7 juni 2012

Koning Voetbal


Vanaf morgen is het weer 'Koning Voetbal' die via alle media heerst in veel woonkamers en achtertuinen. Tot in het toilet toe.
Grote schermen worden opgehangen in de versierde feesttenten. Crises of niet, weer of geen weer: BBQ-en, schminken, bierdrinken en voetbal kijken. Feesten! The show must go on. Best leuk hoor, een spelletje voetbal. Triest alleen dat het inmiddels allang geen spelletje meer is. Ook in de voetballerij gaat het inmiddels niet meer om miljoenen, maar miljarden.
Een beetje voetballer verdient tegenwoordig per maand meer dan een premier of bonds-kanselier.. per jaar verdient ...
De voetbalwereld is een krankzinnige business geworden.

Het is wat dat betreft een redelijke afspiegeling van de maatschappij: Massagekte, vluchten uit de werkelijkheid, omkoperij, schone schijn, macht, resultaat, geld, geld en nog eens geld..

Het Europees kampioenschap voetbal zal, samen met de Tour de France en de Olympische Spelen, een welkome af-leiding zijn voor de echte wereld, of beter gezegd; voor wat er écht in de wereld speelt. De crisis die Westerse wereld heet en enkel groter wordt zal hierdoor weer subtiel vooruit geschoven kunnen worden. Doelpunten, gemiste penalty's, berg-etappes, de gele trui en zinloze (gouden) medailles is het enige dat de komende maanden nog telt..

Iedereen een hele mooie sportzomer toegewenst!
En dat de Oekraïense meisjes evenals de gechloorde Poolse dames, maar weinig extra centjes zullen verdienen. Want dat gaat enkel ten koste van hun waardigheid..
En dat het Oekraïense politiekorps met hun in spoedcursus geoefende glimlach op het gezicht de corruptie maar veel mogen verbloemen..
En uiteraard dat Nederland eìndelijk weer eens kampioen mag worden! :-)

Gelukkig is er maar één Koning. De Koning der Koningen. Ook wel Leeuw van Juda genoemd.
Met Koning Jezus, ben je méér dan Overwinnaar. Op weg naar het grootste Feest ooit.
Kan geen kampioensfeest tegenop ....







11 opmerkingen:

  1. Voor mij als volwassene is het wat minder moelijk om me op dit moment niet mee te laten slepen, dan voor de kinderen. Ik ben trouwens niet tegen voetbal, maar die gekte erom heen is zo stom. Haha ...uiteraard, dat nederland weer eens kampioen mag worden. Ik zou nog trotser zijn als ze 'waardig' spelen. Hoe klinkt dat. Echte sport. Respect voor elkaar, niet elkaar af....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien worden we waardig kampioen ;-) Dat zou leuk zijn!

      Verwijderen
  2. Leuke blog :) Ja, Koning Voetbal regeert in het hart van veel mensen... Ik kijk hier uit m'n raam en zie de compleet oranje vlaggenmast van de buurman en de vlaggetjes die over de straat zijn gespannen. Nou ja, het kán ook best leuk zijn. Ik heb een man die ook graag een potje voetbal mag kijken (maar geen 'must' hoor). En uiteraard hoop ik ergens ook wel dat Oranje wint...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annemieke. Potje voetbal kijken wat om een heuse Cup gaat kan best gezellig zijn natuurlijk. Die extreme versieringen begrijp ik nooit zo, gaat mijn pet te boven.. Maar ja, ik behoor tot de categorie mannen die zelden voetbal kijkt, laat staan een hele wedstrijd. De Oranje wedstrijden zijn een uitzondering, die pik ik wel mee ;-) Wij, Nederland, verdienen het wel eens om kampioen te worden! Nou ja, nog belangrijker is natuurlijk dat Duitsland het in ieder geval nìet wordt.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je weet ik heb niets met voetbal. Niet omdat ik het niet christelijk zou vinden maar wij keken thuis ook al nooit voetbal en zoiets komt vaak met de paplepel mee. Ik verafschuw dat maffe oranjegedoe en vlagjes in de straat krijg ik een vreemd onderbuik gevoel bij dat grenst aan afgoderij. Neemt niet weg dat er mensen zijn die genieten kunnen van de sport zonder al dat gedoe...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan ik goed inkomen Peter. Ja, die versieringen zijn nogal onnozel tot absurd.. Heb ook niets met die onzinnigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie blog Hans, als je je even indenkt wat er allemaal achter die voetballerij afspeelt. "Geef het volk brood en spelen" en ze vergeten even hun ongemak...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is wat met dat voetbal Hans! Een gekte inderdaad.
    Mijn zwager Arie heeft er gisteren nog een blogje aan gewijd. Als je het leuk vindt kun je kijken op http://arieschrijft.blogspot.nl/
    Mooi was inderdaad die spreuk van visje: 'Wij zijn meer dan overwinnaars'
    (door Hem, die ons heeft liefgehad) en zo is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha prijst de Heer, verloren. Sorry leedvermaak...Lekker rustig in de straat nu geen getoeter tot diep in de nacht en ander gejoel. Morgen joel ik wel als ik naar de kerk ga en veel met oranje wc papier mijn harige gat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sjonge jonge.. Peter, Peter.. ;-)
      Statistisch worden we overigens kampioen. De enige keer nl. dat NL kampioen werd, werd de 1e poulewedstrijd ook met 1-0 verloren. Dus kan maar zo zijn dat je nog 3 weken tussen de toeters en de stinkende bbq's moet vertoeven.

      Verwijderen