12 januari 2013

Wiskunde, vrouwen en vier dingen


Agur. Niet bepaald de mooiste naam die we in de bijbel tegenkomen, wel?
De beste man achtte zichzelf niet slim. Dat is altijd een verstandige conclusie over jezelf. Mensen die God hebben leren kennen gaan vanzelf beseffen dat ze 'dom' zijn..

Agur is de schrijver van hfd. 30 van het Bijbelboek Spreuken dat in totaal 31 hoofdstukken telt. De eerste 22,5 komen uit het brein van de wijze koning Salomo. Dan volgen 7 hoofdstukken die geschreven zijn door enkele 'wijzen'.

Het op één na laatste hoofdstuk is dus geschreven door Agur en het laatste hoofdstuk door een zekere koning Lemuël die zich focust op wijn en vrouwen.
Op zich geen verkeerde combinatie hoor, maar voor nu laat ik Lemuël maar even in zijn waarde. Ook zijn beeld van de ideale vrouw ;-)

Agur is de zoon van Jake. Kan gebeuren. Ik mag hem wel deze Agur, de man die 1/1189 deel van de Bijbel op zijn naam heeft staan. Wat te denken van de eerste tekst:
"Ik ben zo moe, mijn God, zo moe, ik kan niet meer." 
Ja, ik voelde meteen een klik met deze Agur :-)

Dan vers 2: "Ik ben dommer dan ieder ander, elk menselijk inzicht ontbreekt mij."
Valse bescheidenheid? Agur was in elk geval niet de slimste in wiskunde: Hij vraagt God om twee gunsten en vervolgens vraagt hij er vijf. Beetje dom. Hoewel..
Nee, Agur had net als ik niet zo veel met getallen.


Hoe dan ook, God keek in Agur's ziel, en zal zijn goede intenties ongetwijfeld hebben gewaardeerd. 
In zijn wiskunsten zal God zich niet geïnteresseerd hebben..

Overigens, het grote voordeel van slecht met cijfers zijn, is dat je vaak niet veel om geld geeft. Zeker niet om veel geld. Agur zal een gelukkig man geweest zijn, ondanks zijn lelijke naam. Ook hier voel ik een klik, haha.


Agur: "Twee dingen vraag ik U, gun ze me zolang ik leef: Houd me ver van leugen en bedrog. Maak me niet arm, maar ook niet rijk, voed me slechts met wat ik nodig heb." ~Spreuken 30:7,8.

Na enkele rake spreuken, vers 10-14, volgen nog een reeks getalsspreuken. Toch weer getallen.. Agur heeft vooral iets met 3 en 4. "Drie dingen.., vier.." Agur verwonderd zich over de schepping en blijkt verstand van dieren te hebben. Nog meer van mensen ...

Vers 15 is briljant: "Er zijn twee soorten bloedzuigers: de eerste zegt 'Geef!', de andere 'Geef!'"
Agur was nog niet zo dom als hij dacht..

Spreuken 30, een weggemoffeld hoofdstukje in de Bijbel. Weinig toe te voegen zou je zeggen. Het is wonderlijk wat een volstrekt onbekende bijbelfiguur, met een bar lelijke naam en een mager vijfje voor wiskunde, ons te zeggen heeft.
De Bijbel; een Boek dat verbaasd en verwonderd. Vooral blijven lezen..





7 opmerkingen:

  1. Voor mij een heel waardevol blogje. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, dat God niet zo over ons denkt zoals we naar onszelf kijken.
    Juist bescheiden mensen zijn mooie mensen, vind ik;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hans (naam valt wel mee hoor, wat te denken van de mijne haha;)) Bedankt voor deze les uit Spreuken 30! Grappig dat je teksten dan weer anders kan lezen;) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stuk Hans. Ja zoals je al schreef begint wijsheid bij dwaas worden. Want wat is onze boodschap anders dan een Man die de doodstraf kreeg voor iets dat Hij niet deed en als je in Hem wilt geloven krijg je eeuwig leven.
    Met alle respect maar het klinkt als een misdadiger die de elektrische stoel kreeg en dat men er later achter kwam dat hij toch onschuldig was en als je nou in hem geloven wil zal je gered worden. Een tamelijk dwaze boodschap en toch.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter. Een dwaze boodschap, met name voor 'de wereld'. En toch.. en toch was en is dit Gods plan voor onze redding. God is altijd Groter.

      Verwijderen
  5. Heb nu Spreuken 30 maar eens even helemaal gelezen. Inderdaad redelijk onbekend, voor mij tenminste. Wiskunde heb ik echt niets mee, gewoon reken weer wel,,,

    Niet rijk en niet arm, dat is idd een hele diepe.
    En de teksten over vrouwen (je zet het in de titel dus ik keek ff) in dit hoofdstuk die blijven je bij omdat het zo goed beschreven is... je ziet het voor je:

    20 Ziehier de houding van een overspelige vrouw:
    ze doet alsof ze eet en haar mond afveegt,
    en ze zegt: ‘Ik heb niets verkeerds gedaan.’
    en
    21 Van drie dingen beeft de aarde,
    tegen vier dingen is ze niet bestand:
    ...
    23 een onuitstaanbare vrouw die een man vindt

    Van die teksten die je vroeger onthield zoals ook bv spreuken als:
    Spr 26: 14 De deur draait zich om op haar scharnieren,
    zo de luiaard op zijn bed.

    Ik had even de NBG en die heeft het net even weer ietsje anders gezegd bij de bloedzuigers:
    15 De bloedzuiger heeft twee dochters: geef, geef!
    Deze drie zijn onverzadelijk,

    Een bloedzuiger kan alleen maar dezelfde soort voortbrengen, alletwee zijn nakomelingen zijn ook weer bloedzuigers die alleen willen dat je geeft... zo lees ik de NBG ...
    Apart hoe een andere vertaling het net weer anders kan zeggen...

    Toch een erg mooi hoofdstuk eigenlijk... met veel wijsheid, dat kan zelfs zonder goed te zijn in wiskunde dus. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi toch?!
      Wat mij opvalt is dat de bloedzuiger in de nbg dochters heeft die zeggen; geef, geef! (en geen zonen ;))

      Een favoriet van mij is: "Als een gouden ring in een varkenssnuit
      is een schone vrouw zonder verstand." :) Spr. 11:22

      Verwijderen