10 september 2012

Politieke prietpraat


De politiek. Een poppenkast met levende poppen.

Overmorgen mogen wij Nederlanders weer 'stemmen'.
De campagne draait nog op volle toeren. De politici moeten live in één minuutje hun visie op belangrijke onderwerpen belichten. De media lijken vooral geïnteresseerd in het charisma van de lijsttrekker en zijn of haar oneliners.
Inhoud is kennelijk van minder belang. Het gaat om de poppetjes. Porseleinen, maar meestal plastic ..

Het is triest dat na iedere nieuwe regering je stem bij benadering niets waard blijkt te zijn ..
Nooit eerder opgevallen??

Overheden en regeringen brengen geen werkelijke Verandering in deze wereld, ondanks alle beloften. Stop er maar mee te vertrouwen op een regering. Bespaart je een hoop frustraties.

Ach, ik begrijp natuurlijk ook wel dat een land bestuurt moet worden. Maar ik geloof niet dat onze 'democratische' stem er ook maar een millimeter toe doet.

"Vertrouw niet op mensen met macht,
op een sterveling bij wie geen redding is."
Psalm 146:3

Paulus suggereert overigens, in Romeinen 13, dat overheden door God zelf zijn aangesteld.
Ik weet niet precies over welke regering Paulus het destijds had, maar een dergelijk goddelijke overheid heb ìk nog nooit voorbij zien komen.. Waarschijnlijk doelde Paulus hier op het feit dat geen méns uit zichzelf macht heeft? Denk aan wat Jezus hierover zei tegen Pilatus.

Overheden en politieke macht zijn onderdeel van
de geestelijke sluier 
die over deze wereld hangt.

De sluier die de Werkelijkheid verdoezelt. De werkelijkheid die oneindig veel mooier is
dan alles wat nu zichtbaar is :
Gods komende Koninkrijk op een geheel nieuwe aarde.
Dàn zal er eindelijk vrede zijn. Eeuwige vrede. Maar zo ver is het nog niet.
Nòg niet.

We leven vandaag in een wereld waarin het nauwelijks nog uitmaakt wie er regeert.

De staatsschulden van de meeste Westerse landen zijn haast onmogelijk terug te verdienen. Draconische maatregelen mòeten genomen worden, door wie dan ook.

Dat wat politici roepen is veelal kletspraat. Nu wordt er A gezegd. Bij de formatie van een nieuw kabinet blijken ze er toch B (edrog) van gemaakt te hebben.
Als burgers blijven we er massaal intrappen, verkiezing na verkiezing na verkiezing.

Tijd voor verandering, doe mee! Yes we can! -- Allemaal leugens.

Polderpolitiek bedrijven lijkt op onmogelijk in te lossen beloften zo mooi mogelijk verpakken. Om ze niet veel later te verbreken met een zo glad mogelijk smoesje.
Buitenpolderlijke politiek trouwens ook.


De grootste ramp is misschien wel dat er geen echte leiders meer zijn. Staatslieden van formaat. Waar zijn ze?!
Men vliegt van de ene G20-top via een G8-top naar de volgende G20-top. En van de ene naar de volgende Eurotop. De zoveelste. Het is allemaal 'top'.
Maar een duurzame oplossing? Die lijkt onvindbaar.

Stemmen is niet verboden hoor. Ook niet door de Bijbel, zoals sommige sekten stellig menen..
Dus geloof jij nog steeds in de politiek en heb je het idee dat jòuw stem er echt toe doet? ...

  Alvast veel plezier dan met stemmen! ;-)


 


11 opmerkingen:

  1. In Dordrecht hangen er tussen de politieke partijen, pamfletten met "kies voor Jezus";) Een regering die kiest voor Gods standaard kan alleen maar succesvol zijn, dat zie je ook duidelijk in de bijbel. Mensen staan vaak pas open voor De boodschap als het nog erger wordt, en ik denk dat het tijd wordt om als kerk duidelijker standpunten in te nemen. En kiezen, tja ik heb de stemwijzer ingevuld en kwam op de Partij voor de dieren;))Mn man zei: 'jaaah ik heb je altijd al links gevonden haha'. Ik kies wel, maar mn vertrouwen ligt Boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een hoop poppenkast die verkiezingen. Het is best belangrijk maar er wordt wel heel veel aandacht aan besteed de laatste weken.
    'Ik kies voor Jezus' vind ik ook een mooi aanplakbiljet en een goede waarheid. Helaas denken veel mensen er anders over.
    Persoonlijk denk ik dat gebed heel belangrijk is deze dagen en vooral ook daarna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus is de keuze voor de eeuwigheid. De politiek is vooral gebakken lucht Wendy, een fakewereld. Een sluier.
      Ben bang dat gebed voor een 'goede regering' vrij zinloos is. Sorry dat ik dat zo bot zeg, maar de Regering van boven staat overal boven. Vraag me daarom ook af de christelijke partijen werkelijk iets toe kunnen voegen. Het is goed dat ze er zijn, dat de woorden "Bijbel" en dergelijke nog klinken. Maar echt iets veranderen? Denk dat ons gebed voor dit land gewoon het belangrijkste is, ongeacht welke regering 'regeert'.

      Verwijderen
  3. Samsom en Rutte vechten om het torentje. Maar wie wil het kruis? Aan de voet van dit symbool is de waarheid te vinden, de rest is gebakken lucht, hoe mooi het ook wordt opgediend het zijn over het algemeen slechts praatjes van mensen die de waarheid niet willen kennen. Hoeveel waarheid kunnen we daar van verwachten? Ik mis een politieke partij met ballen onder het vege lijf. Jammer....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die partij zal er helaas niet komen. Misschien zei Jezus juist daarom: JULLIE zijn het Licht der wereld. Alleen "de Gemeente" kan een land veranderen, met een hoofdletter V. In Den Haag zijn het een stelletje toneelspelers, stuk voor stuk. Ongelofelijk gewoon. Ik vind het jammer dat de SGP bang voor vrouwen is. Al kan ik dat ook ergens wel weer begrijpen, haha ;-) Vrijheid is enkel bij het Kruis te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van de Staaij is een heel vrouwvriendelijke man, dat zie je toch zo, Hans;) Zelden een man met zo'n vriendelijke lach gezien;))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele vriendelijke man, Mirjam. Echt. En waarschijnlijk ook doorgaans bijzonder vriendelijk voor zijn eigen vrouw. Enkel de geen-vrouwen-op-de-kieslijst regeling, lijkt mij iets te veel Oud Testamentisch, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hoor mee eens, toevallig is mn eigen pa wethouder bij die partij;)maar ik stem er ook niet op hoor, ben een echt NT christen haha

      Verwijderen
    2. ;) Laten we hópen op een stabiele regering. En bidden dat er nog bijbelse normen gebruikt zullen worden. Ook met het oog op Israël.

      Verwijderen
  7. Van mij mogen vrouwen als Sap aan sap worden geperst in de sinaaspers. Haha. Je zal er zo een hebben. SOrry liet mij even gaan. Laat ik het anders zeggen: als ik er met zo een op een onbewoond eiland zat, stierf de mensheid uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, daar wordt je nie vrolijk van hè. Haar voorgangster vond ik trouwens nog een tandje beroerder; Femke. pfff. Die figuren besturen tezamen dan ons land. Democratie kent niet louter voordelen...

    BeantwoordenVerwijderen