6 april 2013

De cursus van je leven


De blijmoedige christen kan anno 2013 op veel manieren een beroep doen op een coach die "professionele hulp" aanbiedt:

- Hulp in het benutten van je talenten.
- Hulp in het verwezenlijken van je dromen.
- Hulp in je herstelproces.
- Hulp in je genezingsproces.
- Hulp in je bevrijdingsproces.
- Hulp bij het zijn van een lijder.
Hulp in het worden van een leider.
- Hulp bij het hebben van een goed huwelijk. Tja..
   etc.

Het wemelt van de trainingen, seminars en workshops.
Allen met het hoogste doel om "geestelijk te groeien", menen de christelijke "trainers" op hun websites.
Echter, mijn vraag die dan steeds groter wordt is deze:
Wie zijn nu eigenlijk de hulpbehoevenden? En wie zijn ècht Getraind?
De "gediplomeerde trainer"? Of de persoon met een grote rugzak vol levenservaring?..

Er bestaat één speciale cursus. Een cursus die je niet even in de avond doet ofzo. Ook niet in 14 zaterdagmorgens. Het is de Levenscursus:  Neem je kruis op, en volg Mij. ~ Jezus.
Hoe? Door je leven te accepteren zoals het is.
Door je lijden te aanvaarden als een waardig Soldaat van Christus. En dat gaat niet vanzelf.. Nee, dat is een heilig en pijnlijk proces van loslaten en overgave. Om mét Hem te sterven.
Beste mensen, daar bestaat echt geen training voor..
Het leven zèlf is een training. Een strijd die God vanaf de zondeval in de mensheid heeft gelegd, dacht ik. Strijd de goede strijd.

Heel aardig hoor, om vanuit je strak gestyleerde kantoortje met een rits aan Apple gadgets een training te verzinnen. Een uitgekiend werkboek waarmee ook jìj uit je gebrokenheid kunt komen.. Maar zo'n training veranderd ons hart niet Echt. Toch?

Nee het spijt me, ik geloof niet zo in al die cursussen.
 In alle nood moeten wij elkaar liefhebben, we hebben elkáár nodig,
  en GOD boven alles ..
   .. Heb goede moed, Ik heb de wereld overwonnen!



 Hierbij kun je lezen: Jakobus 1:2-18

14 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, Hans. De wereld van coaches rijst de pan uit. Uiteraard moet je er wel voor betalen ... En ze kunnen niet anders dan eerst luisteren. Betaald luisteren, te gek voor woorden. Maar laten we (weer leren meer te) luisteren naar elkaar. Elkaar advies geven, helpen, ondersteunen. Want sommigen hebben hulp nodig. En de meesten van ons hebben soms ook hulp nodig. Want alleen redden we het nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Anton, we hebben elkaar o zo nodig dacht ik. Oprechte liefde, zoals de Heer ook de discipelen opdroeg te doen. Maar ja, (dik) betaald een luisterend oor zijn staat toch haaks op de Bijbel?

      Verwijderen
  2. Ik heb niet zo veel met therapeuten. Wanneer je ergens mee zit voelt het toch het beste om te praten met mensen die ongeveer in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten. Soms valt er niet zoveel te helpen, accepteren, zoals ook jij zegt, is uiteindelijk de beste oplossing.
    Veranderen wat kan, en accepteren dat wat niet verandert kan worden.....de handen vouwen en vragen om kracht daarvoor.
    Grts `irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, accepteren. Moeilijk, maar de beste therapie! Overgave en vertrouwen.

      Verwijderen
  3. Heb aan bepaalde medegelovigen meer gehad dan aan de beste therapeuten, en dan bedoel ik het luisteren en meedenken als je ergens mee zit, maar ook vooral het elkaar op de Heer zelf wijzen. En dan vanuit de positie dat we allemaal struikelen en met vragen zitten, niet vanuit het 'ik weet het allemaal allang...' En als je op de Heer wordt gewezen, dan wordt je gesterkt.
    Op je stukje kan ik dan ook alleen maar 'amen' zeggen Hans!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het Gerda, en we zijn inderdaad allemaal struikelde Jezusvolgers. Onze vreugde en verdriet kunnen we maar het beste met elkaar delen. Dat is zoals de Heer het bedoeld heeft, toch? Liefde, geduld, respect en luisteren.

      Verwijderen
  4. Omdat er geld voor wordt gevraagd ga je je toch afvragen of het niet grotendeels om de centjes gaat en misschien maar een piepklein deeltje om de serieuze hulp die geboden wordt. Zo vreselijk 'werelds' om geld te vragen voor 'herderlijke'hulp. Wat ook de anderen in hun reactiers schrijven heb je volgens mij ook meer aan 'hulp' van iemand met soortgelijke ervaring, want van diegene komt echt begrip en serieus advies vanuit het hart en niet vanuit een bapaalde visie, opvatting of uit boeken (ook al gaat het in dit geval om een cursus). Om echt te kunnen helpen moet je weten waar je het over hebt en daarvoor is een cursus coaching alleen niet voldoende, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, helemaal eens, Tineke. Daarom, enkel al de woorden 'professionele hulp'; kan toch niet in het Lichaam van de Heer?!
      Een organisatie als die van jullie is denk ik het goede voorbeeld hoe het óók kan, en zou moeten.. Mensen met een rugzak om, en geen kleintje (http://www.lifehelpdesk.nl/over-ons).
      Als ik dit zie: http://www.ikzoekchristelijkehulp.nl/instelling/1444 schiet ik spontaan in de lach. Het lachen gaat dan vloeiend over in een huilbui gevolgd door boosheid. Bizar deze betaalde vorm van 'hulp' toch?
      Er is een chronisch gebrek aan luisterende oren.
      Laten we dus bij onszelf beginnen, binnen het Lichaam; kunnen wij iets betekenen voor ons naaste broeder of zuster die het moeilijk heeft?

      Verwijderen
  5. Grotendeels met je eens Hans. We hebben elkaar nodig. We mogen elkaar bemoedigen, scherpen, opbouwen en ook troosten, daar kan geen cursus tegenop.
    Uiteindelijk moeten we ons natuurlijk afhankelijk opstellen van onze Hemelse Vader en niet van mensen 'die het allemaal denken te weten'.
    Aan de andere kant zie ik soms toch ook wel een paar mooie dingen in trainingen en boeken. Soms kan het je helpen dingen nét weer eens even iets anders te bekijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wendy. Uiteraard zijn er ook bruikbare trainingen/cursussen tussen, zeker weten. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat commercie te vaak een te grote drijfveer is. Zoals hierboven al gezegd; christelijke hulp is er voor elkaar zijn, als broers en zussen in de Heer, en dat is altijd gratis toch? Om eerlijk te zijn schrik ik van het aantal "coaches" wat zich hier 'professioneel' voor laat betalen.... En of de cursus doeltreffend is of niet, Bijbels is dat niet, dunkt me.

      Verwijderen
  6. Ik ben het niet helemaal met je eens. Mensen leren een beroep en verdiepen zich in de psyche van de mens. Soms is een gebed of tekst niet genoeg om echte problemen aan te pakken. Persoonlijk ben ik heel blij dat ik enkele jaren geleden een fijne psycholoog had die niet vanuit een methode werkte, maar ik heb daar echt geestelijke lessen van geleerd. Ik zie het zo: als jij een winkel hebt en ik koop daar een fiets om erop te leren fietsen, dan betaal ik daar graag voor. Dan kun je nog steeds een aardige christen zijn die gewoon zijn beroep uitoefent. Ik denk dat er soms meer kapot wordt gemaakt met al het gemanipuleer en misbruiken van teksten, weliswaar door goedbedoelde christenen;), maar ze slaan de plank volledig mis. Het is denk ik en/en Je brengt je zorgen bij Hem, en dat is goed. Maar soms kom je er zelf niet uit en zijn er gewoon geen geestelijke "ouders" ofzo om je te helpen. Ik denk dat je juist niet blijmoedig bent als je die stap neemt om hulp te zoeken, Ik vond het in ieder geval niet echt ' stoer " ofzo;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat mag Mirjam, het is goed een eigen mening te hebben ;)
      Wanneer een christen echt helemaal niemand heeft waarmee hij zijn gevoelens kan delen kan het fijn om dat met een christelijke psycholoog te delen. Dat geloof ik ook.
      Maar goed, het leven ìs lijden, ons leven speelt zich af in een gebroken wereld. Het spijt me, maar het wereldje van christelijke hulpverlening vind ik toch echt tè vaak uitbuiterij.
      Troosten met enkel bijbelteksten is nooit de bedoeling, denk ik ook Mirjam. Da's de Bijbel in de uitverkoop doen. Dat gemanipuleer heb ik ook ìets teveel gezien... De geest van angst gaat dan regeren. Het Woord wordt misbruikt voor moeilijke omstandigheden van een broer/zus in de Heer, of zelfs voor eigen familie. Schande! Daar heeft God ons de Bijbel niet voor gegeven meen ik.

      Er zijn vandaag de dag heel wat "trainingen" die ik toch echt met name de zogenaamde "blijmoedige" christen zie doen, met de nadruk op zogenaamde.. Zoals het worden van een betere 'leider' bv.. Ik geloof echt niet in die nonsens.

      We hebben elkáár nodig, zoals ook Anton al zei. We behoren de handen en voeten, mond en oren van Jezus te zijn.
      Gratis - Genade.

      Heb goede moed!

      Verwijderen
  7. Het was wel grappig want vandaag op de pedicure opleiding maakte ik een opmerking dat ik het fijn vond om mensen ook echt te helpen als ze een probleem hebben met hun voeten. Waarop een beetje minachtend gereageerd werd van ; ja je wilt toch wel wat verdienen en een ander ; ja en je hypotheek betalen. Echt typisch, natuurlijk vraag ik tarieven, maar ik vind het ook echt fijn om het verschil te maken en ben eigenlijk niet zo met mn bankrekening bezig. Maar ja, dat zijn dan géén christenen, dus dan kun je zo'n reactie nog enigszins verwachten misschien;)

    BeantwoordenVerwijderen