7 juli 2012

Ons Hart


Ons hart: De spier die ons bloed door het lichaam pompt. Ons hart is van Levensbelang.
In ons hart kan iets groeien en in ons hart kan iets sterven.
Het is de plek waar onze emoties opborrelen. Emoties van liefde of emoties van haat. Vreemd, maar beide hebben dezelfde oorsprong..
Ons hart is niet alleen een plaats van emoties en het hart weerspiegelt niet alleen ons karakter.
Er is veel meer aan de hand met ons hart. Iets unieks:

Als we met David meebidden dan kunnen we God bijvoorbeeld vragen: "Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest". ~Psalm 51:12.

Ons hart kan ook Gods schrijfblok zijn .. God zei tegen Israël: "Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven." -Jeremia 31:33.
De profeet Jeremia zei ook: "Niets is zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen? Ik, de HEER, ben het die het hart doorgrondt." -Jeremia 17:9,10a.

"Het hart heeft redenen waar het verstand niet bij kan." ~Blaise Pascal.

Ons hart staat symbool voor ons diepste zijn, voor onze persoonlijkheid.
Hij is de kern van ons hele wezen.

Iemand kan jou pas leren kennen als hij of zij weet wat er in je hart leeft.
De ander kan pas ècht van je gaan houden als je je hart aan die persoon geeft. Wanneer de ander niet weet wat er in je hart leeft, is liefde bijna onmogelijk.
Je hart kan dus niet gesloten blijven. Kennelijk zit er een deur in ons hart. Met een slot. En alleen jij hebt daar de sleutel van..
Een kindergospelliedje gaat zo: "Is je deur nog op slot? Van je krr, krr, krr, Doe 'm open voor God, Want de Heer wil bij je wonen, En dan ben je nooit alleen." Wie kent 'em niet? ;-) 

 
Dìe deur, is je hart ..
Jezus zegt: "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop". ~Opb. 3:20.

"Purity of heart is to will one thing." ~Søren Kierkegaard

Jezus zei ook: "Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien." ~Matteüs 5:8.

Net als de buitenkant van ons lichaam, kan ook de binnenkant vies worden. Onze slechte of verkeerde gedachten, maken ons hart "onrein". Ons hart moet zuiver zijn om in contact met God te staan. Zonden maakt scheiding tussen jou en je Maker.

"The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched - they must be felt with the heart." ~Helen Keller

Wanneer iets ons intens ontroert, worden we geraakt in ons hart.
Positieve opwinding doet ons hart bonzen. Soms zelfs hoorbaar..
Negatieve opwinding is slecht voor ons hartje.
Als we blij zijn hebben we een blìj hart: "Blij, blij, mijn hartje is zo blij." ;-)

"There is no charm equal to tenderness of heart." ~Jane Austen.

Afscheid nemen van iets speciaals of een dierbaar persoon, doen we met pijn in ons hart.
Wanneer we onrechtvaardig behandeld worden, kan dat pijn in ons hart doen.
Als we gekwetst worden, worden we in ons hárt gekwetst.
Ons hart kan scheuren, rafelen en zelfs breken: Beschadigingen die alleen God de Vader kan repareren.

"Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven,
Ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven." ~Ezechiël 26:36.

".. zou God dit niet hebben ontdekt? Hij kent de geheimen van ons hart." ~Psalm 44:22

"Elke weg van een mens is recht in zijn ogen,
maar de HEER beproeft de harten." ~Spreuken 21:2


"..gij hebt dan nu wel droefheid, maar Ik zal u wederzien en uw hart zal zich verblijden en niemand ontneemt u uw blijdschap.." ~Johannes 16:22

Het woord HART komen we veel tegen in de Bijbel. Niet iedere vertaling heeft het evenveel gebruikt, maar gemiddeld is het 800 tot 900 keer.

"There is a road from the eye to heart that does not go through the intellect."
~G.K. Chesterton

Je hart vertelt je dat je blij bent. Of dat verdrietig bent. Ons hart is de spiegel van onze gemoedstoestand. 

Maar wàt je karakter of hoe je gemoedstoestand ook is: God wil maar één ding: Je hart.

God wil hèèl je hart. Hij wil je hart Helen. Hij wil er zelfs wonen.
Van je hart geen moordkuil maken is prima. Maar van je hart een Woning maken is nog beter !
Een plaats waar Jezus wonen kan. Want dat is wat Hij verlangt.
Zet de deur van je hart maar open. Voor Hem die jou Gemaakt heeft.
Voor Hem die jou je leven gaf..

