17 juni 2012

Jongetje als ik

re-edited post
God werd Mens. 
Dat is een rare gedachte hè. Welke God werd nou mens?! De meeste goden zijn van hout of ijzer.. Maar een God die ook Mens werd, is de Enige God die ons begrijpen kan.. Hij kroop in een baarmoeder en werd een foetus..
Alvorens Jezus een volwassen Man werd, was Hij een foetus, een baby, een jongetje, een tiener... Jezus was ooit een kind. 
Daar gaat dit blog over: Hoe was Jezus als Jongetje?


" Heer Jezus,
U was net als ieder mens ook ooit een baby'tje.
Huilend in de vroege morgen.
U lag daar, gewikkeld in een oude doek, in een simpel stalletje.
Ik lag in een redelijk comfortabel babybedje, gekleed in babyblauw.
U werd geboren in Nazareth, ik in Veenendaal.
Net als U, groeide ik van een baby naar een jochie.
Op school werd ik soms gepest.
Heer, ging U ook naar school?
Werd U ook weleens gepest?
Had U vriendjes waarmee U spelen kon?

Toen ik twaalf was nam ik afscheid van zondagsschool.
Ik kreeg een spannend boek van W.G. van de Hulst mee naar huis.
Ù was in de tempel, en gaf gratis onderwijs uit de Thora en de Profeten.
Blijkbaar was U weggelopen van Uw ouders, foei...
Deze leraren stonden verstèld van Uw kennis.
Ze luisterde aandachtig naar U.
Ik luisterde naar mijn zondagsschoolmeester.
En graag, hij kon zó mooi vertellen!
Over de Herder die op zoek ging naar dat ene schaapje.
En over die laatste keer dat U barbecuede met Uw discipelen.

Of over de eigenwijze Petrus die zoveel van U hield.
Mijn zondagsschoolmeester is inmiddels 88 jaar.
Ik zie hem nog steeds voorbij crossen op zijn elektrische fiets.
Waar blijft de tijd?.. 














Jezus, als jochie hield ik al van U.
Begrijpen deed ik er verder niets van.
Maar bij geloven en liefhebben hoeft dat gelukkig ook niet..
U reisde ieder jaar naar Jeruzalem.
Om het feest van Pesach te vieren met Uw ouders.
Ik ging bijna ieder jaar met mijn ouders naar De Alpen.
Paasfeest vierden we gewoon thuis en in de kerk.
De Bijbel die U gelezen heeft, noemen wij het Oude Testament.
Want wij hebben ook het 'Nieuwe Testament'.
De Tenach deel II, zeg maar. Met U in de hoofdrol.
Maar over Uw aardse leven tussen Uw 12e en 30e jaar, wordt niets verteld.
Wat deed U allemaal in die periode?..


Gooide U ook platte stenen over het wateroppervlak?
Ik wel, dat leerde ik van mijn vader. "Slifferen" noemde hij dat:
Wie het vaakst de steen over het water kon laten stuiteren.
In Oostenrijk hielden we fanatieke wedstrijdjes.
Ik groeide op tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.
U in Galilea.
Daar kon het best heet zijn, toch?

Bij ons op school hielden we eens een waterfeest in de zomerhitte.
Heeft U weleens in een waterfontein gespeeld?
Heer, viel er in de winter soms ook zoveel sneeuw, daar in Galilea?
Ik maakte dan een raar figuur van de verse sneeuw.
Een sneeuwpop noemen wij dat, met een dikke wortel als neus.
U maakte misschien een sneeuwengel, met vleugels? 
J

Lieve Jezus,
Bent U ooit verliefd geweest op een mooi Joods meisje?

Zo'n beeldschoon Esther-achtig meisje met bruine ogen en lange zwarte haren?
Waren er meisjes die om U giechelden?
Maakte U ze aan het lachen?

Heer, als jonge jongen hielp ik vaak mijn vader. Vaderdag of niet.
In- en uitschouwen van dozen met snoep of chocolade 
J 
U zult Uw V(v)vader vast héél veel geholpen hebben ...
In de werkplaats. Iets moois maken van hout.
Of hakte U misschien bomen om? Er moest immers wel hout zijn.
Toen U ouder werd en U inmiddels een volleerd timmerman was,
zult U vast mooie banken en tafels hebben gemaakt.
U was een Vakman .. zònder hokjes ...
Want bij U is iedereen Welkom.


Heer, dank U, dat U ons telkens weer uitnodigt.
Om dicht bij U te zijn, om te rusten in Uw armen.
Om aan Ùw tafel te komen. De Tafel met brood en wijn.
De Tafel van Vergeving, Verzoening en Vreugde.

