5 september 2012

De arme rijke jongeling


Nadat Jezus de kinderen heeft gezegend komt er een jong etterballetje op Hem af; een yup. Misschien een politicus of een jonge zakenman. Een mannetje met invloed, en dus geld. Of andersom..

Daar komt Jezus aan, eìndelijk - Dit is mijn moment om toe te slaan, denkt de yup. Hij weet hoe belangrijk invloedrijke relaties zijn. Het lijkt wel of hij een politieke campagne aan het voeren is..

Dit plaatje van mij en de goede Meester komt morgen in de 'krant' .. Hij denkt nog even goed na voordat ie de vraag stelt. Dit wordt een mooi platform voor mijn campagne. Het zal een vraag zijn waarvan mijn bewonderaars zullen denken: 'Wauw, hij stelt precies de juiste vraag aan Jezus. Hij is echt slim!' .. 
De mensen gaan voor het yuppie aan de kant. Ja, daar is Hij! Ehmmm,

"Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?"

Dat is nou precies de domste vraag die een mens aan God stellen kan ... 
Notabene net daarvoor heeft Jezus de omstanders duidelijk gemaakt dat ze moeten worden als een kind om bij Zijn Koninkrijk te horen. Vertrouw op Mij.

Jezus spreekt de jonge man aan. Dit geeft aan hoe nederig en wijs het vleesgeworden Woord hiermee omgaat. De Meester weet immers allang hoe zelfingenomen deze man is.. Wij zijn trouwens niet veel anders...

Foto's: Michael Belk (website)

Om de yup te triggeren zegt Jezus: "Verkoop alles wat je hebt, en volg Mij." 
Jezus wist dat deze jonge rijke man van zijn geld en goed hield. Maar een mens kan niet én Jezus volgen én zichzelf bewust verrijken. Feitelijk ben je dan nog steeds arm..

Jezus vertelde Nicodemus dat hij opnieuw geboren moet worden. Dat zijn goede komaf en aanzien als Farizeer niets voorstelt voor het Koninkrijk van de hemel. Nee, ook Nico de Mus moest opnieuw geboren worden. Maar Jezus vertelt hem niet dat hij afstand moest doen van alles wat hij had zoals Hij dat bij de rijke jongen deed. Waarom? Jezus wist waar het probleem zat bij Nicodemus. 

Het probleem van de de rijke jongeman was dat hij vast zat aan zijn vele bezittingen. Daarom zegt Jezus hem: "Verkoop alles wat je hebt en volg Mij."
Als de Heer niet ècht op nummer 1 staat bij je, helpen je brave bonuspunten helemaal niets..

Een mens kan geen Christen worden door de juiste informatie in te winnen.
Een mens kan ook geen discipel van Jezus worden door zich aan alle wetten te houden, zoals de yup beweerde te doen.
Een volgeling van Christus kunnen we enkel met ons hart worden. Door aanraking met de Geest van God. Door het Leven in te ademen. Door achter Jezus aan te gaan, de Waarheid.

We moeten Jezus dus geen domme vragen stellen, maar Hem gaan vòlgen.
Want dan ben je Zijn Kind. Zo simpel is het. Hoewel..
Hem volgen kan alleen als je bereidt bent je kruis op je te nemen. En daar ligt de grote uitdaging.. Jezus zei:


"Laat wie achter Mij wil komen zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen."
~ Markus 8:34.

God heeft ons geen hemel op aarde belooft. Wel een eeuwig leven voor oprechte kruisdragers.

 De hemel wacht nog, en Zij wacht geduldig
   óók op jou ..








Hierbij kun je lezen: Markus 8:34-38, Markus 10:13-27 en Lukas 18:18-26.


10 opmerkingen:

  1. Prachtig geschreven!
    Zeker om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pas vertelde iemand dat hij altijd zo'n hekel had aan het lied een vaste burcht is onze God. Vooral de zin:delft vrouw en kind'ren tgraf en neemt mij alles af. Zo'n God wilde hij niet dienen. Maar hij verloor zijn vrouw en dochter en zijn zaken en raakte aan de drank. Op een dag met zn zoon mee naar de kerk en de voorganger zei:"Ik weet niet waarom ik deze woorden tegen je moet zeggen van God, maar dit zijn ze: Delft vrouw en kind'ren t'graf, hij nam mij alles af...Toen raakte God Hem aan, wonderlijk zijn Zijn wegen, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder. Dat is waar Mirjam; de route van God is onbegrijpelijk.
      God wil ons in deze ontmoeting van Jezus met de rijke jongen laten zien dat we niet per se alles moeten te verkopen om Jezus te kunnen volgen. En ook dat al onze geestelijke inspanningen ons geen recht geeft op een ticket voor de hemel.. Het gaat er ten diepste om dat we Hém vertrouwen, in plaats van op onze bezittingen, die al wegroesten in onze handen.

      Verwijderen
  3. Het blijft (voor de meesten) lastig om te doen wat Jezus tegen de rijke jongeling zegt. We worden in deze wereldse maatschappij zo meegetrokken... of laten we ons meetrekken? (tis maar hoe je het bekijkt). Ik kijk bewust geen tv, radio en naar al die nutteloze programma's. Ik wil mijn oog op Hem houden en lees dan maar in het Boek wat Hij ons gegeven heeft, zodat we juist niet meegetrokken worden door deze verwoestende, egocentrische, vol met allerlei apps etc.
    Trouwens een erg mooie 'getuigenis' wat Mirjam in haar reactie vertelde!
    Dank weer voor je mooie duidelijke boodschap :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel zuigt ons op en mee. Vooral de TV inderdaad. Wat verstandig dat je geen tv kijkt, Tineke! Zouden meer mensen moeten doen, incl. moi..
      Haha, ja overal is een App voor, behalve voor een tevreden hart.
      Het is zeker niet makkelijk. Daarom schreef ik dat God niet van ons verwacht dat we letterlijk alles verkopen.
      De boodschap is dat we moeten en mogen zien en uitzien naar Jezus en Zijn wederkomst.
      Zodra ons hart helemaal opgaat in aardse zaken, verliezen we ons zicht op Hem.

      Verwijderen
  4. Dom? Tja ligt er een beetje aan hoe je deze vraag stelt. Eigenlijk willen we dat allemaal. Als geld je meester is, zal je alles op moeten geven en de nieuwe Meester volgen. Wat de vraag doet opkomen hoe rijk wij zijn en of wij ook niet zonder het te beseffen vast zitten aan de heer van het geld?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We willen allemaal graag naar de hemel, maar die kunnen we niet verdienen, gelukkig.. Dus dom in de zin dat wij niets moeten DOEN. Dat we het echt niet kunnen verdienen, zoals deze rijke jongeman hoopte. In dit rijke westen moeten wij nog steeds leren dat geld de bron van alle kwaad is. Wat dat betreft is de schuldencrisis en daaruit voortvloeiende economische crisis een kans en stok achter de deur om dat eìndelijk te beseffen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb bij mijn zomerbijbelblog ( morgen, 2 juli ) een linkje gezet naar deze blog. Jij schrijft hier zo goed ( intens).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jeritha,
      dat is prima hoor! En ga morgen je blog lezen.
      groetjes uit 't Veen ;)

      Verwijderen