3 juli 2012

Jouw geopende Hart

  Lieve Jezus,
ik zou graag meer voor U en Uw Koninkrijk willen doen en betekenen. Zoals U weet heb ik deze woorden al vaak herhaald in al mijn ijdele geestelijkheid..
Maar ja, wie ben ìk eigenlijk? Een hoopje krakkemikkig mens, dat is het zo ongeveer. Voel me nu meer een onafgemaakte ruisende spreekbuis dan dat ik in de geestelijke status verkeer van Heer-hier-ben-ik-gebruik-mij-maar-ik-ben-er-klaar-voor. Want als het er op aan komt, ben ik niet eens klaar om U te ontmoeten. Terwijl ik eigenlijk niets liever zou willen. Maar eerst heb ik nog heel wat foute trekjes aan Uw kruis te nagelen..
Heer, wanneer is een mens eigenlijk klaar om Soldaat in Uw leger te worden?





Schep, o God, een zuiver hart in mij,
vernieuw mijn geest,
maak mij standvastig.
~Psalm 51:12





 Geliefde,
Ik ken je onvolkomenheden als geen Ander. Je bent nooit klaar om Mij te dienen. Klaar ben je pas als Ik je roep, om voor altijd bij Mij te zijn. Snap je Me, Mijn krakende vriend? ;-) Je bent er dus eigenlijk altìjd klaar voor. Laat de deur van je hart openstaan. Ik loop niet bij je weg, maar zal werken door jouw geopende hart heen. Dan ben je reeds Mijn dienaar, elke dag van je leven..
Jij bent één van Mijn spreekbuizen. Ik hoop dat de ruis zal afnemen, want de enige storende ruis is die van je zonden. Die ruis maakt Mij verdrietig. Maar een luide luidspreker doet Me ook niet altijd juichen.. De heilige Geest heeft Mijn werk overgenomen. Laat Mij daarom via Hem door jou heen werken.
Geliefde, het gaat er niet om hoe 'goed' je bent, maar dat je van Mìj bent !!



16 opmerkingen:

  1. Mooi en openhartig stukje van de bekende worsteling die ieder oprecht kind van God overvalt. Je wilt zoveel en soms lukt er maar zo weinig. Ik wilde ook zo graag een heel grote boom voor God worden tot Hij mij duidelijk maakte dat Hij ook dol was op vruchtdragende struikjes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En voordat het landt wat Hij ons duidelijk wil maken, zijn we vaak jaren verder. En maar worstelen.. Ben ervan overtuigd dat jij een vruchtdragend struikje bent, Peter. En volgens mij, is dat Genoeg.

      Verwijderen
  2. Prachtige brief aan je Vader. Weet je, ik betrap mezelf erop dat ik onbewust toch wel es kijk wat die of die doet. Maar ik was een tijdje terug op weg naar een adres om te gaan schoonmaken en dacht een beetje negatief over mezelf.En toen kwamen er deze woorden:
    In het kleine ben je getrouw geweest, over veel zal Ik je stellen...
    Nou dat kwam best wel binnen, ik vond dat zo'n bemoediging.
    Als je in de bijbel kijkt naar Mozes, David, Lydia, Jezus etc. die wandelden gewoon met hun Vader, en God vertrouwde hen steeds een beetje meer toe. En zo is het ook met ons, Hij ziet in geloof vooruit, terwijl wij met onze beperkte blik soms niet verder kunnen kijken dan wat we daadwerkelijk zien. (ik dan;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mirjam, heb je mooi verwoord. Daarom is het zo belangrijk om te zien op het onzichtbare. Oftewel, God vragen om ons te helpen bij datgene te zien wat we (nog) niet kunnen zien. -2 Kor. 4:16-18
      Het is soms zo moeilijk om te Vertrouwen..

