wel aanvoelt. Niemand zit te wachten op lijden, tranen en pijn en toch als we het in Gods handen plaatsen maakt Hij er ooit een vreugde van zo groot dat er geen woorden voor zijn. Een vreugde die pas tot volheid zal komen als de Zoon ons over de muur van het tijdelijke bestaan heen zal dragen. Gods zegen Hans voor het nieuwe jaar en weet als je pijn hebt, je bent niet alleen, ook al voelt dat wel vaak zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer thuis en op die eerste dag die ons in gedachten meeneemt naar Hem die de grote EEN is en het nieuwe begin, wens ik je en iedereen die in liefde en begrip om je heen staat een zalig nieuw jaar toe met moed en zicht op Hem die te komen staat, zoals wij dat allen nodig hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige blog heb je Hans, ik ben er even stil van

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooie blog!
    Gods zegen!

    BeantwoordenVerwijderen