19 september 2013

Fakebook


Het gebeurt heel soms dat ik zinloos zit te 'facebooken'. Of is dat een pleonasme? ;-)
Wellicht voor sommigen herkenbaar. Je kijkt bij een vriend en verdwaald (gluurt) zomaar in het web der vrienden van vrienden..
Wat mij dan verbaasd is het nogal hoge gehalte aan de-werkelijkheid-mooier-maken-dan-het-is of je-beter-voordoen-dan-je-bent. Doen we allemaal aan mee.
Helemaal niets mis met een gelukkig gezinnetje natuurlijk. Ook niet met het geluksgevoel wat dat hopelijk met zich meebrengt.
Maar het leven wordt geregeld mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is, niet? Want feitelijk is dit leventje niet heel veel meer dan zuchten, eten, struikelen, drinken, kreunen en steunen.
Waarom dan die perfect pictures?

Van vrij en baptistisch tot retro reformatorisch: De 'perfecte plaatjes' vliegen ons om de oren.

Moet mijn lach vaak enigszins inhouden bij het voorbijkomen van weer een staatsieportret-achtige foto die in eerste instantie "voor opa&oma" bedoeld leek te zijn. Maar niet lang na moment van opname schoppen ze het tot een post op facebook inclusief de nodige like's. Sommige mogen zelfs tijdelijk dienst doen als omslag.

Henk & Inge
Je weet wel, plaatje van 'Hendrik & Inge'. Samen op de foto met hun 2 tot 4 kinderen, waarvan de één nog meer van Polo Ralph Lauren of Tommy Hilfiger aanheeft (of is dat alweer zóó 2008?) dan de ander..
Hij kalend maar stralend in de door zijn vrouw uitgekozen lichtgroene polo met geborduurd nummer en enkele nietszeggende Engelstalige termen. Eronder een kobaltblauwe skinny broek.
Zij met glossy lippen en een glossy in de hand en een iets te grote zonnebril zwevend op een dak van geverfde haren. Je kent het wel. Net echt ..
Overigens heb ik hier geen voorbeeldfoto van hoor, anders zou ik dit niet durven verzinnen.

Liken
't Is eigenlijk best triest hè. We liken soms een post van een facebookvriend, omdat een andere vriend dat ook reeds deed. Want stel dat die ene vriend nu denkt: hé, hij/zij liked dit niet.
Zìj liked mijn opmerking, dan zal ik maar haar fotootje liken...

Wij leven in een tijd dat de toneelschool overbodig 'liked' te zijn geworden.
Spelen we dankzij onze digitale wereld alias "sociale media" meer toneel dan ooit?

Genieten!
Wat ook opvalt: "GENIETEN" lijkt het toverwoord van deze digitale eeuw. Waarvan ik overigens iedere dag meer zeker ben dat het de laatste (volle) eeuw dezer aarde is..
"Heerlijk genieten", luidt menig tweet of onderschrift.
Van een roseetje (of is dat alweer zóó 2007?) op een terrasje wat "gepakt" schijnt te zijn tot een dagje Utrecht, een boottochtje of een HEERlijke worshipavond. Alles wordt gedeeld.

Best grappig allemaal hoor, en niks mis met genieten van het leven. Maar waarom vermoeien wij elkaar eigenlijk met al deze onzin? Genieten we met ons hart net zoveel als de iPhonefoto moet doen geloven?..

Hoe dan ook:  never picture perfect







ps: zou facebook niet wat spannender worden als er ook gedisliked kan worden? Zou mij wel liken ;-) Grapje, dat zou natuurlijk een ramp worden..


