10 augustus 2012

Strijd en Striemen

Drieluik Ziekte & Genezing 2/3

Wanneer je de volgelingen van de sinterklaasgod uit het vorige blog vraagt hoe het dan zit met het lijden voor Christus is hun antwoord ongeveer als volgt: "O ja zeker, lijden en vervolging voor de Heer is Bijbels. In de wereld zul je verdrukking hebben.. Maar ziekte valt daar niet onder!! Een kind van God mag aanspraak maken op de Jezus' striemen die genezen. Lees Jesaja 53 maar eens."

"God geneest! God is goed, hallelujah!!"

Dat klopt, God geneest. Maar meestal niet ...

Juist dit laatste druist in tegen de (vaak) overtuigende mening van veel Pinksterchristenen. Die luidt dat iedere zieke aanspraak maakt op genezing. (Sommige menen zelfs de genezing te kunnen claimen).
Maar kunnen wij echt zonder enige twijfel zeggen dat het altijd Zijn wil is om ons te genezen van elke lichamelijke ziekte?

De vraag is dus niet òf God kan genezen. Want Hij en Hij alleen kan dat.


Echter, de kans dat God Nick Vujicic alsnog 2 armen en benen zal geven, is ongeveer 0%. Maar niet omdat God dat niet zou kunnen. Nee, God heeft veel grotere Plannen dan gezondheid voor dit tijdelijke leventje. Ook Joni Earickson Tada zal nooit gaan lopen. Het zal niet gebeuren, en al helemaal niet op het genezings-podium.. Het spijt me wanneer dit hard overkomt maar het is de waarheid, en Jezus hechtte de grootste waarde aan de Waarheid ..

Daarentegen, als je de kleurenfolders van de 'gebeds-genezers' leest, schijnt God hele volksstammen te genezen van te korte benen, bekkeninstabiliteit, migraine en kleuren-blindheid. God heeft kennelijk een voorkeur voor bepaalde ziekten om juist die te genezen..
Geloof je 't zelf ?!


  Gods Parels: Joni Earickson Tada & Nick Vujicic

"Gods Zoon leed tot de dood toe, niet om mensen het lijden te besparen, maar opdat hun lijden op dat van Hem zou gelijken." George MacDonald


In de Evangeliën lezen we dat Jezus veel mensen genas. Er is echter één groot verschil met de veruit meeste genezingen die ons vandaag worden voorgeschoteld: Bij Jezus' wonderen lag het genezingspercentage op 100%. 

Bij iedere pipo die in het hier en nu stiekem heel graag als gebedsgenezer door het leven wil gaan, ligt dit percentage op zo'n 0,2%. Naar boven afgerond. Die ene is genezen door Gods genade alleen. Daar is echt geen podium met draaiende camera's voor nodig .. "Vertel het niemand", zei Jezus. 
De andere 499 leven verder ònder Gods genade. Door àlles in Zijn handen te leggen, ervaren zij Vader's nabijheid. Midden in hun pijnen. Misschien wel meer dan ooit.

Tot die laatste groep behoor ik zelf. En dat is best een heftige strijd maar ook een grote eer. Zonder strijd, geen overwinning.. Zou trouwens niet meer weten, mij niet meer voor kunnen stellen, hoe een leven in volle gezondheid eruit ziet. Zou me geen raad weten en 1000 dingen tegelijk willen doen! Haha!
Ook ik blijf bidden en hopen op genezing. En ik zou God enorm dankbaar zijn wanneer Hij mijn fysieke pijnen met de helft verminderd. Liever vandaag dan morgen.

Voor hen die moeten lijden door ziekte: In de hemel wordt er wellicht harder gedanst om jouw standvastige vertrouwen, dan om de (goedkope) "halleluja's" en "dank U Jezuuuhs!" Jùist in je ziek-zijn kun je een groot Getuigenis zijn voor het Koninkrijk van Jezus. Houdt je daaraan vast! Je bent een Soldaat van Christus.

"Daarom moeten allen die lijden omdat God dat wil, het goede blijven doen en hun leven toevertrouwen aan Hem.1 Petrus 4:19

Theoloog Richard Mayhue zei: "Jesaja 53 verwijst allereerst naar het geestelijke leven van de mens. Deze tekst gaat in op de morele zaak van ziekte, namelijk de zonde, maar zegt daarmee niets over de onmiddellijke beëindiging van alle gevolgen van de zonden - waaronder ziekte."
Logisch toch? Anders zou God wel hèèl selectief en summier Zijn beloften nakomen, niet? ..

Zijn striemen brachten ons genezing. Of zijn ons genezing geworden. Het is dus voltooide tijd. Het IS volbracht! De genezing moet niet nòg plaats vinden. Nee, we ZIJN Genezen. Hallo?!
Onze soevereine en rechtvaardige God heeft ons zó lief dat Hij Zijn Zoon offerde, in onze plaats..


Je bènt genezen van je zonden, door Zijn wonden


Een ieder die in Hem gelooft, heeft eeuwig leven Johannes 3:15,16.

Ook wanneer je eeuwige leven begint met een ziek of gehandicapt lichaam ....