Als Kinderen van één Vader.
Dank U Heer, dat U door Uw leven te geven, àlles betaald hebt.
Dat U aan het Kruis aan ons dacht,
aan ìeder kind ..

Heer, U was een jongetje als ik .. maak me een Man als U ... 
 

Help me, elke dag opnieuw,
om meer op U te lijken. "


   |-| /-\ |\| S

11 opmerkingen:

  1. Mooi en 'leuk' geschreven Hans, en wat een lieve foto;)
    Ja, eigenlijk is het voor íedereen Vaderdag, ook al vier je misschien geen vaderdag, om wat voor reden dan ook, voor je aardse vader. Zoals je schrijft: '...kinderen van één Vader!' Bedankt voor je mooie blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het, Tineke. Fijn dat jij het zo kunt/mag beleven!
    Dank je ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie, gevoelige blog, ik denk dat ook wel es: hoe zou Jezus zich als jongen gevoeld hebben, Hij wist denk ik waar Hij voor gekomen was, dat zal ook wel een schaduw op zijn onbezorgdheid geworpen hebben wellicht. Wij lagen de hele vaderdag ziek in bed;(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar, Mirjam. Hij wist waarvoor Hij naar de aarde gekomen was. We weten alleen niet op welke leeftijd Jezus zich daarvan bewust werd natuurlijk.
      Hij kwam als Verlosser, en Hij hééft ons verlost. De rest is niet zo belangrijk. Vond het een leuk idee om mij te verplaatsen in Jezus als Jochie...

      Verwijderen
  4. Dat heb jij dan beslist voor op mij (als je zo mag spreken) dat je de Heer als kind al mocht kennen. Dat mis ik nog altijd een beetje want je groeit toch op een andere manier op dan iemand die Hem reeds als kind mag kennen.
    Tja over de jonge jaren van Jezus op aarde, er is zo weinig over geschreven in de bijbel helaas. Dat Hij nooit ziek was, geen griep had, een rotte kies, jeugdpuistjes en al de andere kleine en minder kleine dingen die in ons lichaam fout gaan, gaf Hem beslist een voorsprong zou ik zeggen. Ziekte en verval komen uit de zonde tenslotte. Niet eens uit onze daden maar uit onze positie. Geboren in zonden. Wie niet zondigt kan dus ook niet ziek worden (zou ik zo denken). Dat neemt ons mee naar het kruis waar iemand hangt die eigenlijk niet kan sterven. Goed onze zonden nam Hij op Zich, oke. Maar volgens mij kon Hij toch niet sterven dan dat Hij Zijn leven vrijwillig aflag. Prijst God dat Hij dat deed want door dat sterven volbracht Hij. Niemand anders kon het doen, enkel Hij.

    Daarnaast staat er dat Hij op gelijke wijze als wij verzocht is geweest (in alles). Maar hoe kan Hij verzocht zijn geweest is jarenlange lichamelijke pijn als mens, als het Hem niet kon treffen? Een lastige vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hier wil ik toch op reageren omdat ik denk dat je redenatie niet klopt. Als je jesaja 53 leest zie je daar dat Hij met ziekte vertrouwd was. Als je niet zondigt wil dat m.i. niet zeggen datje niet te kampen hebt met de gevolgen van de zonden. Ziekte is geen schuld, maar een gevolg van de grote menselijke schuld tegenover God. Jezus is in alle dingen gelijk geworden aan ons maar zonder te zondigen.de gevolgen van de zonden hebben hem ook getroffen!! Lees jesaja en je zult het zien.
      wanneer je stelt dat Hij beslist een "voorsprong" had, denk ik dat je tekort doet aan zijn lijden.
      Ik hoop dat je het okee vindt dat ik je daarop wijs.

      Verwijderen
  5. Mee eens. Niemand Anders kon dat doen. Enkel de God die bereid was te sterven.. voor ons.
    Op die lastige vraag heb ik ook geen antwoord Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou Jezus 'ziekte' gevoeld hebben toen Hij aan het kruis hing?

      Verwijderen
    2. Geen idee, Djoeke. Ik denk het niet eigenlijk, ook niet in de geest van Jes. 53..
      Eén ding is zeker: Jezus ervoer aan het Kruis absurde pijnen en een Diepe eenzaamheid.

      Verwijderen
  6. Schattige foto! En wat je schrijft is heel boeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed verwoord, mooi om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen