24 augustus 2012

Wees niet bang

   Lieve Jezus,
Soms ben ik een beetje bang voor de toekomst. Gek eigenlijk, want ik heb dat nooit gehad. Kon altijd vrijuit en vrij-geestig bij de dag leven. Dat vertrouwen heeft nu voor een deel plaats gemaakt voor de zorgen van onzekerheid. Hoe ziet mijn toekomst eruit? Zal mijn gezondheid (verder) achteruit gaan? Hoe ziet de toekomst van deze wereld eruit?
Maar zorgen maken is niet Uw business, Heer. Nooit geweest ook, ik weet het. U zei juist dat we geen zorgen moeten maken voor de dag van morgen.
Heer, hoe dòe ik dat ?!




Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.
Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.
~Matteüs 6:35



 Geliefde,
met zorgen maken verleng je je leven niet. Niet dat Ik de lengte van je leven nou zo belangrijk vind hoor. Het enige dat telt is of je leven wáárdevol is. En liefde maakt ìeder leven waardevol.
Voor Mij is liefhebben het allerbelangrijkste. Heb Mij lief. Probeer ook je naaste lief te hebben. Toen je nog klein was wist Ik al wie je was. Ik kende je naam, lang voordat jij je voor de eerste keer zorgen maakte..

Mijn vriend, één ding is zeker: Als Ik in jouw hart mag wonen, ben je van Mij. Dan stopt je leven nooit. Ook niet wanneer je bent gestorven. Dan begìnt het pas ..
Wees dus niet bang.
Niet voor de dag van morgen en niet voor de toekomst. Ìk ben je Toekomst. Ik ben bij je.
Wees niet bang.


      ~ 


20 opmerkingen:

  1. Mensen zeggen dat zorgen maken ongeestelijk is. Men meent dat de bijbel leert dat je alles bij God moet brengen en dan ben je er af. ZO steekt een mens niet in elkaar. Je bent betrokken bij het leven in al haar facetten en hoewel de Here Jezus ons duidelijk maakt dat je zorgen maken eigenlijk net zoiets als op een schommelstoel zitten is (volop in beweging maar nergens komen), maken wij ons er allemaal schuldig aan. Of het altijd de zorgen zijn waar de bijbel het over heeft of gewoon een gezond stukje meedenken in de strijd van het bestaan blijft de vraag...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar dat de mens niet op die manier in elkaar steekt. Als een soort Geestelijke robots. Nee, het halleluja-christendom is voor mij passé..
      Dat laatste wat je zegt maakt nog wel verschil ja.

      Verwijderen
  2. Mooi onderonsje Hans.
    Hem boven alles en elkaar liefhebben daar gaat het om. Je hoeft je geen zorgen te maken, maar ja...soms komt die oude mens in ons weer naar boven. Het blijft lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks voor deze blog. Mattheus 6: 35 is mijn lijftekst, om het zo maar even te noemen, soms kan ik over de gekste en kleinste dingetjes in zitten, waarvan ik achter denk: "waarom maakte ik me zo druk?"

    "Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren"

    God bless you!

    Angel-Blessy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We maken ons achteraf vaak voor niets druk inderdaad. Vertrouwen ontbreekt het ons mensjes dus nog vaak aan..

      Verwijderen
  4. Ja,we weten wel dat we ons geen zorgen hoeven maken maar denk dat de meeste mensen dat echt weleens doen, ik tenminste wel.
    Ik hoop dat je je zorgen 'n beetje van je af kan zetten en er niet 'in verdwijnt.'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We doen het allemaal. Mijn zorgen zijn eigenlijk niet echt zorgen, maar meer mijn fysieke pijnen. En dat maakt ook bezorgd. Dankjewel!

      Verwijderen
  5. Dank je voor deze mooie reminder Hans, had ik net even nodig :) Soms gaan dagen anders dan je had gehoopt, maar dan nog hoeven we ons geen zorgen te maken; Hij gaat overál met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Hoop dat mijn woorden klinken als woorden van Jezus. Hij gaat mee, en Hij wacht op ons..

      Verwijderen
  6. Heel mooi en bemoedigend weer buddy !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt buddy! We hebben de mooiste toekomst denkbaar. Alleen is het nog even doorzetten .. ;-)

      Verwijderen
  7. Ergens moet mij van het hart dat er ook massa's christenen de gaskamer in zijn gegaan in de 2e wereldoorlog. Dat "geen zorgen maken" is in mijn ervaring niet zoiets als:"God zorgt dat je niets overkomt op deze aardbol".
    Het is meer een belofte die je over de muur van het lijden de eeuwigheid in zal tillen.
    Maar wie van ons durft hardop te zeggen dat hij er niet over zou tobben als hij in die rij voor de gaskamers stond?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo is het helemaal Peter. Daarom laat ik Jezus ook 'zeggen' dat Hij de lengte van ons leven niet zo interessant vind. Dat is echt wat ik geloof. Kijk naar de geschiedenis. Denk aan de apostelen die bijna allemaal de marteldood stierven. Eenmaal in de rij bij de gaskamers zijn "zorgen" allang verleden tijd.. Er was voor hen een hemelse vrede of een ongekende doodsangst, of beide. Maar het gaat God om onze eindbestemming. En Hij wil dat we straks bij Hem zijn! Daarom is het veel beter om ons geen zorgen te maken over zoveel kleine dingen van het leven. Ook al zijn er meer dan genoeg dingen om ons druk over te maken.. Lastig, want we blijven mens. Ik geloof dat Jezus dìe zorgen bedoelde.
    Er is een groot verschil tussen 'zorgen maken' en 'Wees niet bang'. Wanneer een engel iemand bezocht zei hij bijna altijd "Wees niet bang". Dat is Zien op Jezus, inderdaad over die muur van lijden heen kijken. "Wees niet bang, in de wereld zul je verdrukking hebben, maar Ik wacht op je. Intussen, doe wat je moet doen en heb elkaar lief."

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig onderonsje.
    Grappig dat ik het nét nu moest lezen, ik had het net even nodig. Mijn dank is groot! Heel bemoedigend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het gaat wel om de eindbestemming. Toch heeft de weg er naar toe ook betekenis. Corrie ten Boom zei: "het leven is geen vree alhier - het leven is de kruisbanier - tot in Gods handen dragen". Het leven is ook een opdracht die we te vervullen hebben. Die is voor iedereen anders, maar Hij wijst ons de weg die we gaan 'moeten'. Hij gaat ons voor en wij mogen in Zijn voetsporen wandelen. En daarbij heeft Hij ons geen kalme reis belooft, maar wel een behouden aankomst.

    BeantwoordenVerwijderen