14 opmerkingen:

  1. Oei Hans, daar raak je een gevoelig snaar... bij sommigen dan. Niet zozeer bij mij hoor, alhoewel ik laatst ook een paar fotootjes op fb heb gezet :) Maar dat is voor wat mij betreft alleen voor de 'hoogtepunten' die ik graag es deel met vrienden en mijn familie in verweggiestan. Ben het met je eens hoor dat je veel veel-te-leuke berichten leest... Om bijna ontmoedigd door te worden voor in je eigen 'echte' leven. Het is zo jammer dat 'het liken' de boventoon voert, want ik denk dat men daar vooral op uit is, verslaafd aan zou ik haast zeggen. en als men dan geen like krijgt, oei, een deuk in je zelfvertrouwen, dat kan tegenwoordig al veel betekenen in deze digi wereld. en disliken... hmm, k weet niet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Disliken wordt een ramp natuurlijk. Daar is dus goed over nagedacht ;-)
      We blijven maar stickertjes met "like" op elkaar plakken hè. Dan denk ik aan dat prachtige verhaaltje van Max Lucado: "Niemand is zoals jij". Mooie mensen met geld en aanzien krijgen de meeste likes... Het is nooit anders geweest, de Bijbel staat er vol mee.
      Het is ook in digiwereld een heleboel toneelspel niet? Net de echte wereld.. Ook ik deel op fb een heleboel onzin hoor, doe er net zo hard aan mee. Maar wordt geregeld een beetje onwel/kriebelig van die plaatjes van 'het perfecte gezinnetje' weet je wel...

      Verwijderen
  2. Wel goed om weer eens bij na te denken in hoeverre ik ook een bepaald beeld wil scheppen bv op facebook, wat toch niet recht doet aan mijn echte leven... 'Likes' zeggen me trouwens niet echt veel - vooral bij jongeren gaat het trouwens wel vaak echt om de 'likes'... Laat zien wat je nieuw hebt, en foto's bewerken is met de pc natuurlijk ook heel makkelijk maar: ben je het zelf nog wel, denk ik dan. Ik denk dat ik maar es in gesprek ga - ook over dingen die sommige van mijn kinderen er op zetten waar ik niet zo blij mee ben.
    Oudere jeugd zet er bewust een nep-beeld van zichzelf neer en ze weten dat ook heel goed.
    Kuddedieren zijn we, ik herken wel juist vandaag het fenomeen "als de één het post zal het wel leuk zijn en dus deel ik het ook maar" bij het zgn flitsende filmpje met als titel: Fantastische auditie van onze eigen worshipkoning Michael W. Smith in The Voice of Holland...
    Over fake gesproken... ik vind het een zeer ergerlijk filmpje om verschillende redenen maar het wordt uitbundig gedeeld door mijn christelijke vrienden/kennissen. Iemand aan wie ik uitlegde dat ik het helemaal NIET leuk vond, zei daarna: oh, ik heb niet eens gezien wat ze erbij hadden gezet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks voor je eerlijke antwoord Gerda. I like that :) Niet verkeerd om het met je kinderen over het gebruik van facebook te hebben inderdaad.

      Tja, dat Voice-filmpje met Michael W. vind ik ook niks. Schrijnend gewoon om Gods glorie zo goedkoop neer te zetten meen ik. Zijn wèèr de gevoelens waar op ingespeeld wordt. Ergerlijk ja. Ben gelukkig dus niet de enige die daar zo over denkt ;)
      Wat dat betreft vormt dit filmpje een samenvatting van m'n blogje, is nu precies wat ik ermee bedoelde te zeggen.. Liken! die hap.. maar waarom eigenlijk?....

      Verwijderen
  3. mijn mening over dit is heel simpel...ik begrijpt je punt ...persoonlijk ik heb facebook voor af en toe als ik iets op me hart hebt...net zoals bloggen..ik heb een eigen mening en doe geen "likes"om alleen mee te doen...ik doe nooit iets om anderen gerust te stellen..of ik vindt iets leuks of niet..simpel...maar ik heb zo iets om alle negative dingen die misschien we als christenen meemaken op internet te schrijven...worden mensen ook niet vrolijk van...alles somber gaan zien is geen instelling

    ik denk zo over...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is goed om een eigen mening te hebben Soraya. Persoonlijk probeer ik dingen realistisch te bekijken, meer nog dan negatief of positief. In dit geval dus gewoon de draak steken met het fenomeen Facebook ;) Ook om elkaar en mijzelf eens wakker te schudden...

      Verwijderen
    2. snap ik bedankt voor je reactie hans..groetjes van ons

      Verwijderen
  4. Eerlijk gezegd heeft deze post heel wat door mijn hoofd gespookt :-) Dank je wel. Serieus hoor, het was helpend voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's zeker eerlijk Aritha. Mooi zo. You're welcome.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mensen leven blijkbaar van erkenning door anderen en we staan er allemaal bloot aan....Het zijn die dijkjes waar we zo lekker onze dag mee doorkomen en ons achter kunnen verschuilen. Ik vond het wel leuk dat een voorganger een keer zei: Oké, je hebt dus 500 vrienden, vraag even wie er morgen komt verhuizen dan...ik vind fb zoiezo niet zo.n medium om serieuze zaken op te zetten wat vrienden van vrienden weer kunnen lezen. 80 "vrienden" hoeven niet te weten dat ik me bijv. klote voel, daar heb ik een paar echte life vrienden voor;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar heb je er geen 80 van, gelukkig... ;)

      Verwijderen
    2. Het woord facebookvrienden vind ik eigenlijk geen goed woord. Het zijn facebookcontacten! Die contacten kunnen overigens best uitgroeien tot echte vriendschap. Dat is weer wel het mooie ervan. Ik heb een hele serie van die fb-contacten die ik na veelvuldige virtuele contacten ook heb ontmoet IRL. Dat is toch wel mooi. Daarom ben ik toch ook best wel weer blij met facebook. Het is in ieder geval een tool voor mij relaties aan te gaan met mensen, die open staan voor het delen van gedachten die wat verder gaan dan huisje boompje beestje...

      Verwijderen
  7. Mooi die eerlijke reacties ... Is het dat niet wat we echt bij elkaar zoeken en het ook bij anderen willen opwekken? Ik herken het wel Hans. Ik zet er af en toe ook wat plaatjes op van de family maar het is waar dat dat plaatje eigenlijk nog niet zo veel zegt over de kwaliteit van de relaties.
    Wat je je kunt afvragen is dan waarom wil een mens de indruk wekken dat hij succesvol is? Helpt dat de pijn verzachten van de werkelijkheid die soms verre van succesvol is?
    Ik peiger me nu even af om daar maar eens zelf een echt antwoord op te kunnen geven.
    Misschien zijn er dan toch nog wel wat meer verschillen dan we misschien dachten.
    Zelf post ik namelijk vaak nogal wat serieuse posten, niet omdat perse zo moet, maar dat is wel mijn aard. Om de zaak toch "aantrekkelijk" te houden, plaats ik er dan af en toe wat foto's op, maar naar mijn eigen gezin toe drukken de foto's dan uit dat ik het contact heb gewaardeerd, soms ook als iets wat de minder positieve dingen te compenseren, want je wilt toch dat die relaties goed blijven, om niet te zeggen graag ook nog wat beter worden en ik bedoel dan: inhoudelijker worden.... Is het niet zo dat we ten diepste misschien wel andere achterliggende motieven hebben om dingen te plaatsen, dingen waarvan we ons misschien niet altijd zo bewust van zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, dank voor je reactie(s).
      Dat lijkt er wel vaak op, Theo. Dat we de werkelijkheid mooier willen maken dan het is. En dat gaat vrij simpel op media als facebook. Het is kennelijk menseigen.
      Relaties willen we onderhouden, en ja liefst zo goed mogelijk. Maar dat gaat natuurlijk het beste in real life uiteindelijk. Zo heel sociaal is social media dus eìgenlijk niet....
      Hoe dan ook, facebook heeft ook zijn positieve kanten, laten we dus maar benutten!

      Het zijn inderdaad meer contacten, dan "vrienden", daar op facebook ;-)

      We hebben m.i. vaker dan we zelf denken achterliggende motieven. Bewust, maar misschien ook onbewust. Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
      En dat verschilt dan ook weer niet veel met RL.

      groet, -hans.

      Verwijderen