Op het moment dat je dit leest, pompt je hart nog steeds je bloed door je lichaam. Sta er eens bij stil, hoe wonderlijk het is dat je kunt ademen. Dat je zien kunt. Horen en praten. Bewonderen en liefhebben. Schrijven en lezen, en nog zoveel meer.

Dat je leeft, is niet vanzelfsprekend. En ook niet zomaar ..
Verspil je leven dus niet.

Vreugde en zorgen zijn de golven van dit leven. Ze komen en gaan, zoals eb en vloed.
In de zee van het leven wordt je getest: In deze wilde oceaan die God over je heen stort, wordt je leven van Waarde.
Je aardse leventje, bepaalt je eeuwige bestemming ..

Het leven is lang niet altijd makkelijk.. Maar God is Goed. God is Liefde  
 Geef je hart maar aan Hem.




14 opmerkingen:

  1. Dank je weer voor de bemoediging van vandaag, je kan het altijd zo mooi verwoorden;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan Mirjam, fijn dat je het als bemoediging ervaart!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elly en Rikkert die ik tot mijn schande altijd in mijn onchristelijke tijd heel anders noemde en de R verving door een L haha. Er kan veel veranderen want hun liedjes waardeer ik tot op de dag van vandaag en zelfs toen ze (elly dus) met Boudewijn de Groot het nummer meester Prikkebeen zong, was ik al een fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die Elly & Rikkert hè; bijzondere figuren, wat hebben ze veel mooie kinderliedjes geschreven. Op de kaugomballenboom na dan.. ;-) Ze doen me denken aan andere belhamels.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik mocht ze een aantal malen ontmoeten en heb het een van de weinige echte mensen gevonden. Hoewel ik in een bijbelshop heb gewerkt en die verkocht ook veel muziek. Er waren ook heel "geestelijke" mensen die riepen:"die rommel van dat stel zou verboden moeten worden." Dat was het moment dat ik besefte dat er mensen zijn die menen dat er in de hemel een groot kerkorgel staat waar Abranham op speelt. Intriest. Het kerkorgel is nog wel in de oorsprong een afstammeling van de kermis. Pas later sleepte men het monster de kerk in, en ging het gebruiken om de begravenistoon van de psalmzetting op te luisteren. BLERRRRGGGGG!!! Geef mij dan maar 1000 maal liever die kauwgomballenboom..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar een blog over ons hart al niet goed voor is, haha. Tja, smaken verschillen.. Het wordt inderdaad ernstiger wanneer mensen menen dat het orgel het enige gepaste muziekinstrument is. Zeker voor een "eredienst". In combinatie met veel psalm-melodieën heb ik het altijd een vreselijk depressief geluid gevonden. In ijshockey wedstrijden is het orgel overigens nog steeds de entertainer. Nee, dan maar "honderdduizend ballen voor een stuiver en een cent" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog even voor we naar de kerk gaan dan, er is zelfs een psalm die zingt: laten wij de Heer grootmaken met orgel. Ja dag hoor! De ballen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven,
    Ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven." Mooie tekst! Het gaat alleen niet van de een op de andere dag (volgens mij zouden we dat trouwens geestelijk niet eens aan kunnen;) maar het is wel o zo waar! Ik, verbitterde vrouw, nu weer een levend hart en een nieuwe geest! halleluja!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee, zó snel, dat zouden we niets eens kunnen hè Tineke. Zegen! -hans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Hans, via via kwam ik op je blog terecht en las ik dit stuk.
    Mooi.... ik heb God lang van me afgeduwd, wilde er niets mee te maken hebben. Afgelopen januari heb ik de deur van m'n hart pas opengezet voor God. En ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

    Groet, Marie Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marie Louise, dankjewel voor je reactie. Dat is erg fijn zeg.
      Van harte Gods Nabijheid toegewenst,
      en welkom op mijn weblog, Hans

      Verwijderen
  11. Een beetje late reactie, maar tja, ik lees tijdens mijn vakantie voor het eerst de blogs. Sinds ik dit vers ( "Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest". -Psalm 51:12) ging bidden voor mijn leven is er veel gebeurt en verandert in mijn leven. God antwoord zeer zeker en verlangt dat we ons hart voor Hem openen. Da's niet altijd gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijne tijd nog in Noorwegen, Yvonne. Geweldig stukje schepping!
      Psalm 51:12; blijft een waardevolle Bijbeltekst hè.

      Verwijderen