4 april 2012

Ik was het ~ Lijdenstijd [7]


Stond ik ook niet bij dat middelste kruis?
Was ìk niet degene die de soldaat de spijkers aanreikte?
Kruisigde ìk stilletjes Jezus van Nazareth??

Ja, ik stond daar ook, stiekem tussen de menigte.
Plotseling hoorde ik een stemmetje.
Het was alsof ik mijzelf hoorde, of toch niet?

Ik keek om mij heen.
Daar stonden snikkende mensen.
Vrouwen die om Hem huilden.

Gods Zoon ging vrijwillig naar het kruis, zo leek het. 
Maar ìk, ik hield Hem niet tegen..
Wéér hoorde ik tussen al het lawaai, diezelfde stem.

Iemand dreef de spot bij het gekreun van de Man aan het kruis.
Niet veel later hoorde ik alleen mijn eigen stem nog.
Plòtseling .. was ik de enige nog bij dat kruis.

Ìk was het! ik was het .. die de Lijdende bespotte ..
Ja, ik was het,
die Zijn bloed vergoot ...








Afgeleid van een gedicht van Horatius Bonar (1808-1889)


6 opmerkingen:

  1. De Farizeeën, het Sanhedrin, Herodes, zijn soldaten, Pilatus en zijn soldaten, de opgehitste Joden, de spottende voorbijgangers. Zij hebben allemaal bloed aan hun handen..
    Maar ik ben zelf net zoveel schuldig.
    Schuldig aan Zijn heilig bloed...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven Hans, ik beaam het zinnetje: Maar ik ben zelf net zoveel schuldig, voor 100%. Sommige mensen menen dat de Joden Jezus aan het kruis sloegen. Maar die hebben er geen jota van begrepen. Jij en ik, ik en jij, die waren het. Daar wordt de mens stil van...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsja, dat het onze fouten waren waarom Hij die lijdensweg ging, dat kan ik toch nooit helemaal begrijpen, maar ik probeer me er wel bewust van te zijn door in overwinning te leven! Hij verdient dat toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marja, maar Hij deed het toch òm onze fouten? Het wàren niet onze fouten, het ZIJN nog steeds onze fouten waarom Hij dit deed. Voor ons! Pasen kunnen we niet vieren zonder ons hier eerst bewust van te zijn toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Hans, zo is het helemaal. Ik was het die Zijn bloed vergoot.. met mijn zonden. Wat een dierbare Heiland hebben we toch, wat is Zijn liefde onvoorstelbaar groot, dat Hij ons eerst liefgehad heeft, voordat wij Hem liefhadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend mooi verwoord. Ik was het! Wat een liefde. Hij deed het voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen