2 november 2013

Pure Schoonheid ~ my tribute to Ireland


Smaragd van de oceaan,

jij bent ontroerend mooi
jouw heuvels zijn altijd groen
in veertig tinten
kan het niet helpen
maar ik ben gewoon verliefd op je
al heel lang
en de rest van mijn leven

Groen eiland,
ik hou van je oneindige muurtjes
begroeid met mos
in vele soorten
van je wilde fuchsia-bomen
en heggen van huizenhoge rododendron's
die smalle malle weggetjes
nog smaller maken

Weet je?
ik zie liever een klein stukje van jouw oudheid
dan al het nieuwe hier
je ontelbare ruïnes, je dakloze kerkjes
je verborgen schatten
de eeuwenoude begraafplaatsen,
soms zelfs meer dan een millennium oud
versierd met ongetemd klimop

Ik mis je,

ruige kust van Clare en gekleurde huisjes van Dingle
oude bomen van Glengarriff en cappuccino in Bantry House 
Healy Pass en Galway Bay
koffie met zelfgebakken chocoladecake in Adrigole
 Connor Pass en Castletownbere
Guinness in Kenmare en fish & chips in Portmagee
en de rustieke meren van Killarney
~
kruideniertje van Sneem
en de steile weggetjes door Beara
oneindige horizon over de oceaan bij Mizenhead
rotsen van The Burren, steile wanden van de Cliffs of Moher
en de Highlands of Kerry
ik mis het met schelpen overladen witte strand van Derrynane
en de sprookjestuinen van Derreen
~
Ik mis je afgebladerde houten deuren
je sfeervolle pubs
waar het zwarte bier nog lekkerder smaakt dan hier
je overvloedige sea pinks en gele lis 
je luidruchtige zeevogels en ontelbare schapen, je regenbogen
je vergane visnetten en oude lekke bootjes
en je mysterieuze forten overwoekerd met shamrock

Ierland,
romantisch land,
wanneer ik aan jou denk
gaat dat telkens gepaard met mooie momenten uit mijn leven
dan droom ik even weg
en dan groeit mijn verlangen naar een pijnloos en sterk lichaam
naar alles wat hier zo vanzelfsprekend lijkt
maar het nooit zal zijn
noch is geweest

want pure schoonheid is ..


Eéuwig






laden van de foto's kan bij eerste bezoek even duren.

klik op foto voor beste kwaliteit































Dingle


"The fishing boats of Dingle"




Mount Brandon




























Kilmalkedar






For the great Gaels of Ireland
Are the men that God made mad,
For all their wars are merry,
And all their songs are sad.
G.K. Chesterton

Gap of Dunloe





There's the joy of dear Killarney
In these blessings meant for you,
There's a bit of Irish blarney,
There's a touch of magic, too.
There's a hope that love and laughter
Will steal your heart away
And a prayer that all you're wishing
God grant you and yours today

































The Three Stooges, Dingle 2003





-|-| /-\ |\| S



7 opmerkingen:

  1. Iedereen zingt hier het Molly Malone al mee. :) (Wat erg, als eerste het Irish drinklied aanklikken...!)
    En de rest ga ik vanavond eens even echt van genieten... :) Erg mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dat is nog eens een ode ...!
    Pure schoonheid, zo te zien aan de plaatjes, volgens mij ben je er al meerdere keren geweest, Hans ... Het is wellicht ook een beetje heimwee, wat hier uit spreekt?
    Maar inderdaad, hou je daar maar aan vast, schoonheid is eeuwig.
    En het mooiste komt nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anton, thanks!
      Ben er slechts 2 keer geweest. Maar inderdaad, heimwee is het juiste woord.
      Het mooiste komt nog, zeker weten. We kunnen het ons niet voorstellen, maar straks zal alles mooier zijn dan het mooiste op aarde, nòg mooier... Eeuwige schoonheid!

      Verwijderen
  3. Je hebt je passie voor Ierland mooi beschreven Hans. En prachtige beelden er bij!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel Marga. Hoop dat je zo kunt meegenieten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dat ontzettend mooi. Een prachtige beschrijving en zulke mooi foto's van het landschap. Het lijkt wel wat te hebben van Noorwegen, het land waar ik graag kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben er nooit geweest en zal er ook wel nooit komen maar jouw foto's zorgen ervoor dat ik er in mijn fantasie even ben ♣

    BeantwoordenVerwijderen