 
Hierbij kun je lezen: Jesaja 53:2-7 en 1 Petrus 4:1-7,16-19
 

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooi getuigenis Hans en helemaal waar. En ja, Joni en Nick zijn grote 'voorbeelden' hierin hoewel dat natuurlijk niet hun eigen verdienste is. Ook bij hen ging er een hele worsteling aan vooraf.
    Ik wens je persoonlijk heel veel 'sterkte' toe. (Dit is niet het goede woord, maar een ander kan ik niet zo gauw bedenken). Blijf dicht bij Hem!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Wendy. Zie mijn laatste tweet. Worsteling gaat vooraf aan Overwinning. Joni en Nick zullen nog steeds wel hun dagen hebben hoor. Maar zij hebben zich over gegeven aan Jezus, aan God. Alleen op die manier kun je getuigen, meen ik. Want dàn vervalt alle hoogmoed.

      Verwijderen
  2. Twee van de grootste getuigen van onze tijd. En alle twee zwaar gehandicapt. Ik ga volkomen met je mee Hans in de gedachte dat veel charismatische gemeenten kogelhard, liefdeloos en ronduit kwetsend bezig zijn als het gaat om zieken. Ik hoop en bid dat men dit nog eens leert in zien. Dat zou pas een openbaring zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De halsstarrigheid aldaar is inderdaad moeilijk te doorbreken. Het zou een grote stap naar Eenheid zijn. Deze twee mensen zijn Parels. Niet omdat ze gehandicapt zijn, maar omdat ze niets liever willen dan dat de Almachtige Zelf door hun heen werkt. Respect.

      Verwijderen
  3. Ja, die tekst wordt bij "ons" ook vaak aangehaald, terwijl er ook geleerd word dat achter Jezus aangaan betekent dat je je kruis op je neemt. Soms vind ik het zo verwarrend allemaal. Kijk, mensen als Todd Bentley, lijkt me een duidelijk verhaal, en Jan Zijlstra ben ik ook niet zo kapot van, heb daar zelf een keer een genezingsdienst meegemaakt. Ik zie lieve christenen om me heen met ieder pijntje naar Leiderdorp rennen, terwijl ik ook voor ze zou kunnen bidden, maar ja "daar is meer geloof"...Soms denk ik wel es serieus, ik ga terug en schuif mn kerkbank weer in, maar ja, dat vraagt God geloof ik niet van me;)dus ik blijf waar ik ben en probeer God gehoorzaam te zijn, waar ik ook ben en als het echt te gek word, opent Hij misschien een andere deur. Wat ik wel geleerd heb, dat mensen welke kerk ook, vaak op eigen eer uit zijn, en dat ten koste van anderen, helaas. Daarom vertrouw ik op God en Zijn Woord, Hij heeft tenslotte het laatste woord, hey!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Mirjam. Back in town. Mooi verwoord.
    Er is veel onnodige pijn door het genezingsevangelie.
    Nee, weglopen is niet de 1e optie, denk ik ook; God heeft liever dat we op en vanuit ons plekje Zijn getuige zijn. Maar dat kan alleen als er Vrijheid in Christus is. En geen uitzondering en manipulatie e.d. Eigen eer en roem komen we helaas tè veel tegen. En niet alleen in grote groepen ;-)
    Waar het om gaat is Jezus volgen, meen ik. En dat kan alleen in vertrouwen en overgave. Rijk of arm, gezond of ziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. God heeft ons naar Zijn evenbeeld geschapen. Wat een Heiligheid zien we hierin!
    Voor oerwoudgeluiden en grappige of eigenwijze apen heeft God práchtige oerwouden gemaakt. Met de mens had en heeft Hij toch een totaal ander Plan, meen ik. Anders had Hij ons wel in een apenpak gehesen, niet?
    Nog even en we zijn iets te ver geëvolueerd..
    Nee, wij zijn de Kroon op Zijn schepping. Prima dat de apen en papegaaien op hùn manier God aanbidden.. Heel de schepping geeft U eer (opwekking 586).
    Maar de Vader zoekt ware aanbidders (Johannes 4:23,24). Laten wij mensen Hem dus aanbidden in Geest en Waarheid.. met ons hart.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Hans,

    Ik heb je stukje op c.i.p gelezen. We hebben 1 ding gemeenschappelijk. Ben ook al jaren erg ziek, Lyme en co-infectie`s. Ook ik heb vaak op het punt gestaan om naar een gebedsgenezer te gaan, of bevrijdingdienst. Toch weerhoud iets mij. Ik heb ook mijn twijfels daarover....Heb eens een prachtige video over nick gezien....heb veel respect voor deze jongeman.
    (ook voor die mevrouw). Ik wil je veel sterkte toewensen.

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marjolein, dankjewel voor je fijne reactie.
      Gebedsgenezing op podia lijken mij niet echt bijbels. Als God wil dat je geneest, zal dat ook met het gebed buiten 'gebedsgenezers' gebeuren. Bevrijding & genezing, in sommige kringen hoor je niet anders.. Maar als je je hart aan Jezus hebt gegeven, bèn je Gered. Daarnaast is het zo dat in gebrokenheid een grote Zegen schuilt.
      Jij ook sterkte! groet, Hans.

      Verwijderen