      Verwijderen
  3. Peter heeft het al aardig onder woorden gebracht;) Hier nog iemand die ook graag (grote) vruchten zou willen dragen, alhoewel ik iemand ben die wel graag op de achtergrond blijft. Mijn 'dromen'; 'soldaat in Zijn leger zijn' heb ik wegens omstandigheden (nog) niet kunnen doen. Misschien wil Hij me daar niet hebben en doe ik al datgene wat Hij wil dat ik doe hier ter plekke? (en laat ik nou ook net een stukje aan het schrijven zijn hierover wat waarschijnlijk spoedig op mijn blog te vinden zal zijn, maar dat terzijde). Ik voel me vaak zo leeg bij de dagen dat ik eigenlijk niks bijzonders heb gedaan. Ik probeer in ieder geval wel als Zijn kind te leven, denk dat je dan ook al veel voor de opbouw van Zijn Koninkrijk verricht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zó herkenbaar, Tineke. Denk dat het laatste gewoon het allerbelangrijkste is: Als Zijn kind leven. Vàn Hem zijn. Je leven in Zijn hand leggen. Het gaat er niet om hoeveel we bidden, maar te beseffen dat Zijn genade genoeg is. Ik ben ook geen soldaat in zijn Leger, hoogstens een gewonde soldaat die intensief verzorgd moet worden..
      Zou zoveel meer willen dòen! Maar mijn lichaam houdt me bijna altijd tegen. Dat denk ik: Is dit de plek waar U mij hebben wilt?!? God moet de regie kwijt zijn. Tenzij ik mezelf er eìndelijk bij neerleg dat Hij mij geleid heeft op de plek, waar ik nu ben.. Een plek die meestal verloren genoeg voelt, om mij door God te laten leiden ... Toch blijft het een Strijd hoor. Maar goed, dat zegt de Bijbel ook.
      Misschien wil God je wel hebben waar je nu reeds bent, Tineke. Hopelijk kun je daar een bemoedigend blog over schrijven. Zegen!

      Verwijderen
  4. Mooi! Soldaat in Zijn leger - dat hoeft niet met grote dingen te maken te hebben. Het heeft te maken met het afwijzen van het kwade en het jagen naar het goede! Allereerst in je gedachten. Hoe eenvoudig is dat?

    Een vrouw die voor mij een voorbeeld is in het 'soldaat-zijn' zelfs al kun je lichamelijk niet veel (bijna niets, eigenlijk): http://geloofsstrijd.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, dat is helemáál niet eenvoudig.. Hoeft ook niet, want ook dat weet God.
    Heb de site even bekeken. Viel me op dat ze ook over haar fysieke pijn schreef. Dat de pijntjes haar niet van de Heer afhielden. Waarschijnlijk praatte zij zichzelf hiermee regelmatig moed in.. Want zo 'simpel' gaat dat altijd niet natuurlijk. Pijn brengt je dicht bij de Heer. Maar soms wordt de pijn te veel, veel te veel om je op Jezus te kunnen focussen.. Daarom is het zo gaaf dat Hij in alles meevoelt!! We hoeven ons niet groot te houden, prijs de Heer. Dankjewel voor je reactie, Annemieke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, Hans - ik bedoelde met 'eenvoudig' niet: 'is dat ff een makkie' - want de praktijk is een behoorlijke worsteling. Maar het helpt mij altijd om de kern van het evangelie in al zijn eenvoud even zo samen te vatten, juist te midden van de moeilijkheden. Net zoals de simpele samenvatting: het gaat om je hart - ja, zo simpel ligt het (als verstandelijke conclusie), maar tegelijkertijd zo vol strijd (in de praktijk). Want het hart is arglistig en het vlees is zwak!

      Ja, Hij voelt in alles mee. Als ik zou zeggen dat ik met je mee voel - in mijn beste bedoelingen - dan is dat in werkelijkheid een leugen... Ik heb immers die pijn niet? Maar Hij liegt nooit. Hij weet alles, ziet alles en kent je door en door! Sterkte hoor!

      Verwijderen
    2. Nee, dat begrijp ik Annemieke, dat was ook niet persoonlijk bedoelt. Het is namelijk voor nìemand eenvoudig. Wàt onze situatie ook is. Daarom heeft God Genade in het Leven geroepen, nietwaar.
      Zolang we leven hebben we een zondige natuur. Dat wordt niet gezegd om er gemakkelijk vanaf te komen, want dat is het juist niet. Maar God houdt kennelijk van mensen die zondigen.. Van ons dus. Want we doen het allemaal. De één nòg subtieler dan de ander. Daarom denk ik dat Hij naar ons hàrt verlangt. Daarmee bedoel ik: een puur geloof, een oprecht houden van Jezus. Dankjewel Annemieke. Zegen, -hans

      Verwijderen
  6. Mooi, oprecht stukje Hans.
    Ik dacht trouwens dat ik allang je blog volgde, ik heb hem notabene op m'n blog roll staan... nou ja, bij deze!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thanks Marja. Haha, maakt ook niet uit. In je blog roll staan is een grotere eer ;-)
    Je maakt trouwens een mooie en evenwichtige serie over dopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor dit Onderonsje. Ze doen me altijd heel veel. Soort eye-openers zeg maar. Dat ik in het hart van Jezus kijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Graag gedaan Jedidja, fijn om te horen. Dat laatste is precies wat ik met de OnderOnsjes hoop te doen: Jezus laten spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Hans.

    Glorie aan Hem, onze Heer en Verlosser. Koning Jezus.

    Jacco.

    BeantwoordenVerwijderen