17 april 2013

"Blessed Assurance"



Blessed Assurance - 1873

Woorden: Frances (Fanny) J. Crosby, 1820-1915
Muziek: Phoebe P. Knapp, 1839-1908

"Om die reden draag ik ook dit lijden en ik schaam mij daarvoor niet, want ik weet,
op wie ik mijn vertrouwen heb gevestigd, en ik ben ervan overtuigd, dat Hij bij machte is,
hetgeen Hij mij toevertrouwd heeft, te bewaren tot die Dag."
2 Timothëus 1:12


Dit bekende lied werd in 1873 geschreven door de 'blinde poëet': Frances Jane Crosby. Beter bekend als Fanny J. Crosby. Over deze vrouw alleen al is een serie aan blogs te wijden. Men schat dat ze ongeveer 8000 hymnen schreef(!) Ze werd een invloedrijke vrouw in het Amerika van de 19e eeuw. Wanneer je meer wilt weten over dit bijzondere mens klik dan hier voor een leuke documentaire op youtube.
Ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders kwamen regelmatig naar Fanny toe met de vraag of zij een hymne wilde schrijven over een (voor hen) speciaal onderwerp. Later werd dan de melodie erbij gecomponeerd.
Bekende hymne-componisten waren onder andere Philip P. Bliss, Ira Sankey, Robert Lowry en William B. Bradbury.

Het gebeurde ook weleens dat dat Fanny de woorden bedacht bij een bestaande melody. Dat is het geval bij dit lied, Blessed Assurance.
In de periode dat Fanny in achterstandswijken van Manhattan werkte en leefde, werd ze bevriend met ene Phoebe Knapp. Phoebe was amateur musicus en leefde een laten we zeggen extravagant leven in haar vorstelijke residentie. Mevrouw Knapp bezat een grote verzameling muziekinstrumenten van de beste kwaliteit. Verder hield ze van tiara's vol diamanten en had ze kasten vol dure kleren. Niet alledaags voor een volgelinge van Jezus, maar dit even terzijde..
Hoe dan ook, groot contrast, deze 2 vrouwen. Op een dag in 1873, toen Fanny logeerde in de 'Knapp Mansion', speelde Phoebe voor haar een nieuwe melodie op één van haar piano's en vroeg haar vriendin: "Wat heeft deze melodie te vertellen?"
Fanny antwoordde direct: "Het zegt 'Blessed Assurance, Jesus is mine!'".


Jaren later preekte de bekende prediker Dwight L. Moody in de "Dutch Reformed Church" op 23rd Street in New York City. Ook Fanny bezocht de samenkomst die dag, maar ze had moeite met het vinden van een plekje. De gemeente zong inmiddels Blessed Assurance, háár lied. Moody's zoon bracht de blinde Fanny snel naar een lege stoel. De stoel werd het podium voor in de kerk.. Moody sr. reikte haar de hand, maande de muzikanten tot stilte en riep de kerk in: "Prijs de Heer! hier is de auteur van dit lied!" Dankzij o.a. de bediening van D.L. Moody werden de hymnen van Fanny Crosby bekend in heel Amerika.
Onder het voor haar bestemde applaus ging Fanny rustig zitten. Misschien wel om God stilletjes te danken voor het feit dat er zoveel mensen gezegend werden bij het horen en zingen van haar liederen.
Van haar vele bekende hymnen werd Blessed Assurance één van de bekendste.

Het lied werd in het Nederlands vertaald door de Surinaams-Nederlands dichter / zendeling / theoloog Meier Salomon Bromet en opgenomen in de bundel van Johan. de Heer, nr. 197; "Volle Verzeek'ring, Jezus is mijn."
Ook stichting Opwekking heeft het lied in haar bundel opgenomen, nr. 220.





6 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Dit vind ik een leuke blog om te lezen. Daar hou ik gewoon van :-) Ze heeft erg mooie gezangen geschreven. Een krachtige vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Hans.
    Beide uitvoeringen van het lied vind ik mooi en de krachtige beelden geven de tekst nog meer leven.
    Als ik weer een momentje heb ga ik ook eens even op youtube kijken naar de documentaire....
    Bedankt voor dit nieuwe verhaal uit je serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig lied, mooie melodie.....
    Leuk om de verhalen en levens van deze mensen te leren kennen.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke bijkomstigheid van het schrijven over deze hymnen is dat betreffend lied dan de hele week in mijn hoofd zit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige hymne met mooie uitvoeringen. De blogs rond om dit thema zijn eigenlijk de moeite waard om te verzamelen op een aparte site. Ik had ook al eerder een paar blogs aan hymnes geschreven. Misschien een tip voor je? Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel Ron. Goed idee. Toch hou ik het bij het label "Serie-Hymnen". Wanneer de lezers daar op klikken staan ze ook allemaal op een rijtje. Heb al moeite om 2 blogs bij te houden, laat staan 3 ;) De volgende hymne kan ik alvast verklappen: "Take my life and let it be"

    BeantwoordenVerwijderen