18 november 2013

De buitenkant van het leven


Ik kijk naar buiten
naar de wereld
het is de buitenwereld
ik kijk naar de buitenkant van het leven
levens van graaien en hebben
van weinig geven

de blaadjes dwarrelen nu steeds massaler van de bomen
als puzzelstukjes vallen ze op de grond
een puzzel die nooit af komt
de wonderlijke schoonheid van de natuur
ze bezwijkt
en lijkt de moed op te geven


men bouwt wolkenkrabbers
alsof het om poten van jonge boompjes gaat
steden veranderen ieder jaar
de ene toren nog hoger dan de ander
alwéér een nieuw wereldrecord!
de wereld,
het is een poppenkast

een dwaze strijd om macht en aanzien
een zelfzuchtig toneelspel
met afschuwelijke gevolgen van dien


skylines
die de horizon voorgoed laten verdwijnen
bodemloze prestatiedrang, the-sky-is-the-limit
welvaart verovert de wereld
ooit in New York, Londen en Tokio
vandaag in Dubai, Hong Kong en São Paulo

ondanks economische crises,
viert hedonisme nog steeds hoogtij
niets lijkt belangrijker dan behoeftebevrediging
ongeremde passie
voor genot en plezier
ach, het is de buitenwereld

aan jou en mij,
om de wereld ietsje mooier te maken,
van binnenuit ..






Hierbij kun je lezen: Genesis 11:3-9 en Spreuken 11:26


11 opmerkingen:

  1. De dagen van een mens zijn als het gras,
    hij is als een bloem die bloeit op het veld
    en verdwijnt zodra de wind hem verzengt;
    de plek waar hij stond, kent hem niet meer.

    Maar de Heer is trouw aan wie hem vrezen,
    van eeuwigheid tot eeuwigheid.

    Jacco.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :)
    Ooit wel eens naar Zwolle gereden vanaf de kant van de IJsselbrug? Zwolle wil ook meedoen in de vaart der volkeren (lees: meetellen met steden in de Randstad) en heeft nu enkele jaren twee hoge torenflatsgebouwen er staan... als je dan uit R'dam komt rijden heb je meer zo iets van: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
    Zeker die ´stoel´ is spuuglelijk vind ik.
    http://www.flickr.com/photos/34548585@N02/4629237588
    http://www.flickr.com/photos/26043313@N05/6842750177

    Maar bij God, gelukkig we don´t have to impress Him. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laatste keer dat ik er reed waren deze nog in aanbouw meen ik. Die rietveld stoel is best mislukt inderdaad ;-) Dit land mee vol mee :-( Rij eens op de A12 bij Utrecht, richting A'dam, soort glazen stad. Prestige... á 813 euro schuldenrente per seconde....

      Verwijderen
    2. Rietveldstoel, klinkt aardig 'cultuur'achtig, maar vreeeselijk mislukt ja,,, :D
      Van U'recht naar A'dam, daar kom ik eigenlijk nooit zo...

      Mijn dochter heeft in R'dam gewoond, Daar was het hele centrum natuurlijk aan de beurt om opnieuw opgebouwd te worden - die gebouwen daar kan ik nog wel waarderen in hun 'soort'...

      Verwijderen
    3. De 'oude' torens en gebouwen zijn vaak prachtig! Betoverend mooi soms. In NYC staan er ook veel. De oudste zijn het mooist; Woolworth Building en Chrysler Building bv. Jammer dat we nu in het glazen tijdperk leven.... Al is glas doorzichtig, transparant is deze tijd allerminst, om het maar metaforisch te houden ;-)

      Verwijderen
    4. Ja... dat is om de schijn op te houden.
      Je hebt al veel gezien van de wereld zeg,,, Oude ´nieuwere´ torens bedoel je. :)

      Verwijderen
    5. ;-) Schijn ja. Schoon of vuil..
      Zie nu uit naar de Gouden Stad, zonder torens.. hoop ik...

      Verwijderen
  3. Klasse Hans, en ontnuchterend. Vraag ik me meteen af hoe ik de wereld kan veranderen en besef dat ik dat niet kan, misschien een heel klein stukje, meer niet. Ik zou anders maar trots worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het, Fred. Goed om dat te beseffen! Laten wij doen wat we kunnen doen, ook al is dat niet meer dan ìetsje. Trotse mensen zijn er al genoeg..

      Verwijderen