15 mei 2014

Oude man


Vind u het goed als ik er even bij ga zitten?

Voel wat u voelt, denk ik
U bent vast twee keer zo oud als de man die u schilderde werd
Hij stierf jong
Ik heb hem inmiddels overleefd, zo noemt men dat hier
Voel mij overigens vaak een oude man
~
Handen voor uw ogen, ellebogen op de benen
Moedeloos
Beetje warmte van het haardvuur 
Maar koud vanbinnen?
 ~
Doen uw botten geen pijn op die oude stoel?
Bij mij doen bijna alle botten pijn
Overal pijn
Beste man, hoe lang nog hè

"Treurende oude man"
(ook wel: "Op de drempel van de eeuwigheid")
Vincent van Gogh, mei 1890
Kröller-Müller, Otterlo, mei 2014

Aan je bewonderaars

De moed even verliezen is helemaal niet erg
Je beschadigd voelen evenmin
Kijk eens een moment naar je littekens,
ze wijzen jou op Jezus
~
Elke dag,
één dag jonger
want ouder worden,
is jonger worden
~
Elke dag,
één dag dichter bij je definitieve adreswijziging
waar zorgen en dood verleden tijd zijn
vreugde in plaats van pijn!
voor Altijd




Van Gogh schilderde dit doek 2 maanden voor zijn dood.

Jesaja 40:28-31 en Jeremia 31:13


4 opmerkingen:

  1. Mooi om dit te mogen lezen om half zes in de ochtend als je niet meer kunt slapen...
    De 'Dailey Light (ook van gisteravond, die ik net las) geeft de reden dat er toch hoop en vertrouwen kan zijn - middenin zoveel pijn:
    Ef 2:6 And God raised us up with Christ
    Rev 1: 17,18 “Do not be afraid.... I am the Living One;
    Joh 17: 24 “Father, I want those you have given me to be with me where I am,

    Dan kan zelfs een oude man - of een jonge man die zo voelt, elke dag jonger worden.
    ´And be growing young `
    Dank je,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoop 'de treurende oude man' ook nog eens te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die zie je bijna wekelijks ;)

      Verwijderen
    2. oh... ja :) ! maar dan ook nog es de geschilderde versie...

      Verwijderen