30 december 2012

Bij God kom je thuis

Nog één dag, en 2012 is verleden tijd.. Wèèr een jaar voorbij.
Wat zal 2013 ons brengen? .. Schuldencrisis, Midden-Oosten, Islam, Europa, Amerika etc.
Zal het individualisme nog verder toenemen?
In de toekomst kijken kan niemand. En dat is maar goed ook.
Elk jaar is weer een mix van vreugde en tranen. Sommige jaren zijn gevuld met vreugde.
In andere jaren hebben tranen de overhand.

"Zalig hen die treuren, want zij zullen vertroost worden", zegt Jezus in De Bergrede.
Maar waarom? Huilen is toch niet leuk? Huilen komt toch meestal voort uit verdriet? Wat is daar nu zo "zalig" aan? Is de troost die volgt zoveel meer waard dan de tranen?
Ja .. Omdat tranen in Góds ogen kostbaar zijn.
Lees maar mee:

"Wie met tranen zaaien, zullen oogsten met gejuich", zegt de Psalmdichter in Psalm 126.
Tranen van verdriet zijn voor God kostbaarder dan goud.
Verspil je tranen dus niet, en geef ze aan God, Hij huilt ook weleens. De HEER zegt: Ik heb gezocht, maar Ik vond niemand. Jezus weende over Jeruzalem, zie Lucas 19:41.
                                                                                        
"One sees great things from the valley; only small things from the peak."
~ G.K. Chesterton.

Op de 'top' van je leven, of in een diep dal: De Heer wil je omarmen. Hij houdt van je!
Het is de allerhoogste vorm van Intimiteit: Met Jezus wandelen. Een onderonsje met Hem; pratend over alles wat er in je leven geweest is: Pijn en vreugde, verdriet en blijdschap. Vragen en verlangens. Hoop en wanhoop. Tranen en toekomst. Een blijvende Toekomst.

Vlak voordat Jezus aan het Kruis stierf, fluisterde Hij; 
'Abba, lieve Papa, ik kom. Ik kom thuis, in Uw handen beveel ik mijn geest; in Uw hart beveel Ik mijn hart. Papa, het is volbracht. Ik kom Thuis'.

Gods liefde voor ons kan bijna niet mooier verwoord worden dan in Hooglied 7:10 (NBV vs. 11) :

         Ik ben van mijn Liefste en Zijn begeerte gaat naar mij uit.
   
Gebroken, gescheurd, gelijmd, gerafeld.
Soms bijna doormidden.
Geen hart is heel.
Maar Gods vaderhart gaat uit naar ons hart. Altijd weer.

Bij God kom je thuis.
God zelf ìs ons eeuwige Thuis.
In een Opstandingsleven zullen er tranen over je wangen kruipen. Maar denkbeeldig bloed zal aan je wangen blijven plakken als een teken van de hoogste Liefde!


Jezus zelf zal àl je tranen afwissen met Zijn eens bebloede doorboorde handen ..

God weet wat tranen zijn, Hij weet waar ze vandaan komen en Hij weet wat ze met ons kunnen doen. Daarom bewaard Hij ze zelfs, in "Zijn fles" -Psalm 56:9. Zie ook: Hebreeën 4:15.
Tranen zijn kostbaar. Geen traan die in Gods fles terecht komt is verspilt..


"Jezus weende" toen Hij het verdriet bij Maria zag, zie Johannes 11:35.
Het is de allerkortste Bijbeltekst maar in die 2 woordjes laat God zien dat Hij mèns werd en in Zijn Zoon midden in onze gebrokenheid kwam staan.
De levende God loopt met je mee, Hij laat je nòòit meer alleen.

Joy and sorrow are this ocean
And in their every ebb and flow
Now the Lord a door has opened
That all Hell could never close
Here I'm tested and made worthy
Tossed about but lifted up
In the reckless raging fury
That they call the Love of God
~ Rich Mullins

Onthoudt: Papa God, houdt evenveel van jou, als van Jezus,
Zijn geliefde Zoon.
Ongelofelijk hè..

 Ik ben van mijn Liefste.

 







ps.: Iedereen een Gelukkig 2013!

9 opmerkingen:

  1. Het is goed te weten dat het goed gaat worden. We mogen veel goeds verwachten.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat Jezus voor ons deed was goed genoeg. Meer dan goed. It is well.

      Verwijderen
  2. Mooi blogje Hans, iets om het nieuwe jaar ook weer mee in te gaan. We huilen gewoon verder en weten dat de treurenden vertroost zullen worden. Het mooiste moet gelukkig nog komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig wel hè. Het mooiste zal nog komen. Een troost voor ons allemaal.

      Verwijderen
  3. Het is zo'n grote troost om te weten dat God al je tranen telt. Mooi verwoord en idd mooie woorden om het jaar mee af te sluiten en het nieuwe in te gaan. Jij ook een voorspoedig 2013 toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En die troost geeft ons ook moed en hoop, telkens weer. Dank je Tineke!

      Verwijderen
  4. Ja mooi Hans, je conclusies is ook iets wat we ons zelf haast niet toe durven eigenen. Maar het mag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja soms lijkt het haast te mooi om waar te zijn, maar meen dat het goed is dat we de Waarheid proclameren!

      Verwijderen
  5. Ik zie dat ik niet eens op dit stuk gereageerd heb. En ik moest er nog wel om huilen. Niet echt van verdriet maar gewoon om van alles. Omdat je de juiste snaar raakte. Omdat ik Gods stem erin hoorde.

    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen