10 juni 2012

Valt niet mee


Het valt niet mee om op Jezus te lijken ..

" Heer, het is nogal curieus om de ander de andere wang toe te keren.
Soms haast ondoenlijk om vriendelijk te blijven.
Vooral tegen mensen die zogenaamd vriendelijk doen..
Hoe kan ik rustig blijven bij hen die mij beledigen?
Of geduld houden met de mensen die mij schoffeerden?
Het is lastig om degene die mij pijn doen, te zegenen.
En bijna een sprookje om een man van Vrede te blijven.
Als ik denk aan Petrus en Paulus, aan Johannes en de andere Apostelen,
dan doe ik het volgens mij niet zo best ...

Heer, het valt ook niet mee om op U te lijken.
Waarom moet ik bidden voor hen die mij uitgespuugd hebben?
Om dàn niet te oordelen is bijna te vroom om waar te zijn..
Waarom ook nog een tweede mijl met die veeleisende figuur meelopen?
Liever niet.
In vertrouwen de onbekende toekomst tegemoet gaan?
Verder kijken dan morgen lukt me al nauwelijks..
Het is soms moeilijk Heer, om alle zorgen te vergeten.
Om enkel bij vandaag te leven.


  Foto: Michael Belk

En hoe kan ik hen die mij bedriegen 490 maal vergeven?
Heer, hoe kan ik ooit mijn vijanden liefhebben?!
En Heer, hoe kan ik een mooie vrouw nìet begeren in mijn hart?

Nee, het valt niet mee om te geloven als een kind.
Het is heftig en vergt moed om een stap in geloof te zetten.
Over water lopen is makkelijker gezegd, dan gedaan.

Heer, het valt niet mee om een man van Geloof te zijn.
Het valt niet mee Heer Jezus,
om op U te lijken. "




      


Hierbij kun je De Bergrede lezen: Matteüs 5:11 - 7:1

7 opmerkingen:

  1. Het is ook mijn dagelijkse worsteling. Ik faal erin om op Hem te lijken en toch wil ik zijn naam als christen dragen. Je neemt je elke dag weer voor: dit zal een dag van heiligheid zijn, maar al heel snel heb je de eerste verkeerde gedachten te pakken, de verkeerde woorden en gevoelens. Ik dacht vroeger altijd dat ik een hele dag heilig had geleefd. Maar ik bedroog mijzelf. Ik heb Jezus niet een beetje nodig of iets meer. Ik heb hem geheel en al nodig. Als de melaatse die slechts rein kon worden verklaard als de belijdenis welke hij gaf:"Helemaal onrein" was. Dan was de melaatse wit als sneeuw en de priester verklaarde hem rein. Begrijpen is mij te wonderbaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het illustreert maar weer eens dat een mens enkel van en uit Genade kan leven. We kunnen het onmogelijk zelf verdienen. Ondanks alle legale vroomheid en voornemens daartoe.. Het discipelschap: We bakken er niet veel van hè.
    We hebben Hem nodig. Zijn offer, liefde, genade en geduld.
    Wat ik gaaf vind Peter, is dat jouw reacties vaak blogjes op zich zijn. Dank daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo gaaf dat Hij precies weet hoe je je voelt!
    Mn man zei van de week nog:ik vind het maar moeilijk om christen te zijn, worstelt ook met bovenstaande dingen. Ik ben zo blij dat we van genade leven en niet meer onder de wet. We kunnen het echt niet zelf, alleen leven van Zijn genade. En ja, soms vind een ander dat zwak, maar ik kan niet zonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Hans
    Hier weer een redelijke dag wat gezondheid betreft. Werken ging goed, enkel vanmiddag even liggen pitten zo moe. Vanavond voetbal maar je weet dat ik daar geen bal aan vind. Wie wel, ook oke, ieder zijn meug. In de straat hangen de vlaggen wat onzeker en klinken er toeters maar nog wat slap als geblazen uit een olifantenslurf zonder blauwe pilletjes. We wachten het maar af...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zullen zien Peter. Hopelijk voor jou een geslagen ingetogenheid vanavond na 22.30u. Kun je lekker rustig gaan slapen ;-)
    Wel heel erg 'off-topic' dit, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja off topic, ik weet het, soms loopt dat wel eens zo in een gesprek. Vandaag leek ik even in het geheel niet op Jezus toen ik tegen de buurman een woord riep dat begon en eindigde met een L. Ik los dat wel weer op, maar besefte wel dat dit eigenlijk niet kan. Addergebroed had het juiste woord geweest, ehh of gewoon sluwe vos, maar was bang dat hij dat niet zou begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maak niet uit, topic of niet.
    Eindigend met een L? Hmmm. Schijnheil of paardenl'l, het kan allemaal. En als je pech hebt is het je buurman ;-)
    Op Jezus lijken is lastig..

    BeantwoordenVerwijderen