28 mei 2012

De grootste Kracht op aarde


Pinksteren wordt in christenland ook wel het Feest van de Geest genoemd.
Ene prof. van Ruler zei ooit: "Pasen is het fundament waarop we staan en Pinksteren de kracht waardoor wij gaan."

Persoonlijk vind ik het lastig om de heilige Geest als een Persoon te zien. Toch spreekt de Bijbel over Hij en Hem, dus in de persoonsvorm. Het vormt de basis voor de leer van de Triniteit of Drie-eenheid. Dat woord staat niet in de Bijbel, maar ze legt het wel zo uit. Afijn, het is ook niet belangrijk. Voor mij, ik kan het ook niet helpen, ìs de heilige Geest God en ìs de heilige Geest Jezus. Hij is Gods aanwezigheid op aarde.
De heilige Geest staat voor vernieuwing, reinheid, puurheid en vrijheid. Zijn kleur is Wit ..
Want daar "waar de Geest van de Heer is, daar is Vrijheid" ~2 Kor. 3:17.
Daarom zit er zoveel kracht in de heilige Geest. Door de geest worden we Vrije mensen.

Door de Geest wordt de mens vernieuwd. We gaan alles met Andere ogen zien. We gaan de Bijbel door een geestelijke bril lezen en de Bijbel.. gaat Open.. Dat komt door Gods Geest. Het is de "Geest van de Waarheid". Zonder de heilige Geest zouden we er waarschijnlijk (helemaal) niets van begrijpen..

De uitstorting van de heilige Geest wordt wel de geboorte van de Kerk genoemd, Gods Gemeente. We zijn dus bijna 2000 jaar oud. Hoeveel jaren zullen er nog bij komen?



Jezus zei tegen zijn discipelen:
"Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb."
~Johannes 14:26


Jezus noemde de heilige Geest; de Trooster.
Dat is belangrijk te beseffen want juist dàt geeft ons hier en nu de moed om verder te gaan. Kracht en troost in een wereld vol lijden en in een aards leven vol teleurstellingen. Wij leven nog niet ìn het Koninkrijk, en leven dus ook geen Koninkrijksleven. Maar wanneer Jezus in ons hart zit, is dáár het Koninkrijk aanwezig! Hier en nu.

"Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: de Geest van de waarheid. De wereld kan Hem niet ontvangen, want ze ziet Hem niet en kent Hem niet. Jullie kennen Hem wel, want Hij woont in jullie en zal in jullie blijven."
~Johannes 14:16,17  -- Hoe mooi is dat!

Karl Barth zei over de heilige Geest: "Het is de doopnaam van Jezus"..
Deze Geest zal ons leiden door de Bijbel en meer nog; door heel ons leven heen.
We kunnen niet zonder. Want dìt leven is bepaalt geen feest..
Maar met Jezus zijn we op weg naar het grootste en gaafste Feest ooit! Hàlleluja.
De heilige Geest vertegenwoordigt Jezus. Hij is dus àltijd bij ons, Hij wil zelfs in ons wonen.

De troostende werking van de heilige Geest is de grootste Kracht op aarde.


Hierbij kun je lezen: Johannes 14:15-27, 2 Korinte 3:12-18 en Handelingen 1:24-2:42

6 opmerkingen:

  1. De doopnaam van Jezus, ja mooi verwoord vind ik dat. Er zijn mensen die de Heilige Geest zo op zichzelf plaatsen. Heb ooit een boek gelezen dat beweerde dat je ook een relatie met de Geest moet hebben. Alsof je los van de Vader, de Zoon een soort vage kracht hebt waar je ook een relatie mee aan moet gaan. Alsof de drieenige God een soort losse componenten zijn. Dan krijg je van die studieboekjes over de Geest en ik meen dat de Geest niet Zichzelf maar Jezus in het volle licht plaatst. Jezus zelf plaatst de Vader in het volle licht. Laten we het maar niet ingewikkelder maken dan het al overkomt. Ik houd het dus op die Trooster want als er een ding is waar wij om verlegen zitten is het de troost dat Hij alles in orde maken zal. Wat zeg ik, Hij deed het al....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wat we inderdaad hàrd nodig hebben: Troost.
      Amèn: Alles is Volbracht. Alleen de uitdaging die leven heet, nog overleven... ;-)

      Verwijderen
  2. Ik vind het heel mooi dat Jezus ooit zei dat Hij de Geest zou sturen als onze Helper. “Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger [Helper] te geven, die altijd bij je zal zijn” (Johannes 14:16).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi omschreven Hans! Mooi hoe prof. van Ruler dat zei: 'Pasen is het fundament waarop we staan en Pinksteren de kracht waardoor wij gaan.' Ik weet eerlijk niet veel meer te schrijven in mijn reactie, want eigenlijk is alles al gezegd... dus bedankt voor dit mooie blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jedidja, dat we een Helper hebben is zeker mooi, en een héle Troost.
    @ Tineke, Dank je! Ja, mooi gezegd van Van Ruler hè. Zo is het gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stukje Hans, een zinnige overdenking zou ik zeggen. Ik lees het nu pas, en heb net deel 2 over de Geest op mijn blog geplaatst, gaat mooi samen.
    Hartelijk dank voor je mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen