13 december 2014

Top12 (9) - Kunstschilders


  1. Vincent van Gogh
  2. Todd A. Williams
  3. Cornelis Springer
  4. Michael & Inessa Garmash
  5. Rembrandt van Rijn
  6. Scott Mattlin
  7. Blair Edmund Leighton
  8. Trent Gudmundsen
  9. Vicente Romero Redondo
  10. Azat Galimov
  11. Abbott Fuller Graves
  12. Barend Cornelis Koekkoek

   Klik op de namen voor afbeeldingen.
   Klik op de cursieve linkjes hieronder voor meer info.


Achtergrond

Vandaag de dag zijn goede kunstschilders niet meer te tellen. De markt is verzadigd ..
Vandaar dat de lijst zowaar ook een aantal nog in leven zijnde namen bevat.
Belangrijkste criteria bij een schilderij zijn voor mij het motief (onderwerp), de diversiteit van de schilder en het verhaal erachter. Van Gogh was kunstschilder, maar voor mij is hij meer: Reisgenoot.

Pablo Picasso was de laatste 'held'. Hij sloot een periode af waarin de ene na de andere stijl werd ontwikkeld. Nu is alles doorontwikkeld. Niets is nog nieuw..! Picasso staat niet in mijn top12, heb er weinig mee. De opvolgers van Picasso kunnen mij vaak nog minder boeien, irriteren zelfs. Hierbij is Mark Rothko wel mijn grootste ergernis.

Hou het meest van de stijlen: ImpressionismePost-impressionisme en
Romantisch realisme.

Romantiek kan worden overdreven, zoals bij Thomas Kinkade. Knap om zo een eigen sprookjeswereld te creëren, maar niet echt meer een schilderij te noemen mijns inziens.

Realisme kan ook flink doorschieten, zoals bij bv. Paul S. Brown en de Nederlander Tjalf Sparnaay. Bijzonder knap, dat wel. Of bij de waterverf-schilderijen van Steve Hanks met daarop met name schaars geklede vrouwen. Misschien wel de allerbeste in het genre realisme! Hoe mooi ook, meer foto dan schilderij. Ik voor mij vind de emotie tussen schilder en canvas veel minder voelbaar.

Vincent van Gogh - "15 Zonnebloemen in een Vaas"
Sompo Japan Museum of Art, Tokyo

Toelichtingen


1.  Vincent van Gogh (1853-1890)
Zijn talloze brieven vertellen wie hij werkelijk was. Vanwege de brieven ben ik des te meer van zijn werk gaan houden. Sommige van zijn schilderijen zijn ook zonder de achtergrond uit de brieven, uniek mooi. Mijn favoriete kunstschilder!

2.  Todd A. Williams (onbekend, 20e eeuw)
Fijne en soms grove penseelstreek gecombineerd tot plaatjes van schilderijen.

3.   Cornelis Springer (1817-1891)
Als geen ander doen zijn stadsgezichten ons met een soort heimwee herinneren aan hoe wij ooit in Nederland als Nederlanders leefde ..

4.  Michael & Inessa Garmash (onbekend, 20e eeuw)
Dit stel werkt samen en scheppen op het doek een romantisch impressionisme dat bijna niet romantischer kan.

5.  Rembrandt van Rijn (1606 of 1607-1669)
Geen nadere kennismaking nodig dacht ik. Zijn Terugkeer van de verloren zoon blijft bijzonder. Ook zijn "Hoofd van Christus" (1648) vind ik erg mooi. Sommige mensen zullen Rembrandt in een dergelijke lijst meteen op 1 zetten. Ik ben niet heel groot fan van zijn voor de Haagse school typerende nogal donkere pallet.

6.  Scott Mattlin (1955-)
Per toeval ontdekt. Deze Amerikaan creëert wonderschone plaatjes met zijn penselen. Hou van de grove streken om de fijn aangebrachte delen heen.



 Rembrandt, Rembrandtplein te Amsterdam.
Eigen foto

7.  Blair Edmund Leighton (1853-1923)
Eén van de pre-Raphaelitische 'broeders'. Romantisch realistisch.

8.  Trent Gudmundsen (1978-)
Schilder met een voorliefde voor, in zijn eigen woorden; "Gods Creaties". En dat is terug te zien. Natuurlijk en puur.

9.  Vicente Romero Redondo (modern, Pastel artiest uit Madrid)

10. Azat Galimov (1958-)
Een Russische schilderijmachine uit Sint Petersburg. Ben, net als bij Scott Mattlin's werk, gek op zijn gebruik van licht en combinatie van fijn en grof.

11. Abbott Fuller Graves (1859-1936)
Met name zijn voorportalen, deuren en doorkijkjes in tuinen vind ik bijzonder gaaf. Maar ook sommige van zijn pioen boeketten. Hij was ooit leerling bij de Parijse kunstschilder Fernand Cormon. Net als Vincent van Gogh en o.a. Henri de Toulouse-Lautrec, Emile Bernard en Henri Matisse.

12. Barend Cornelis Koekkoek (1803-1862)
Prachtige landschappen met prominente plaats voor grote bomen. En ik houd van grote bomen, want die vangen zoveel wind.. In Kleef staat het B.C. Koekkoek-haus.



Nog enkele namen die eigenlijk net zo goed in deze lijst hadden kunnen staan, klik op de naam voor afbeeldingen:

Huge Clarlemont  Morgan Weistling  Charles Leickert  John Constable  Michael Dudash 
Édouard Manet  Ivan Shishkin  Vladimir Volegov  Childe Hassam  Rudolf Ritter von Alt 
Peder Mork Mönsted (bijna niet te geloven!)  August Wilhelm Leu  Vicente Romero Redondo 
Willem Koekkoek (eigenlijk net zo goed, of beter, als zijn grote voorbeeld Cornelis Springer)  Edgar Degas  Camille Pissarro  Pierre-Auguste Renoir en Paul Cézanne. Picasso zei over Cézanne: He is like the father of us allDe vader van het post-impressionisme.
Net als Vincent Van Gogh en Charles-François Daubigny woonde Cézanne enige tijd in Auvers-sur-Oise, net boven Parijs.

etc. etc.

Wie zijn jouw favorieten?


      |-| a n s

p.s. klik hier voor mijn Top12 - Schilderijen.



3 opmerkingen:

  1. Er is inderdaad veel moois!
    Mijn favoriete kunstenares blijft onze dochter: www.anneillustrations.com :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, die was ik nog vergeten ;) Terecht Wendy, jullie dochter heeft veel talent!

      Verwijderen
    2. Haha, dank je voor je compliment Hans ;)

      Verwijderen