29 april 2013

'Jehovah's getuigen' aan de deur


Ik zie 2 mannen die mijn voordeur naderen. Beide een aktetas om de schouder.
Rara, wie zouden dat zijn?  ;-)

"Goede morgen heren."
"Dag meneer, mogen wij u iets aanbieden?"
"Ah! ik zie het al, een Wachttoren. Heb er al vele aangenomen in het verleden, maar dat doe ik niet meer, dankuwel."
"Oké, waarom dan niet?"
"Omdat ik in een Andere Jezus geloof dan jullie."

"Oh, hoezo dan?"
"Mijn Jezus ìs Jezus, de verHeerlijkte Christus die regeert aan de rechterhand van mijn hemelse Vader."
"Ja, dat geloven wij ook hoor."
"Dat dacht ik niet. Jullie menen dat Jezus omgetoverd is in aartsengel Michaël, toch?"
"... Ehmm..., nou dat klopt ook wel, maar dat is een lang verhaal, meneer"
"Valt wel mee hoor; 1 Korinte 15 zegt: 'Als Jezus niet uit de dood is opgestaan is uw geloof tevergeefs'. Dus als je niet gelooft dat Jezus wèrkelijk is opgestaan is Zijn offer zinloos en ook uw geloof."
"Ja, dat is waar, dat geloven wij ook."
"Nee hoor, jullie (moeten) geloven dat Jezus de Messias opeens Michaël is geworden."


"Hoe komt u daarbij?!"
"Ik citeer jullie 'eigen' lectuur. Dat heb ik namelijk gelezen in één van jullie Wachttorens."
"Ja, het is ook zo, Jezus is nu aartsengel Michaël maar hoe dat precies zit kan ik u nu niet zeggen.."
"Jaja. Weten jullie wel dat de Watchtower de ene leugen na de andere verkondigt heeft, nog wel uit naam van God?"
"Hoe komt u daarbij?!" (grrr..)


"Kent u de geschiedenis van de Watchtower dan niet?"
"Jawel, die kennen wij wel."
"O ja?? nou zij hebben sinds hun oprichting tot 6 keer toe het einde van de wereld voorspelt."

"Nee, dat is niet waar."
"Wel, dat is wel waar."
"Nee, dat is niet waar, grr."
"Wel, dat is wel waar, ik heb meer dan genoeg kopieën van Wachttorens en krantenknipsels die dit verkondigde. Zullen wij ze samen eens doornemen?"

".... Maar wat doet ú voor de Heer dan? Gaat u ook van deur tot deur?!"
"Nee nee, dat doe ik niet, heb ik niet eens de gezondheid voor, maar denkt u daarmee bonuspunten te scoren bij Jehovah?"
"Ehmmm.. grrr."
"Waarom nemen jullie trouwens de 144.000 uit Openbaring, jullie favoriete bijbelboek (kun je lekker creatief mee zijn), wél letterlijk, maar de 12.000 uit elke stam van Israël niet?"
"Ehhmm, dat is een lang verhaal maar dat heeft de heilige Geest ons bekend gemaakt."

"Jaja. Zeg, waarom sluiten jullie je eigenlijk aan bij een organisatie die hun volgelingen zulks één dwaasheid verkondigt?"
"Nou, 1975 was een 'gekenmerkt jaar'. Maar het bleek niet uit te komen." (met een steeds meer op onweer gelijkend gelaat..)
"Natuurlijk niet. Niemand kent het einde van de wereld, zelfs Jezus niet."

"In Spreuken staat dat 'het licht steeds helderder zal worden', meneer (Spreuken 4:18). Een foutje maken is toch menselijk? Het is een leerproces."
"Wàt, u gaat de Bijbel misbruiken om deze afgrijselijke leugens te verdoezelen? Dat is een dubbele leugen heren."

"Weet ú alles al dan?!"
"Nee, ik weet niets, eigenlijk weet ik maar één ding en dat is dat Jezus ook voor mij aan het kruis gestorven is, en dat God daarmee zegt dat Hij onstuimig veel van ons houdt."
"De broeders hebben het ons op dèze manier uitgelegd en ik ben reeds 40 jaar Jehova's getuigen!!"
"De broeders? Wie zijn "dè broeders"?"
"Oh, onze broeders."
"Zijn wij dan ook broeders?"
"Nee meneer, wij zijn geen broeders."
"Dat dacht ik al ..
 Ik wens jullie van harte toe dat je de èchte JEZUS mag leren kennen.
  goedendag."

Ze wandelen weer beteuterd weg en slaan zoals bijna altijd alle voordeuren aan de overzijde over.. Wat een trieste leugens en bangmakerij toch.
Alleen Jezus Christus, de gekruisigde én opgestane Koning, maakt ons werkelijk VRIJ.








p.s. ga altijd in gesprek met deze mensen als je even de tijd hebt. Een gesprek met Jehova's getuigen is meestal erg lastig, maar Wie weet veranderd er iets in hun hart.

7 opmerkingen:

  1. Dat wist ik niet Hans, van Michael. Dank je voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Binnen het christendom is er over het algemeen veel onwetendheid over de leer van het Wachttorengenootschap. En dat is logisch hoor, maar ook wel een beetje jammer want wie heeft ze niet regelmatig aan de voordeur staan? Met een beetje kennis kun je proberen in liefde een gesprek met ze aan te gaan. Helaas blijkt dat in de meeste gevallen een lastige taak ;)

      Verwijderen
  2. Assertief mannetje ben jij, Hans ...! Maar serieus, ik heb ook wel eens een poging gedaan tot een gesprek, ooit een boekje gelezen 'Jehova's getuige, mag ik ook wat zeggen?' Maar het heeft allemaal niet zo veel zin, ze beloven erop terug te komen, komen dan in een andere samenstelling terug, maar het blijft meestal bij langs elkaar heen praten. Heel triest, hoe ze zich mee laten slepen en met stevige bestudering van de Bijbel toch langs de diepste waarheid heen kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anton, assertief. Misschien, maar eigenlijk ben ik van nature meer introvert. Maar als het om dit soort geestelijke zaken gaat.. Heb dat boekje ook. Trieste is dat wanneer je serieus en volwassen met ze in 'discussie' wil, je tegen een muur van onkunde en haast agressiviteit aan loopt. Kansloos.
      Nergens is dit zo extreem als bij deze groep gehersenspoelden. En voor alle duidelijkheid: dat is natuurlijk heel heel erg. Er wordt vóór ze 'gedacht' en de Bijbel lezen ze niet zonder "de Wachttoren" ernaast. De cartoon hierboven is helaas werkelijkheid.
      Overigens is mijn ervaring dat er ook sekten bestaan die zogenaamd zo Evangelisch lijken, maar van binnen een vreselijk manipulatief gezelschap is. Niet veel minder erg dan de jehova's getuigen. Het is "De Gesloten Vergadering van gelovigen". Ja, echt waar, de naam hebben ze kennelijk zelf verzonnen.. In Duitsland "Der Geschlossenen". Google maar eens. De kinderen in dit genootschap worden ook vaak despotisch opgevoed. Alles wat buiten hun hyper kleine eigen kringetje valt mòet worden gemeden of als kwaad worden gezien. Angst en dus achterdocht liggen dan snel op de loer. Met alle gevolgen van dien.
      En er is er maar één die lacht..

      Jezus zelf zei het ondubbelzinnig: "U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij, maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen."

      Het Evangelie is eigenlijk zo eenvoudig...: JEZUS punt

      Verwijderen
  3. Mooi verwoord Hans. Jammer als mensen zo blind een schepsel (de engel) volgen en niet de Schepper zelf. Heel triest en ja ze gaan er zo prat op dat langs die deuren zeulen maar ja, ze moeten van het wachttoren genootschap. Ze kopen zich een plekje in de hemel door goede werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze denken dat ze zoveel bijbelkennis hebben hè. Maar in realiteit zijn ze blind voor het Woord. Ze geloven dat Jezus weer een engel is geworden. Hun officiële geloofstatement vermeld ook geen opstanding van de Heer. Heel triest ja.

      Verwijderen
  4. Dit wist ik echt niet...
    Maak meestal wel een praatje, tenminste zij vragen en ik geef antwoord :S.
    En als ze dan weg zijn denk ik, het gaat toch ook over Jezus...
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen