11 december 2011

Papa God


God is niet te begrijpen.
Maar ik weet: Hij heeft ons lief, Hij houdt intens van ons, met heel Zijn Vaderhart.
"De hemel is zijn troon en de aarde de voetbank voor zijn voeten" – Jes. 66:1.
Dat moet wel een heel Grote God zijn…
Gods grootheid is niet te bevatten, Zijn liefde niet te verwoorden ..
Je kunt een hele rits bijvoeglijke naamwoorden achter elkaar zetten om Gods verlangen naar ons te omschrijven: onstuimig, vurig, hunkerend, onvoorwaardelijk, hartstochtelijk etc. Daarmee kom je dan een beetje in de buurt van Zijn onbeschrijfelijke Liefde voor jou en mij.
Voor ons mensen blijft dat een mysterie. Raadselachtig.

"Nu kijken wij nog door een spiegel, en zien we raadselachtige dingen .."1 Kor 13:12.

God heeft ons zó lief dat Hij het liefst door ons met "Papa" aangesproken wil worden..
Vader, lieve Papa, Abba. "U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met Abba, Vader!" net als Jezus, zie Rom. 8:15 of Gal. 4:4-6

"Onze Vader".
Het zijn één van de bekendste woorden uit de Bijbel. De eerste woorden van het Gebed dat Jezus zijn discipelen leerde.
'Vader?!? Geen Jahweh of El Shaddai? Huh?!'.. moeten Jezus' leerlingen gedacht hebben ..
Inderdaad: Abba Vader. Papa.

  
In de tijd van Jezus, het prille begin van de Christelijke Gemeente, was het woord Vader voor God volstrekt nieuw. Het moet voor die arme rijke discipelen als revolutionair in de oren hebben geklonken. Maar het kwam uit de mond van hun Meester, Jezus zelf..
Johannes zegt: "Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden" – Joh. 1:12.

Op die ene donkere middag op de rotsheuvel Golgotha, riep Papa Zijn Zoon Jezus naar Huis met een Intimiteit die met geen pen te beschrijven is..
Na de grootst mogelijke eenzaamheid ooit gevoeld en uitgesproken, richt Jezus zich met Zijn laatste kracht nog één keer tot Zijn Papa;
'Papa, in Uw handen beveel Ik mijn geest.. Papa, Ik kom Thuis'.

 Je leven aan Abba Vader geven,
  is Thúiskomen..





5 opmerkingen:

  1. Ja mee eens God heeft ons lief. Maar dat wil niet zeggen dat Hij mild voor ons is. Dat is mijn ervaring. Ook wij kinderen Gods worden ziek, krijgen pijnen en moeiten en zullen stormen des levens meemaken. Het grote verschil met hen die Vader God niet kennen of willen kennen is dat er altijd die Vaderhand is in ons leven die ons vast zal houden en over de muur van het tijdelijke heen zal brengen in de heerlijkheid van de Zoon....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een blogje om over na te denken. Mijn zoon van zeven vind het heel moeilijk dat God uit zoveel Personen bestaat: Vader, Zoon en Heilige Geest.

    Maar dit stukje over het Vader zijn van God vind ik heel mooi. Zelf trof me die tekst uit Jesaja, in de tijd dat ik tot geloof kwam. Ben ik een Vader, waar is mijn eer ... ( even uit mijn hoofd) Hij wilde een Vader voor mij zijn en ik had me totaal van Hem afgekeerd.

    Dank je wel voor deze mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Clint: Dat is ook mijn ervaring. Heb zelf veel (pijn) te lijden door chronische ziekte. (Ook) een Kind van GOD zal niet ontkomen aan lijden, vroeg of laat.. Ik geloof daarom niet in speciale genezingsdiensten of christenen die menen dat je voorspoed bij God kunt claimen ofzo. Dat is een mega grote leugen, een vals Evangelie (zie: http://hold-me-jesus.blogspot.com/2010/07/god-geneest-maar-meestal-niet.html). Je laatste zin vind ik prachtig! Dankjewel daarvoor.

    @Roos: Jij bedankt voor je mooie reactie.
    Je zoontje snapt dat niet, maar wie begrijpt dat wel? ;-) Ik ook niet, maar 'k geloof het, en ervaar het. God is trouw en werd zelfs Mens.. en Hij wil niets liever dan Vader voor ons zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben er wel geweest die speciale diensten omdat een broeder maar bleef aandringen. Heb gezien dat er sporadisch iemand geneest maar meer nog extra gebroken huiswaarts keren met een dubbele pijn want Jezus genas heb niet. Er zullen ook mooie dingen gebeuren wellicht ik zal ook God niet in een vakje stoppen van wat ik meen dat goed is en wat niet. En dergelijke diensten zullen voorzien in een behoefte maar het is niet mijn behoefte....

    BeantwoordenVerwijderen