3 maart 2013

Het plaatje van je leven


Wat maakt nu een goede foto zo mooi? Feitelijk datgene wat binnen het kader valt.
De kern van elke plaatje is het kader. Want dat bepaalt wat we zien.
Het is een uitspraak van een Engelse schrijver die ik graag mag lezen:

Art is limitation; the essence of every picture is the frame.
G.K. Chesterton, Orthodoxy

Zo is het eigenlijk ook met ons leven. Ons leven wordt in zekere zin bepaalt door wat wij zien. Door onze beperkingen dus eigenlijk. Misschien is het beter te zeggen; de grenzen van ons aardse bestaan: "Het frame".
Wanneer wij onze beperkingen durven te accepteren en onze verlangens los kunnen laten, zullen we werkelijk Vrij zijn. Vrijheid die nodig is om een bijzonder plaatje te laten maken: De foto van je leven. Of de röntgen van je hart ..
Gemaakt door God ...

Lake Manyara, Tanzania. Februari 2000
If you draw a giraffe, you must draw him with a long neck.
If in your bold creative way you hold yourself free to draw a giraffe with a short neck, you will really find that you are not free to draw a giraffe.
G.K. Chesterton, Orthodoxy

Kijk niet naar wat er niet is, maar naar datgene wat er wèl is. Wat jou je leven kleur geeft. Dat lukt enkel wanneer we ons leven in handen van de Schepper leggen. In handen van de Maker van het leven, die ons liefdevol schiep.


Ik geloof dat wat ik geloof, mij maakt wie ik ben.
Ik heb het niet bedacht, niet gemaakt. Nee, het maakt mìj.

Ook een uitspraak van Chesterton. Hij had het goed gezien, meen ik.
Later is zijn uitspraak in een prachtig lied verwerkt door Rich Mullins, Creed :

And I believe what I believe,
Is what makes me what I am,
I did not make it, no it is making me.
It is the very truth of God and not 
The invention of any man. 

Alleen de mens die zijn vertrouwen op God durft te stellen, zijn of haar leven in Gods handen legt, zal over het randje van dit leven kunnen gluren.

Dit geeft een onuitsprekelijke hoop: Dat je elke dag weer beseft dat er Iemand is die je gemaakt heeft. Dat er Iemand is die op je wacht. Dat er Iemand is die onvoorwaardelijk van je houdt.
Opdat je over het frame, over de rand van dit leven heen kunt kijken en straks een Leven binnenwandelt waarin geen kader meer zijn zal ― Een tijdloos en grenzeloos bestaan!
 Voor eeuwig bij Hem.




Hierbij kun je lezen: Mattheüs 16:24-27

13 opmerkingen:

  1. Mooie blog en ook een prachtig nummer. Mooie en krachtige uitspraak van Chesterton!
    ...Een tijdloos en grenzeloos bestaan, voor eeuwig bij Hem... ja, denk dat dat ons grootste verlangen is (ook al zijn we er niet altijd even bewust van). Verlangen bij Hem te zijn, Hij, die ons schiep!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja goed hè die Chesterton. Dank je. Rich Mullins (verongelukt in 1997) is mijn geestelijk vader.

      Verwijderen
  2. Ons grootste verlangen... jazeker! Mooi en beeldend geschreven Hans, dank je voor de bemoediging!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor deze tijd en voor de eeuwigheid! Wat een heerlijke post Hans! En zo waar! Het maakt de beperkingen in het leven meer draagbaar als je het kunt zien in het perspectief van wat komen gaat. En wat een troost dat we bij momenten alvast een voorproefje ervan mogen ervaren. Veel zegen toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Ron. Precies, zicht op de eeuwigheid geeft hoop! Genoeg voor elke dag...

      Verwijderen
  4. http://greetingsoutarnhem.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi Hans en heel waar. Een tijdje niet geweest hier dacht dat je even een kleine stop had maar gelukkig is Hans daarweer als onvermoeibare strijder op het toneel van het ware bestaan....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Peter. Nou, ik blog wel minder dat wel. En bevalt me even goed. Maar helemaal stoppen is lastig hè ;) Aldaar nog pijn in de darmen en omstreken?..

      Verwijderen
  6. Wat een uitzicht hebben we toch.....en wat een vooruitzicht.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen