29 juni 2012

Piebediep @ Vind-ik-leuk


Reden van deze rare titel? De Apple iPhone bestaat vandaag precies 5 jaar!

Via je broekzak 24 uur per dag toegang tot bijvoorbeeld facebook en je email. 
Wàt een vooruitgang ...
Gelukkig heb ik al 5 jaar geen iPhone. Gelukkig heb ik helemáál geen smartphone. Bij deze beloof ik mijzelf plechtig om ook nooit zo'n onruststoker aan te schaffen. Wanneer er enkel nog smartphone's verkocht worden, dan voor mij graag een abonnement zònder internet. Ben al blij als ik mijn telefoonrekening kan blijven betalen..

Moderne gadgets blijven de failliete Westerse wereld veroveren: Navigatiesystemen, tablets, spelcomputers, televisies ter grote van een 2-persoonsbed en natuurlijk de smartphone.
Wiens leven is er nìet door verrijkt? ..
Vroeger aten we enkel met mes en vork (en een lepel voor de soep). Nu ligt naast het bord ook steevast onze smartphone. 
Vroeger gingen we naar het bos met onze trouwe viervoeter.
Nu zie je na iedere 303 bomen een dwaas met zijn vingers over een schermpje schuiven. De figuur ziet geen boom en hoort geen vogel..
Vroeger belde we met onze mobiele telefoon, en we sms'te er ook nog eens mee.
Nu? Nu doen we er àlles mee. De stresshormonen draaien op volle toeren.

Het is een pijnlijke illusie dat we ons leven met die iPhone's meer onder controle hebben. Als een soort alleswetend robotje plakt het glimding aan je hand.
We staan er mee op en gaan ermee naar bed. Nadat het onding je gewekt heeft, meldt hij je direct dat er een belangrijke afspraak gepland staat vanmiddag en en passant of je met spoed het binnengekomen mailtje wilt beantwoorden.
En dat alles nog voordat de eerste baardhaar getrimd is .. Goedemorgen.

We maken geen praatje meer met de buurman in de trein of aan de lùnnnchtafel, maar vinden ons schermpje belangrijker..
Maar er is hoop: Bij de "iPhone 7 tt", verwacht medio 2016, kunnen we gewoon gezellig práten tegen onze telefoon! Dat is dus een stùk socialer.. En bovendien, het apparaatje moet dan doen wat wìj willen, in plaats dat wij doen, wat hij wil. Tja..

Momentje hoor, m'n facebookApp piebediept : O, iemand vind mijn foto "vind-ik-leuk". Welja, laat ik zijn opmerking dan ook maar "vind-ik-leuk" vinden..
Grapje natuurlijk. Ik doe niet mee met de App-gekte. Want ik vind het helemaal niet leuk.. Nee, ik heb genoeg aan mijn laptop en mijn ouderwetse Nokia in ideaal spijkerbroekzakformaat.
Echt, ik mot zo'n iThing niet.

 fotobron


Wanneer de jeugd van tegenwoordig (en wie wil er nu niet jong zijn..) weten wil of er regen op komst is, kijken ze niet meer omhoog, maar naar beneden.. Naar hun schermpje. Kijken of de buienradarApp vlekjes laat zien. Want daar kan regen uit komen.



Nog even en de jeugd weet niet meer hoe echte wolken eruitzien .. ;-)

Het wordt tijd dat we weer meer Omhoog kijken!







Piebediep: wellicht heb ik iWat overdreven, maar klik op vind-ik-leuk als je het eens bent ;-)


6 opmerkingen:

  1. Ha Hans, wat een mooi stukje heb je weer geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ik heb er ook geen zelfs geen mobiel. Niet dat ik vind daarmee nou zo goed bezig te zijn, maar ik vind het te veel inbreuk op mijn vrijheid. Voor je het weet ben je ook zo'n ei die overal dat rotding mee heen sleept en in andermans huis ga zitten bellen. Neen ik houd mijn kakken wel in en als men mij echt nodig heeft dan bellen ze wel terug als ik niet thuis ben. In noodgevallen dan? Zeggen de voorstanders. Haha in noodgevallen laat mij niet lachen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb zelf een mobieltje zonder internet. Soms sms ik een keer, maar dat is zelden. Hoe men daarmee omgaat mag ieder voor zichzelf uitmaken. Maar vind het wel erg onpersoonlijk worden in deze maatschappij. Het wordt idd allemaal wel een beetje I, I & I-pad he;) Je weet het in ieder geval weer leuk te brengen Hans!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stukje Hans en ik ben het helemaal met je eens. Ik heb er ook geen behoefte aan. ( ik heb alleen een heel simpel ouderwets mobieltje waar ik bereikbaar op ben voor de kids).Soms maak ik me er wel zorgen om als ik om mij heen zien hoe iedereen 'vastgeplakt' zit aan zijn telefoon. Zou dat ooit weer anders worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben bang dat jonge generaties er niet meer aan ontkomen. Gevolgen zullen uiteindelijk meer negatief dan positief zijn, lijkt mij. Nog meer onrust..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He Hans, heb al heel vaak commentaar van je gezien bij andere blogs. Nu eens op die van jou gekeken. Dit stukje spreekt me wel aan. Heb ook gewoon een mobieltje. Kan bellen, sms, en mijn enige extra wens was, fotootje kunnen nemen. Meer dan genoeg. En eh, mooi stukjes, en vooral mooie foto's van Gods natuur.

    BeantwoordenVerwijderen