23 augustus 2015

Dwergvinvissen & Eeuwige momenten


Van een afstandje lijken het dolfijnen. Héle grote dolfijnen, dat wel. Maar hoe langer je kijkt en dat lijkt héél lang als je zo opgewonden bent, des te meer besef je dat het eigenlijk geen dolfijnen kunnen zijn. Maar wat zijn het dan wel?

Het zijn walvissen! Dwergvinvissen om precies te zijn. Gemiddeld 7 á 8 meter lang. Kijk, ze spuiten. Ze hebben duidelijk plezier in de hoge zomertemperaturen die ze in dit land nìet echt gewend zijn.
In het zonnetje op het heldere oceaanwater van de Galway Bay gaven ze ons een gevoel van ongecompliceerd geluk. Niet opgedrongen. Gratis. Amazing.

Van die momentjes die dan even eeuwig lijken te duren, weet je wel ... En dat is dol fijn!

Dwergvinvissen langs de kust van Galway Bay, Ierland


Ik moest denken aan een filmpje dat ik ooit zag op youtube. Het filmpje laat zien hoe voorbijgangers in een klein bootje een grote bultrug bevrijden uit een visnet waarin deze verstrikt was geraakt. Locatie: Zee van Cortés in Mexico, dichtbij Californië.
Goed, nu ben ik een redelijke huilebalk, dus kon het aan het einde niet drooghouden toen ik dit filmpje voor de eerste keer zag.
Bekijk hem ook eens. Van begin tot einde, zonder vooruit te spoelen.. 't is amázing:




Toen ik die stuk of 12 walvissen zag zwemmen daar aan de Ierse westkust, kreeg ik dat amazing -gevoel weer even terug. Een gevoel dat mij mijn pijn éven deed vergeten. 
Het leven is onbevattelijk, maar soms zo schitterend. Vermoeiend, pijnlijk, maar meer dan de moeite waard. Het is namelijk zo veel meer dan het tijdelijke en snelle 'hier & nù!'...
Oneindig meer.
Eeuwig.

   -|-| /-\ |\| S



5 opmerkingen:

  1. Herinneringen om in je hart te dragen. Dank je wel voor het mooie filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig en ontroerend, om stil van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig filmpje! Ontroerend om te zien hoe dankbaar deze bultrug is! Inderdaad amazing!!

    BeantwoordenVerwijderen